Nieuwsbrief
Juli  2011
Simar is in beweging:
 
We zitten midden in de zomer, en dat is de jaarlijkse periode gekenmerkt door zon, zee en weinig consumenten in de showroom. Toch ziet u uw kansen en stroopt u uw mouwen nog eens extra op. Dit is namelijk een perfecte periode om uw verkoopactiviteiten eens grondig tegen het licht te houden, om zo de tweede helft van dit jaar met vernieuwde energie en verscherpte focus in te gaan.

De software van Simar helpt u daar bij! Gebruikers van de Business & Enterprise Edities van onze administratieve software KIMS, SIMS en BSV hebben een groot aantal management tools tot hun beschikking waarmee het gemakkelijk is om bijvoorbeeld een rendementsoverzicht te genereren. Indien u behoefte heeft aan een specifiek rapport, dan kunt u met behulp van de standaard meegeleverde Query module werkelijk ieder detail op orderniveau weergeven in door u zelf in te stellen zoekopdrachten.

Bekijkt u in deze periode ook eens of u alle mogelijkheden van uw versie van de Simar software optimaal benut. Er zijn veel slimme handigheden ingebouwd in onze software, die allemaal bedoeld zijn om u enerzijds veel tijd te besparen, maar vooral ook om te voorkomen dat er (dure) vergissingen worden gemaakt. Kijk daarom deze aankomende periode eens naar de vele menu opties in uw administratieve en design software en onderzoek de functies die u niet of nauwelijks gebruikt. Heeft u alle tips en trucs van de voorgaande 19 edities van deze nieuwsbrief al bekeken? Is een extra training misschien een optie?

De zomermaanden zullen door veel gebruikers als een rustige periode worden beschouwd. Gebruik deze periode echter om u goed voor te bereiden op de laatste maanden van dit jaar, en u neemt een grote voorsprong op uw collega’s.

Wij wensen u een fijne vakantie!
 

Verzoek van onze helpdesk

Met name tijdens de zomermaanden gebeurt het regelmatig dat onze helpdesk een melding niet kan verhelpen omdat de systeembeheerder (voor meerdere dagen) afwezig is. De Simar helpdesk heeft daarom de volgende adviezen voor u:

- Zorg gedurende de gehele zomerperiode dat minimaal één persoon aanwezig is die administrator rechten heeft binnen uw netwerk én beheersrechten in uw Simar software. Deze medewerker dient ook bekend te zijn met alle benodigde inlognamen en wachtwoorden.
- Zorg dat u ten alle tijden een goede back-up heeft.

Gedaan? Dan kunt u ongestoord gaan genieten van uw vakantie, in de veilige wetenschap dat uw collega’s kunnen vertrouwen op de support van de Simar helpdesk.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).



Tips en Trucs administratief: Automatisch wijzigen van bestanden
 

Het is zeer belangrijk om al de verschillen tussen de prijslijsten op te heffen, zodat de prijzen in uw offertes en orders op één niveau staan. In vrijwel alle gevallen zal dit een verkoopprijs incl. BTW zijn.

Onze programmeurs hebben een handige optie geplaatst in het scherm Inlezen Bestanden, waarmee u tijdens het inlezen van een nieuwe versie van een bestand automatisch een correctie of bewerking kunt toepassen. Ga hiervoor in het Simar menu naar Systeemprogramma’s> Inlezen Bestanden. Hier klikt u in de menubalk op Bestand> Automatische wijzigingen aan bestanden.



Als u deze optie niet hebt, dan staat deze faciliteit niet geactiveerd in de preferenties.  Ga naar Instellingen | Preferenties | Diverse en zoek in de groep Modules naar: Mogelijkheid van automatisch prijzen omrekenen bij bestand inlezen.
Als u deze optie aanzet en het scherm voor Bestanden inlezen opnieuw opent is deze optie nu toegevoegd.

In het linker gedeelte van het scherm selecteert u het bestand dat u automatisch wilt laten aanpassen. U kunt hier aanpassingen doen in keuken-, apparatuur-, werkbladen- en sanitairbestanden. In het rechtergedeelte kunt u de gewenste bewerking ingeven voor dat bestand, bijvoorbeeld een factor 1.19 indien u de BTW automatisch wilt toevoegen. Sanitaire groothandels bestanden kunnen hier ook per merk, range of groothandelsgroep worden aangepast. Gebruikers van het bestand van de Technische Unie kunnen hier tevens de lengte van de artikelomschrijvingen aanpassen (onze suggestie, na 4 komma’s.).

