Nieuwsbrief
November 2011
Simar is in beweging:
 
Kijkt u ook uit naar Sinterklaasavond? Gezellig samenzijn met de familie, en als we in positieve zin staan vermeld in het grote boek van de Goedheiligman, wie weet krijgen we dan een mooi kado of leuke surprise…
Voor de meeste van u zal Sinterklaasavond tevens het startschot zijn van de laatste weken verkoop tot aan het einde van de decembermaand, een periode die wij allemaal willen benutten om nog zoveel mogelijk orders binnen te halen voor dit jaar.

Om u daar optimaal bij te ondersteunen zullen we binnenkort beginnen met het uitleveren van de nieuwste versie van onze administratieve software KIMS/SIMS/BSV-administratief (versie 8.6). In deze versie zijn weer veel verfrissende aanpassingen gedaan, voor een groot gedeelte op verzoek van onze klanten. Aanpassingen die ditmaal vooral zijn gericht op de basissoftware die iedereen gebruikt. Wij zullen u regelmatig informeren over de nieuwe mogelijkheden.

We zijn er trots op dat onze software nauw aansluit bij de wensen vanuit de praktijk. Daarom is Simar automatisering al bijna 25 jaar lang de absolute marktleider in Nederland en BelgiŽ.

Wij wensen u veel succes!

 
Tips en Trucs Hardware 
 
Tegen het einde van het jaar krijgen we te maken met vele temperatuurschommelingen en dat is iets waar harde schijven niet van houden. Door deze verschillen in temperatuur worden harde schijven minder stabiel, en kunnen er zelfs voor zorgen dat uw computer niet meer wil opstarten. En dan is het natuurlijk reuze handig als er een recente back-up beschikbaar is…
 
Zorg er daarom voor dat het laatste Service Pack van de Simar software is ingelezen en maak regelmatig (elke nacht) een back-up van uw gegevens. Dan bent u ervan verzekerd dat mocht er een keer iets mis gaan met uw hardware we u zeer snel weer aan de gang kunnen helpen.

Indien u vragen heeft over het maken van een back-up of over het inlezen van Service Pack kunt u contact opnemen met de helpdesk.
 

 
Tips en Trucs administratief:  Het "Wat u hoort te weten ......... " document 

Iedere keer dat een nieuwe versie van een artikelbestand wordt gedownload, zenden wij een document mee waarop wij globaal weergeven welke dingen zijn gewijzigd sinds de laatste update aan dat bestand. Dit kunnen aanvullingen of wijzigingen zijn in het artikelbestand, maar ook correcties op eventuele onregelmatigheden. Daarnaast vermelden wij algemene zaken zoals het gebruikte prijsniveau.


Nu zult u ongetwijfeld denken dat dit een belangrijk document is, en dat klopt. Daarom noemen wij het ook het ‘Wat u hoort te weten’-document. In de praktijk merken wij echter dat het document door weinig gebruikers gelezen wordt. Terwijl er soms zelfs belangrijke informatie in staat over het toe te passen prijsniveau of inkoopcondities.
 

Wij raden u daarom aan om het ‘Wat u hoort te weten’-document iedere keer goed door te lezen. Dit document wordt aan iedere gebruiker aangeboden in de systeemberichten die u op uw Simar bureaublad te zien krijgt bij de vermelding dat er nieuwe versie van een bestand is geÔnstalleerd.  En mocht het nodig blijken om een aanpassing te doen, dan treft u in iedere versie van onze administratieve software een optie om op eenvoudige wijze de artikelprijzen aan te passen, waarmee dus BTW en/of inkoopmarge aanpassingen doeltreffend kunnen worden uitgevoerd. Dit doet u in de Simar Client onder Bestanden > Hulpfuncties artikelbestanden > Automatisch prijzen wijzigen.

 Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).



Tips en Trucs design: Aanpassing artikeleigenschappen
 

Als keukenadviseur probeert u uzelf natuurlijk te onderscheiden in de markt, door het maken van fraaie keukenopstellingen en vaak kun je nťt even een stapje verder gaan door ‘out-of-the-box’ te denken. Je kunt bijvoorbeeld een hangkast als een ondiepe onderkast willen aanbieden, maar dan moet het tekenpakket natuurlijk wel snappen dat u een stukje plint onder die hangkast wilt tekenen, en liefst ook een stukje werkblad, en dat eventuele kroon- en/of lichtlijsten niet getekend moeten worden.

Gelukkig is dit in SIMAR-Design zeer gemakkelijk in te stellen. Selecteer de bewuste kast of artikel en klik op het ‘i’-icoon om het informatiescherm te openen. Klik hier op de tweede kubus.

Nu kunt u simpelweg door het plaatsen van vinkjes aangeven welke artikelen u wilt toevoegen aan het door u geselecteerde artikel. Zo geeft SIMAR-Design u de volledige vrijheid om tot een uniek ontwerp te komen.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).

