Nieuwsbrief
Januari 2011
Simar is in beweging:

De Simar Groep wenst iedereen een gelukkig en voorspoedig nieuwjaar! We zijn 2010 ouderwets knallend uitgegaan, dus wordt het nu tijd om de balans op te maken. Natuurlijk is er nog een hoop te doen, want alle genoteerde orders van eind 2010 moeten worden besteld, uitgeleverd en geplaatst. Vanzelfsprekend kunt u een beroep doen op software van de Simar Groep om u daarbij moeiteloos te assisteren, want onze software is optimaal uitgerust om het gehele traject na ondertekening van de orderbevestiging voor u te administreren en controleren. Zo weet u zeker dat u het nieuwe jaar goed begint.

Uiteraard zult u ook dit jaar weer iedere maand een Nieuwsbrief van de Simar Groep ontvangen, vol met handige tips en trucs, en bent u de eerste die hoort van nieuwe ontwikkelingen bij Simar.

Wij wensen u veel leesplezier!



Tips en Trucs:  Administratief Ordervoortgang

Wanneer de orders zijn genoteerd, is het zaak om deze goed af te handelen, en dat begint met het hebben van overzicht. Dat overzicht vindt u in Ordervoortgang. Dit scherm werkt als een soort cockpit waarin u een totaaloverzicht krijgt gepresenteerd van al uw lopende orders, opgebouwd in de fases van het orderproces.



Door middel van kleurcoderingen krijgt u direct overzicht van actiepunten die uw aandacht vragen. Door éénmaal te klikken op een fase krijgt u onderaan uw scherm gedetailleerde informatie over de betreffende fase en de overige ordergegevens. Dubbelklikken op een fase brengt u direct in het scherm waarin u actie kunt ondernemen, met het juiste referentienummer ingevuld. Tip: kijk even naar de instellingen, waarmee u de weergave kunt beperken tot de kolommen die bij uw functie horen. Stel ook de datumgrenzen goed in (in weken), dan bouwt de lijst sneller op.

Het scherm Ordervoortgang is beschikbaar in GOOP (versie 2.0), en in de Business en Enterprise edities van KIMS-, SIMS- en BSV-administratief, vanaf versie 8.4. Indien deze versie nog niet is geïnstalleerd op uw computer adviseren wij u om dit zo spoedig mogelijk te doen, want u krijgt hiermee een belangrijk aantal krachtige verbeteringen toegevoegd aan uw systeem. (Versie 8.4 is in de eerste helft van 2010 toegezonden). Let op: installeer nieuwe versies niet op vrijdag, maar bij voorkeur aan het begin van de week.



Indien u meer wilt weten over deze bijzonder krachtige optie, kunt u de handleiding lezen in KIMS en SIMS, door in de menubalk van het scherm Ordervoortgang te klikken op Help> Handleiding (F1). Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl ).
 


Tips en Trucs:  Design

Deze maand laten wij u zien hoe eenvoudig het is om een perspectieftekening op te slaan of af te drukken, of toe te voegen aan de tekeningen die worden gekoppeld met KIMS-Sales. Er zijn meerdere methodes:



Methode 1, opslaan en afdrukken: U staat bijv. in een perspectief. Kies voor optie ‘sla het scherm op’ uit het menu onder de rechter muisknop. Standaard is de naam van de afbeelding ‘perspectief’, deze kan eventueel gewijzigd worden. Kies ook een locatie waar de tekening moet worden opgeslagen. U kunt de tekening opslaan als BMP (hoogste kwaliteit, maar zeer groot bestand) of als JPG (aangeraden formaat: ook hoge kwaliteit, maar veel kleiner bestand). Bij het JPG-formaat vraagt de software nog om de kwaliteit in procenten (standaard staat deze op 85% ingesteld, wat een uitstekende kwaliteit geeft). U kunt een JPG-afbeelding bijvoorbeeld als bijlage van een e-mail verzenden.