 

Na het klikken op OK is uw instelling opgeslagen en zal worden toegepast iedere keer als u een nieuwe versie van het bestand gaat downloaden via het scherm Inlezen bestanden.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).



Tips en Trucs design: Oven- en standaard verlichting

Met de komst van de nieuwe generatie apparatuurbestanden voor SIMAR-Design heeft u de mogelijkheid om de ovenverlichting aan te zetten. Hiermee beïnvloedt u tevens de algemene verlichting en dat is een regelmatig terugkerende vraag op onze helpdesk.

Standaard wordt uw keukenontwerp voorzien van een lichtbron in het midden van uw keuken, vergelijkbaar met een plafonnière met een 100W lamp. Zodra u een extra verlichtingsbron heeft toegevoegd aan uw ontwerp (zoals de ovenverlichting), zal het programma er van uitgaan dat u zelf de verlichting en lichteffecten wilt instellen in uw ontwerp en schakelt daarom de hoofdverlichting direct uit. Indien u verder geen verlichting aan uw ontwerp toevoegt dan zal uw foto-realistische weergave van uw ontwerp donker zijn.

Een bijzonder handige combinatie om snel verlichting toe te voegen aan uw ontwerp is door vanuit de menu opties Speciaal> Automatisch verlichting toevoegen te kiezen. Hiermee voegt u automatisch verlichting toe (halogeenspots) onder de hangkasten. Daarnaast kunt u via de ‘+’-toets verlichting toevoegen via het bestand Verlichting> Lichteffecten. Hier kiest u de optie *COMBINATIE1 die een viertal spots in het plafond aanbrengt, alsmede twee lichteffecten. Het totaal kan verder nog worden afgemaakt door toevoeging van  individuele lichtbronnen en/of zonlicht dat door het raam naar binnen schijnt. U kunt over deze laatste opties meer lezen in de tips over verlichting in onze nieuwsbrief editie van mei 2010.

 
 
 
 
 
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Kent u deze nieuwe functie al?  Atag Online 

Wist u dat iedere gebruiker van KIMS-administratieve software een bijzonder handige module tot zijn beschikking heeft waarmee de apparatuur van Atag, Etna en Pelgrim elektronisch kan worden besteld en bevestigd? Deze module, AOL (Atag Online) genaamd, wordt gratis meegeleverd met iedere versie van KIMS-Sales. Bijzonder is dat uw bestelling direct wordt geplaatst in het computersysteem van AEP en van daaruit direct wordt bevestigd. Deze directe verbinding met AEP heeft als bijkomstig voordeel dat u ook direct de voorraad op elektronische wijze kunt raadplegen. Ook heeft u de optie om bij het downloaden van een nieuwe versie van het Atag bestand automatisch uw inkoopcondities te downloaden en verwerken. Zo bent en blijft u optimaal geïnformeerd.


Atag Online ondersteunt het kunnen bestellen met meerdere debiteurennummers en indien u meerdere winkels/vestigingen heeft ook het gebruik van meerdere afleverlocaties.
U doet zaken met AEP maar gebruikt deze handige en gratis meegeleverde module nog niet? Neem even contact op met de administratieve helpdesk van de Simar. We helpen u graag op weg.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl / helpdesk@simar-belgium.be ).


TIP BTW-tarief 

Het standaard BTW-tarief voor montage/installatie weer op 19% zetten (NL).

Vanwege het tijdelijk verlaagde BTW-tarief komt bij het maken van een nieuwe montage/installatieofferte het programma standaard op met het 6% tarief. Nu deze regeling per 1 juli gestopt is, is het handiger om die standaard instelling weer op 19% te zetten.
Dit doet u in KIMS/SIMS | Instellingen | Preferenties | Diverse, in de groep Offerte /order op het tabblad Uitgebreid.

U kunt het standaard ingestelde tarief per regel desgewenst nog aanpassen in de offerte/order, als er installatieposten bij zijn die toch onder 6% vallen.



Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen:
 
Het winnende ontwerp van deze maand is van:
 
de heer Wesley Claus van de firma DEBA Meubelen te Belsele (BE)
 
 
 
 
We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl  vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
 
De winnaar ontvangt als dank een fles champagne om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !


Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.