 
Kent u deze functie al?   Weekagenda

Klik in de weekweergave van de agenda met de rechter muisknop op de naam van een medewerker. U krijgt nu een keuzeschermpje van waaruit u direct een e-mail kunt verzenden, het telefoonnummer kunt laten draaien (intern, extern, mobiel) of een SMS naar deze persoon kunt verzenden. Welke mogelijkheden u hier ziet hangt ten eerste af van welke gegevens u bij de persoon hebt ingevuld.
Het automatisch draaien van het telefoonnummer en het verzenden van een SMS werkt uiteraard alleen als u de telefonie-integratie module (tegen meerprijs in de Business editie, standaard in de Enterprise editie) en de SMS-module (standaard in de Business en Enterprise edities van KIMS, SIMS en BSV-administratief) gebruikt.


Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl / helpdesk@simar-belgium.be ).


Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen:
 

Het winnende ontwerp van deze maand is van:
 
mevrouw Masja Tousijn van de firma W.S.T. keukens te Krommenie
 
 
 
We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl  vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
 
De winnaar ontvangt als dank een fles champagne om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !


Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.


Achter de schermen

De kern van KIMS en SIMS, het invoeren van offertes en orders, is nog eens heel kritisch onder de loep genomen, met als doel het gebruiksgemak te verhogen. Als voorbeeld: verplichte velden krijgen nu direct een lichtrode achtergrond, zodat u op voorhand al ziet welke velden verplicht zijn, en niet alleen achteraf een melding als u iets vergeet. Een andere wens die is gerealiseerd is de mogelijkheid om een compleet werkblad als alternatief te markeren. Bij sanitair artikelen is het invoeren van meerdere artikelen vergemakkelijkt door de nieuwe knop 'Toevoegen en selectie behouden'. Deze knop vindt u linksonder in het tussenscherm waarin u de artikelgegevens te zien krijgt. Deze zorgt ervoor dat het gekozen artikel in de offerte wordt gezet, maar u vervolgens op dezelfde plek in de keuzelijst kunt doorzoeken naar andere artikelen uit dezelfde groep.

Wie recent een service pack heeft gedownload heeft al gezien dat de naam-adres gegevens van de rechter naar de linkerkant verschoven zijn. Door deze aanpassing ontstaat iets meer ruimte op het scherm en wordt het aantal benodigde handelingen, met name ook bij vervolg- en projectorders, kleiner. Het is even wennen, maar de uiteindelijke werking is net iets vlotter en logischer dan voorheen.
Zwaartepunt van de nieuwe zaken is de geheel vernieuwde integratie tussen SIMAR-Design en KIMS administratief. Tijdens het tekenen kunt u bijv. met Alt-Tab omschakelen naar de offerte, die op datzelfde moment bijgewerkt is, waardoor u kunt zien voor hoeveel waarde u al getekend hebt. De mogelijkheden om afbeeldingen over te nemen in de offerte zijn uitgebreid en het behouden en zelf bepalen van een gewenste volgorde is nu prima mogelijk.
Sommige van de genoemde zaken zijn al te vinden in het actuele service-pack, maar de grote vernieuwingen vindt u in de komende versie van KIMS.

Nieuwe functie bij showroomkeukens
Het kan handig zijn om wanneer u een artikel vanuit een showroomopstelling verkoopt, dit ook te vermelden op de offerte/order aan de klant. Ook voor de logistiek en eventuele service is het handig als dit bekend is. Daarom kunt u nu in de functie 'Artikelen uit showroom halen' aanvinken dat u dit vermeld wilt hebben in de verkoopofferte.

De tekst 'Artikel uit showroomopstelling 22-12345' wordt toegevoegd aan de omschrijving van het artikel. U kunt deze tekst desgewenst zelf aanpassen, waarbij de woorden #KOOI en #REF worden vervangen door het kooinummer waaruit het artikel afkomstig is en het referentienummer van die showroomopstelling.

 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Database aanpassing 

De administratieve Simar software maakt gebruik van de Cachť database. Dit is een zeer snelle en betrouwbare objectgeoriŽnteerde database, die bovendien nauwelijks onderhoud behoeft. Ook van deze database komen regelmatig nieuwe versies uit, die wij dan om de paar jaar aan onze klanten verspreiden.

Momenteel zijn we bezig versie 2010.2 bij iedereen te installeren. Daarbij converteren we tegelijkertijd de database naar een actueler formaat. De interne structuur gaat daarbij van een paginaomvang van 2Kb naar pagina's van 8Kb. Voor u betekent dit dat u daarbij telefonisch ondersteund wordt door de helpdesk en dat deze aanpassing wat meer tijd kost dan een normale update. Houd er rekening mee dat het systeem tussen de ťťn en drie uren niet beschikbaar is. Deze omzettingen gebeuren op afspraak. We verwachten overigens wel een jaar bezig te zijn, voordat we alle klanten omgezet hebben.