Methode 2, opslaan en afdrukken: U staat bijv. in een perspectief. Ga naar de optie ‘Exporteer’ uit het menu ‘Bestand’. Kies in het volgend scherm voor JPG en klik op volgende. Hier ziet u de instellingen van de export, waaronder ook de keuzemogelijkheid "inclusief infoblok" en "inclusief rand". Na voltooien vraagt het systeem om de gewenste bestandsnaam en locatie.

Methode 3, afdrukken: Indien u een PDF-printer heeft geïnstalleerd kunt u tekeningen heel gemakkelijk als PDF opslaan. Onze helpdesk kan u desgewenst behulpzaam zijn bij het installeren van een PDF-printer (PDF-Creator).

Methode 4, afdrukken via optie batchprint: Indien u een PDF-printer heeft geïnstalleerd kunt u vanuit SIMAR-Design een batchprint opdracht sturen naar de PDF-printer, waardoor alle pagina's/aanzichten in één PDF-document worden opgeslagen.




Methode 5, exporteren naar KIMS-Sales: Indien u een perspectief-, aanzicht-, installatie- of werkbladtekening wilt exporteren naar KIMS-Sales hoeft u tegenwoordig slechts de bewuste tekening te definiëren. Dit doet u door te klikken op de knop ‘Definieer’ en een naam voor uw tekening in te voeren (zie bovenstaande afbeelding). Let op dat u iedere tekening binnen hetzelfde ontwerp een andere naam geeft, anders overschrijft u uw opgeslagen tekeningen. U heeft tevens de mogelijkheid om de tekeningen op te slaan met het infoblok of met rand. Deze methode staat u tevens toe één van uw gedefinieerde tekeningen te gebruiken op de afdruk van uw offerte of order. Alle gedefinieerde aanzichten worden automatisch gekoppeld naar KIMS-Sales. Bij het koppelen heeft u nog wel de gelegenheid om keuzes te maken. Tip: aanzichten waarvan de naam met de letter X begint (let op hoofdletter X), worden NIET doorgekoppeld naar KIMS-Sales.



Kent u deze Simar module al?  DIMS
 
De hoeveelheid informatie die u verzamelt en uitwisselt rond elke keuken- of badkamerorder is indrukwekkend. Vandaar dat we veel grote klantenmappen met talrijke verzamelde documenten tegenkomen. Een veelvuldig voorkomend probleem is dat documenten zoek raken, mappen op een verkeerde of onbekende plek liggen, onderdelen in een verkeerde map terecht komen. Hierdoor kost het vaak veel tijd om een bepaald document te vinden. Een andere informatiebron is de e-mail. E-mail wordt steeds vaker gebruikt, zowel door leveranciers als door consumenten, maar het goed bewaren en beheren van e-mail is een enorme uitdaging!

Vanuit deze behoefte hebben we DIMS ontwikkeld, uw document management systeem. Met DIMS kunt u alle informatievormen (papier, fax, e-mail, word-documenten, foto’s) direct bewaren in dezelfde elektronische klantenmap, die op iedere werkplek te raadplegen is.



Documenten kunt u binnen de klantenmap indelen op het type document (orderbon, bevestiging, factuur, foto, servicemelding, enz.). Afdrukken uit KIMS/SIMS/BSV worden voorzien van een barcode waardoor deze als ze later worden gescand (bijv. een getekende orderbevestiging) automatisch worden opgeslagen in de juiste klantenmap. Ook e-mail berichten kunnen automatisch worden opgeslagen als afzender en/of onderwerpregel door het programma herkenbaar zijn. PDF-documenten (bijv. de orderbevestigingen van de leveranciers) kunnen worden voorzien van annotaties (opmerkingen, bijschriften) dankzij de ingebouwde PDF-editor. Met de ingebouwde e-mail integratie kunt u het gecorrigeerde document direct weer terugmailen. Tenslotte zorgt het ingebouwde ‘work-flow’ systeem ervoor dat binnengekomen documenten tijdig worden bekeken, beoordeeld, etc. door de diverse medewerkers. Naast klantmappen is het tevens mogelijk algemene mappen aan te maken voor het archiveren van bijvoorbeeld foldermateriaal, verzekeringspapieren, arbeidscontracten. Daarbij kunt u per map zeer precies de toegangsrechten opgeven.