Achter de schermen

Meestal schrijven we hier over zaken die al via het Service pack beschikbaar zijn. Ditmaal werpen we een blik in de keuken op aanpassingen die pas na de zomer of in de volgende versie van onze software zullen verschijnen. Een belangrijk project is het nog veel sneller en soepeler maken van de koppeling tussen Simar Design en Simar administratief. Nieuwe technieken in Simar Design maken het mogelijk om veel sneller te schakelen tussen de administratieve order en het ontwerp, en weer terug.
Een ander project dat over enige tijd het daglicht gaat zien is een scherm 'offertevoortgang', een beetje vergelijkbaar met het zeer succesvolle scherm 'Ordervoortgang' dat we vorig jaar introduceerden.
Wie gegevens aanlevert voor GfK, zal na de zomer verrast worden met een aangepaste module waarmee het makkelijker is om gegevens volautomatisch aan te leveren.
Dan toch nog een aanpassing die al wél in het Service pack uitgeleverd wordt: in DIMS (document archiveren) is het afdrukken verbeterd, alsmede de weergave van automatisch vanuit Simar Design gekoppelde afbeeldingen. Voor DIMS gebruikers is dit een aanbevolen update, want de afbeeldingen zien er nu zowel op papier als op het scherm veel strakker uit. Ook is er nu beperkte ondersteuning voor Multi-page TIFF documenten.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).



Even voorstellen:

Mark Sinnige is onze commercieel directeur en (met Henk Westerhof) mede-oprichter (in 1987) en mede-eigenaar van Simar automatisering. Hij heeft aan de wieg gestaan van de ontwikkeling en marketing van wat Simar nu is geworden; een prachtig bedrijf met meer dan 33 medewerkers die in Nederland en België toonaangevend zijn met software en dienstverlening speciaal voor de keuken-, sanitair-, tegel- en haardenbranche. Naast de directie-taken is hij vooral bezig met de commercie en onderhouden van contacten met klanten en de industrie. Naast de aandacht voor het gezin blijft er nog wat tijd over voor zijn grote passie; zeilen. Op een mooie dag in het weekend is de kans groot dat u hem op het water tegen zult komen.


Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:
 
Sinds het uitkomen van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.
Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl
Laatste nieuws:

Vakantie

Oók de redactie van de Simar Nieuwsbrief gaat met vakantie. Daarom zal deze nieuwsbrief niet verschijnen in de maand augustus.
 
Bereikbaar tijdens de vakantie

De Simar Groep blijft gewoon geopend tijdens de vakantieperiode, om u ondersteuning te bieden zoals u die van Simar gewend bent. Wel is het zo dat onze medewerkers zelf ook met vakantie gaan, dus het kan zijn dat uw gebruikelijke contactpersoon tijdelijk niet aanwezig is. Hou hier ook rekening mee indien u e-mail berichten stuurt. Wij bevelen u aan om uw berichten te sturen naar helpdesk@simar.nl / helpdesk@simar-belgium.be of secretariaat@simar.nl.
 
Belangstelling sfeerverwarming

Er is in de afgelopen weken veel belangstelling getoond voor onze software voor de sfeerverwarmingsbranche. Ons tekenpakket BSV-Design wordt door een groot aantal ondernemers in deze branche geroemd om de gebruiksvriendelijkheid, snelheid van ontwerpen en fraaie fotorealistisch afbeeldingen. Ook hebben diverse fabrikanten ons gevraagd om nieuwe catalogi aan te maken. Wij verheugen ons binnenkort een aantal nieuwe sfeerwarmte specialisten als klant te mogen begroeten.
De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we nu alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het fraaie resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met Simar-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie.
 

TIP  TIP  TIP  TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl
 

 
Nieuwe bestanden:
 
Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

* Sachsen SK 130 (Graf.)

Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *)
Ga vanuit de Simar Client naar 'Systeemprogramma's'-> 'Inlezen Bestanden'-> klik op de grote knop 'Internet'. Zodra het overzicht met bestanden in uw scherm staat, scroll naar de onderzijde van dit overzicht en klik daar op "Voortgang bestanden".
*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met de administratieve software van Simar.


Stel een vraag aan de helpdesk:
 
U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch in:
NL op 020-4808286 
BE op 09-3959500

U wordt automatisch doorverbonden met de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur

- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl 
BE helpdesk@simar-belgium.be 
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker verzonden.

 
Overzicht cursussen:
 
Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen, en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.
Klik HIER voor een overzicht van het huidige cursusaanbod bij Simar.

Voldoet het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software. Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.


Speciale cursussen:
 
Naast het reguliere cursus aanbod organiseert de Simar groep regelmatig speciale cursussen die de specifieke wensen en behoeften van onze klanten aanvult, zoals een Managementtraining of een training in systeem- en applicatiebeheer..

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:

Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.

De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.

Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.
 
Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | fax. +31 (0) 20 480 82 84 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte magerstraat 5 | 9060 GENT (Gentbrugge) |  België