Het voordeel van al deze inspanningen is dat zo'n omgezette database nog sneller functioneert, geen grenzen meer heeft aan de maximale omvang van de database en beter past bij de moderne harde schijven en Windows systemen. Wie pas recent gestart is met de Simar software (ongeveer de laatste twee jaar) hoeft niet omgezet te worden, omdat we daar al meteen met de nieuwe structuur gestart zijn. U hoeft zelf geen actie te ondernemen. De helpdesk zal u ergens in de loop van dit of volgend jaar bellen over deze conversie. Mocht u bijvoorbeeld een nieuwe server aanschaffen, of er een andere reden zijn om de server opnieuw te installeren, dan nemen we deze conversie gelijk mee.


 

Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:
 
Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.
Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl
Laatste nieuws:

Prijsbeleid B/S/H

Per 1 oktober 2011 is het prijsbeleid van deze merken substantieel gewijzigd. Dit heeft diverse gevolgen voor met name de marge instellingen in uw systeem. Wij hebben u hier reeds uitvoerig over bericht. Een groot aantal gebruikers heeft de wijzigingen inmiddels doorgevoerd, maar volgens onze gegevens zijn er ook nog steeds gebruikers die nog geen recent Service-Pack hebben ingelezen en nog niet de nieuwe B/S/H conditiebestanden hebben aangevraagd. Het is belangrijk dat u de stappen die voor u van toepassing zijn, zo spoedig mogelijk uitvoert. Daarom wijzen wij u nogmaals op deze wijzigingen. Indien u moeite heeft met het uitvoeren van de diverse stappen kunt u altijd een beroep doen op onze helpdesk.
  
Intensivering gebruik Simar software
 
Wij zeggen het al jaren. Intensief gebruik van onze software leidt automatisch tot efficiŽnter werken en een belangrijke vermindering van fouten. Het valt op dat een aantal van onze klanten momenteel bezig is met het intensiveren van het gebruik van onze software, zowel door het gebruiken van de ‘overige’ functies en tools, maar ook door toevoeging van extra modules. Vaak kunnen wij u slimme oplossingen bieden in de software die u momenteel gebruikt, of middels een simpele upgrade u veel meer functionaliteit bieden. Wilt u ook een meer efficiŽnte bedrijfsvoering? Neem contact op met Simar, wij denken graag met u mee.
 




Prijsstelling Pelipal
 
Sommige gebruikers van onze software hebben opgemerkt dat in het Pelipal-bestand een aantal artikelen met een netto inkoop-prijs staan vermeld, tussen artikelen met een normale verkoop-prijs. Het gaat om alle artikelen die in conditiegroep A staan. Na het inlezen van het Pelipal bestand dient u alle artikelen in conditiegroep A aan te passen met behulp van het scherm Automatisch prijzen wijzigen.
 

De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor ťťn winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we nu alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het fraaie resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met Simar-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie.

 
TIP  TIP  TIP  TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl

 
Nieuwe bestanden:
 
Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

* Wanders haarden        (grafisch)
* Keuco sanitair               (administratief)

Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *)
Ga vanuit de Simar Client naar 'Systeemprogramma's'-> 'Inlezen Bestanden'-> klik op de grote knop 'Internet'. Zodra het overzicht met bestanden in uw scherm staat, scroll naar de onderzijde van dit overzicht en klik daar op "Voortgang bestanden".
*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met de administratieve software van Simar.


Stel een vraag aan de helpdesk:
 
U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch in:
NL op 020-4808286 
BE op 09-3959500

U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00uur.
 
- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl 
BE helpdesk@simar-belgium.be 
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker verzonden.

 
Cursussen:
 
Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen, en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.
Klik HIER  om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Voldoet het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software. Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.

 
Speciale cursussen:
 
Naast het reguliere cursus aanbod organiseert de Simar Groep regelmatig speciale cursussen die de specifieke wensen en behoeften van onze klanten aanvult, zoals een Managementtraining of een training in systeem- en applicatiebeheer..

******** Speciaal voor de gebruikers van onze administratieve sanitair software SIMS organiseren wij op dinsdag 22 november a.s. een cursus SIMS-sales in onze vestiging te Tilburg. Tijdens deze cursus komen alle facetten van onze administratieve software in de sanitairbranche uitgebreid ter sprake. De kosten voor deze cursus bedragen € 215,- per persoon incl. lunch.

******** Woensdag 16 november a.s. een cursus applicatiebeheer, welke bij uitstek geschikt is voor systeembeheerders en applicatiebeheerders die verantwoordelijk zijn voor of onderhoud plegen aan het KIMS/SIMS ERP systeem. De cursus wordt gegeven door Henk Westerhof, technisch directeur Simar automatisering b.v., in onze vestiging te Amsterdam. De kosten voor deze cursus bedragen € 300,- en er is ruimte voor maximaal 6 deelnemers.

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:
Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.


De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.

Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.
 
Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | fax. +31 (0) 20 480 82 84 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte magerstraat 5 | 9060 GENT (Gentbrugge) |  BelgiŽ