Belangstelling voor deze bijzonder praktische module? Neem even contact op met het secretariaat van Simar (e-mail:
secretariaat@simar.nl), of download de folder vanaf onze website. (Kies op de Home-pagina ‘DIMS’ uit het snelkeuzemenu).



Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen:
 
Het winnende ontwerp van deze maand is van:
 
de heer George Spuy
 
van de firma Tieleman Keukens te Middelharnis
 
Proficiat, de fles champagne komt naar u toe !

 
We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl  vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
 
De winnaar ontvangt als dank een fles champagne om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !


Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.



Achter de schermen:

Ditmaal enkele recentelijk toegevoegde handigheidjes in onze software.
Deze uitbreidingen zijn reeds via het service-pack beschikbaar.

* Ook vanuit België is het nu mogelijk om de ingebouwde SMS-verzendmogelijkheid te gebruiken.

* In het scherm Orderinformatie is de financiële informatie over service meldingen uitgebreid. De facturen worden nu ook vermeld, en per servicemelding kunt u zien of er gefactureerd is.

* Document archiveren (DIMS) heeft uitgebreidere overzichten gekregen, een nieuwe ingebouwde (snellere) PDF-viewer, en de mogelijkheid om automatische taken aan een bepaalde medewerker te melden als ze voltooid zijn.

* De afbeeldingen uit SIMAR-Design kunnen in KIMS-Sales nu op veel meer plaatsen worden opgeroepen: in Orderinformatie, in alle orderschermen (via Navigatie | Afbeeldingen) en in de bestelschermen.

* In de agenda is de functie 'Tekst afdrukken' om een afspraak te bevestigen uitgebreid met een optie om automatisch twee exemplaren af te drukken.



Even voorstellen:
 
Marieke is vanaf de oprichting van Simar werkzaam in het bedrijf. Al ruim 24 jaar geleden voerde zij de bestanden in. Kastje voor kastje, prijs voor prijs. Sinds die tijd is er, weliswaar stapsgewijs, heel wat veranderd op de bestandenafdeling. Eerst werden de invoerschermen steeds slimmer opgebouwd waardoor de boeken sneller konden worden verwerkt. De grootste overgang werd gemaakt, toen de bestanden konden worden ingelezen. In die overgangsfase leverde het inlezen geen tijdswinst op. In tegendeel; de aangeleverde gegevens waren vaak zo rommelig dat het meer tijd kostte er een fatsoenlijk en bruikbaar bestand van te maken. Maar, de aanhouder wint en van lieverlee werd er vooruitgang geboekt. Het is heel boeiend om te zien hoe de keukenmarkt zich de afgelopen 25 jaar ontwikkeld heeft. Van een rechte, L-opstelling of U-opstelling met een hoge ombouwkast die de hoogte van de bovenlijn bepaalde naar een veel vrijer gebruik van de ruimte. Steeds weer werden nieuwe soorten kasten, apparaten en werkbladen voor alle mogelijke doeleinden bedacht. Kortom een innoverende markt die nog flink in beweging is. Behalve haar parttime werken voor Simar is Marieke fulltime moeder. Ook die zijn volop in ontwikkeling dus 'never a dull moment'. In haar vrije tijd tennist, zingt en leest ze graag een goed boek.


Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:
 
Sinds het uitkomen van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn. Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl
                                                                                                          
              Laatste nieuws:

 BATIBOUW IN BRUSSEL

 
Kom op bezoek bij Simar in België. Op 24 en 25 februari 2011 zal in de centrale hal (Prinses Astrid Hal) van de Brusselse Expo de beurs Build-IT worden gehouden. Build-IT is een beurs die wordt gehouden als onderdeel van de professionele dagen van de Batibouw, waarbij professionals uit de bouwsector kennis kunnen maken met de nieuwste hard- en software die helpen bij de verdere informatisering en optimalisering van hun bedrijf.
Het spreekt voor zich dat de Simar groep hierbij niet mag ontbreken. De stand zal worden bemand door onze collega’s Rik De Spiegeleer en Thomas Mortier van Simar Belgium, die u graag welkom heten, en u iets willen tonen van onze laatste noviteiten.
Wij zullen u later nogmaals berichten over onze aanwezigheid op de Build-IT (Batibouw), die gratis toegankelijk is met uw Batibouw-ticket.

Support TU kladorder

Wanneer u elektronisch bestelt bij de TU en daartoe de nieuwe TU java software gebruikt, kunt u nu ook de 'kladorder' gebruiken.
Zo'n kladorder is te vergelijken met voorraadcontrole. U krijgt een reactie van het TU bestelsysteem alsof u zou bestellen, maar dat gebeurt nog niet. Hierdoor krijgt u tevoren al informatie over de leverbaarheid van artikelen.
U vindt deze functie in de order, via het menu Navigatie | Voorraadcontrole bij leverancier. In dat scherm is een apart knopje voor de TU voorraadcontrole opgenomen.
Zoals gezegd moet u wel de nieuwe manier van elektronisch bestellen bij de TU gebruiken. Overleg desgewenst met uw contactpersoon bij de TU of met onze helpdesk.

 
MAAK DE JUISTE BACK-UP

Gelukkig gebeurt het maar heel zelden, maar op het grote aantal klanten maken wij het toch een paar keer per jaar mee dat een harde schijf stuk gaat, een server defect raakt of zelfs dat er brand uitbreekt in een winkel.
In die gevallen moet u op de back-up kunnen vertrouwen. Ook als u al jaren back-ups maakt raden we toch aan dit elk jaar een keer goed te controleren.
Enkele valkuilen die we tegenkomen:

* De database staat niet uit tijdens het maken van de back-up

* De database is inmiddels groter geworden en past niet meer op het back-up medium

* Alleen van KIMS/SIMS-Sales wordt een back-up gemaakt  terwijl ook KOMAS aanwezig is (aparte database)

* Het order-archief wordt wel gebruikt, maar wordt geen back-up van gemaakt

In het helpsysteem van KIMS/SIMS-Sales vindt u een apart document over het maken van een back-up van de databaseserver. Ook onze helpdesk is u graag behulpzaam.  
 
 
 


De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de Nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we nu alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het fraaie resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met Simar-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie.
 

TIP  TIP  TIP  TIP
 
Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl
 

 
Nieuwe bestanden:
 
Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

*  Berbel Aero Performance (adm.)
*  Silverline afzuigkappen (adm.)
*  Winfactory (adm.)
 
Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *)
Ga vanuit de Simar Client naar Systeemprogramma's> Inlezen Bestanden> klik op de grote knop Internet. Zodra het overzicht met bestanden in uw scherm staat, scroll naar de onderzijde van dit overzicht en klik daar op "Voortgang bestanden".
*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met de administratieve software van Simar.


Stel een vraag aan de helpdesk:
 
U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch in
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500
U wordt automatisch doorverbonden met de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur
- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker verzonden.

 
Overzicht cursussen:
 
Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen, en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.
Klik HIER voor een overzicht van het huidige cursusaanbod bij Simar.

Voldoet het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software. Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.


Speciale cursussen:
 
Naast het reguliere cursus aanbod organiseert de Simar groep regelmatig speciale cursussen die de specifieke wensen en behoeften van onze klanten aanvult.

Wij zijn momenteel bezig met het plannen van workshops voor de Simar KeukenCreator© waarvoor u zich inmiddels op kunt voorinschrijven door even een e-mail bericht te zenden naar het secretariaat van Simar.

Tevens staat een cursus management-informatie gepland voor 28 januari 2011. In deze cursus leert u hoe u de vele hulpmiddelen van de Business- en Enterprise-Editie van KIMS/SIMS kunt gebruiken en inzetten voor het maken van krachtige management rapportages over uw bedrijfsvoering.
Deze cursus zal om 10.00 uur aanvangen en tot ca. 16.00 uur duren. Er zijn nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor deze cursus.
U kunt uw aanmelding per e-mail sturen naar secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.



Voorgaande nieuwsbrieven:

Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.

De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.


Simar groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | fax. +31 (0) 20 480 82 84 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte magerstraat 5 | 9060 GENT (Gentbrugge) |  België