Nieuwsbrief
Februari 2012
Simar en goede voorbereiding:

De mate van uw succes als adviseur in de keuken-, badkamer- en sfeerverwarmingsbranche is in hoge mate afhankelijk van de voorbereiding. Heeft u alle artikelinformatie direct binnen handbereik? Weet u op ieder moment tijdens het verkoopproces wat de marges zijn? Zijn er in het verleden dingen fout gegaan met orders? Omdat de marges nu meer dan ooit onder druk staan, is het van enorm belang dat u efficiënt en foutloos werkt. Want fouten maken kost veel tijd en geld en gaat ten koste van de klanttevredenheid.

Onze softwareproducten zijn eenvoudig te gebruiken en kennen vele controlemomenten, die voorkómen dat u cruciale dingen over het hoofd ziet. Onze software helpt u in korte tijd fraaie presentaties te maken, transparante aanbiedingen te doen, en voor een correcte levering op de afgesproken tijd te zorgen. En omdat u minder fouten maakt haalt u ook een beter rendement. Met behulp van de Simar software kunt u zich daarom op zeer professionele wijze profileren. Daarmee heeft u zeker in deze tijden een behoorlijk streepje voor op collega’s in uw branche. Kijk daarom eens kritisch of u wel optimaal gebruik maakt van onze software, of neem contact met ons op. Wij helpen u graag verder…

Wij wensen u veel leesplezier!


 
Tips en Trucs administratief:  Aanhef en voorletters

Op een goed verzorgde offerte en orderbevestiging staan altijd de naam en adresgegevens van de klant correct vermeld, waarbij met name de aanhef en voorletters niet worden vergeten. Bij installatie van onze software worden de meest gebruikelijke aanhefteksten toegevoegd, zodat u in de meeste gevallen zelf niets meer hoeft in te stellen. In alle versies van onze administratieve software kunt u zelf eventueel de aanhefteksten beheren in het scherm Aanhefteksten. U kunt het kiezen van een aanhef verplicht stellen in uw Simar software, door het aanzetten van een preferentie: Instellingen> Preferenties> Diverse> Offerte/Order> Een aanhef kiezen is verplicht


Indien u wilt dat het invoeren van voorletters verplicht is, kunt u daarvoor tevens een preferentie aanzetten (Instellingen> Preferenties> Diverse> Offerte/Order> Voorletters invoeren is verplicht). Daarmee voorkomt u dat er onvolledige adressen in uw systeem komen te staan.

Maar hoe gaat u om met adressen voor bedrijven, waar u geen voorletters en/of aanhef hoeft te gebruiken terwijl u het wel als verplichting heeft ingesteld om deze in te voeren/selecteren? Natuurlijk is hier ook aan gedacht. In plaats van voorletters voert u een spatie in, daarmee geeft u aan in die specifieke order dat u géén verplichting wilt hebben op voorletters. En bij het selecteren van de aanhef treft u standaard de optie “Geen aanhef” aan. Daarmee voldoet u aan de verplichting om een keuze te maken…

 

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Tips en Trucs design: Per e-mail versturen van een set tekeningen
 

Deze maand leggen wij u uit hoe u een set tekeningen per e-mail kunnen versturen vanuit SIMAR-Design, een vraag die wij regelmatig gesteld krijgen op onze helpdesk. U kunt hierbij uitgaan van de standaard gedefinieerde aanzichten voor het maken van een algemene print-set óf u kunt een print-set aanmaken voor een specifieke tekening die u heeft gemaakt. In dat laatste geval dient u eerst de door u gewenste aanzichten te definiëren. Belangrijk is wel dat u in alle aanzichten ook een renderinstelling kiest (bijv. wit inkleuren), want aanzichten zonder renderinstellingen kunnen niet worden geselecteerd in uw tekeningen-set.

 
Klik op het oog-icoontje en selecteer de tekening die u wil definiëren. Belangrijk is dat u hierbij ook een renderinstelling selecteert (bijvoorbeeld wit inkleuren). Selecteer daarna <Definieer…> in het veld Aanzichten.
Voer daarna een naam in voor het aanzicht dat u wilt definiëren en klik op OK. Herhaal dit voor alle tekeningen die u wilt definiëren/verzenden.

Voor het samenstellen van de print-set klikt u in de menu-balk van SIMAR-Design op Bewerken> Gebruikersvoorkeur, en selecteert u in de linker kolom de optie ‘Batchprinting’. Klik op Nieuw en geef een naam op om uw print-set te herkennen. U kunt dus vele print-sets definiëren, die d.m.v. de gekozen naam gemakkelijk kunnen worden herkend. Na het invoeren van uw naam krijgt u de mogelijkheid om de standaard aanzichten en de eventueel specifiek voor uw tekening gedefinieerde aanzichten te selecteren. Als uw selectie gereed is, klikt u op OK.


Voor het maken van een PDFbestand van een set tekeningen heeft u een zgn. PDF creator nodig. Dat is een klein programma dat zich laat gebruiken als een printer. Kies nu in de menubalk Bestand> Afdrukken> Batchset afdrukken en selecteer de batchset die u heeft aangemaakt. Daarna wordt u gevraagd welke printer u wilt gebruiken; u kiest hier de naam van de PDF creator en klikt op OK. Er wordt nu een PDF-bestand aangemaakt met de door u geselecteerde tekeningen, die u heel gemakkelijk per e-mail naar uw klant kunt sturen. (Als op uw werkplek niet een PDF-printer geïnstalleerd is (zoals het hier genoemde PDF-Creator) dan kunnen we u hierbij behulpzaam zijn).

 Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


 

 Kent u deze functie al? Tegelverkoop

De tegelverkoop module voegt een extra scherm toe aan GOOP/KIMS/SIMS/BSV administratief. In dit scherm voegt u alle tegels, lijm en aanverwante producten toe, die dan onder de kop ‘Tegels’  worden toegevoegd aan uw offerte- en orderlayout. Dit houdt tevens in dat de tegels separaat worden vermeld bij de eindtotalen van de offerte en order.

 
Tegels kunnen worden ingevoerd per stuk, per m2 of per doos, waarbij het programma automatisch af zal ronden naar de eerstvolgende bestelhoeveelheid zoals per artikel staat ingesteld. Een rekenhulp is eveneens toegevoegd, zodat u eenvoudig kunt berekenen hoeveel tegels u nodig heeft. Het koppelen van artikelen aan elkaar, bijvoorbeeld lijm aan tegels, is ook mogelijk. Indien u beschikt over de Business of Enterprise editie van onze software, dan kunt u op eenvoudige wijze uw eigen tegelbestanden inlezen vanuit Excel.

Als u tegelkasten of showroomkasten in de showroom heeft staan kunt u deze ook beheren en de positie aanduidingen van de tegels in de kast gebruiken alsof het de tegelnamen zijn, zodat u hiermee eigen codes aan uw tegels kunt geven, in plaats van de standaard fabriekscodes.

Last but not least biedt deze module u uitgebreide mogelijkheden om tegeletiketten af te drukken, geheel in uw eigen huisstijl, en indien gewenst inclusief uw eigen logo.

Belangstelling? Neem even contact op met het Secretariaat van Simar automatisering op 020-480 82 82. Indien gewenst kan de helpdesk u een handleiding van de module toezenden. De helpdesk kan u ook ondersteunen bij het instellen van deze module.


Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl / helpdesk@simar-belgium.be ).


Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen: 

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

       mevrouw Margje van der Sluis van de firma Tuin Keukens te Staphorst  
 
 
 
 
We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl  vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
 
De winnaar ontvangt als dank een fles champagne om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !


Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.


Achter de schermen

Dit keer beschrijven we een aantal handige nieuwe functies die als u dit leest al via het service pack beschikbaar zijn. De afgelopen dagen is ook de documentatie van het service-pack compleet bijgewerkt. U kunt dus deze, maar ook andere nieuwe functies nalezen in de documentatie bij het service-pack.

Gebruikers van de Business en Enterprise editie kennen de mogelijkheid om zelf extra velden te definiëren die in de offerte/order kunnen worden gebruikt. (Instellingen | Preferenties II | Extra velden order).
In de loop der jaren komen daar wellicht velden bij en vallen er andere af (niet verwijderen, maar op 'vervallen' zetten!). Nieuw is een extra kolom waarin u desgewenst de volgorde kunt aanpassen. Op die manier kunt u een nieuw veld (dat u eigenlijk altijd onderaan er bij zult definiëren) toch omhoog plaatsen binnen het groepje velden waar deze bij hoort.


 
In SIMS heeft het artikelselectiescherm er de mogelijkheid bij gekregen om na keuze van een artikel direct door te kunnen gaan met andere artikelen uit dezelfde groep. Dit doet u door de knop 'Toevoegen en selectie behouden' te gebruiken in het tussenscherm waarin het sanitairartikel wordt getoond (zit linksonder).

In de agenda worden bij planningsafspraken de gegevens van de klant, zoals naam, adres, etc. achter elkaar gezet, met komma's ertussen. Dat doen we om ruimte te sparen. Maar nu de schermen steeds groter worden vinden vele klanten het mooier om naam, adres, woonplaats netjes onder elkaar in de afspraak te hebben staan. Ook op de afdruk komt dit netter over. Vandaar dat hier een nieuwe insteloptie voor is gemaakt, in de systeem instellingen van de agenda.


Bij het afdrukken van offertes en orders kunt u macro's gebruiken die in één handeling alle afdrukkeuzes goed zetten. Een systeembeheerder mag ook nieuwe macro's maken of bestaande bewerken. Nieuw is dat u nu ook andere gebruikers deze mogelijkheid kunt geven. Dat doet u door bij Beheer gebruikers deze optie aan te vinken op het tabblad 'Programma specifiek'.
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:
 
Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.
Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl
Laatste nieuws:

Aantal lezers groeiend
 
Dit is alweer de 25e editie van onze nieuwsbrief en het geeft ons veel plezier te merken dat het aantal lezers iedere maand gestaag groeit. Onze eerste nieuwsbrief is aan totaal 526 lezers verzonden, inmiddels zijn er op het moment van schrijven al ruim 2100 lezers.
 

Nog belangrijker is wel het feit dat velen van u ons hebben aangegeven dat de inhoud van de nieuwsbrief goed wordt gewaardeerd. Met name de vele tips en trucs worden door zeer velen van u toegepast.

 
Toenemend gebruik Internetdiensten
 
Het internet is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, en wordt veelvuldig gebruikt in onze contacten met consumenten. De Simar KeukenCreator, een fantastische leadgenerator voor toevoeging aan uw website, en de internetdiensten MijnKeuken.info en MijnBadkamer.info waarmee consumenten op het internet het verloop van de door hun geplaatste order kunnen volgen, worden momenteel veelvuldig gebruikt door u, de specialisten van Nederland en België.


Test uw kennis

Soms zitten handige functies enigszins verscholen in de diverse schermen van onze software. Met deze rubriek tonen we een gedeelte van één van onze schermen. Aan u is dan de vraag om het juiste scherm te kiezen uit vier mogelijke oplossingen. Hiermee test u en/of verbreedt u uw kennis over de functionaliteit van Simar.

De vraag voor deze editie:


A – Afbeelding uit scherm ‘Berichtendienst’
B – Afbeelding uit scherm ‘Tekstverwerker’
C – Afbeelding uit scherm ‘Instellen automatische berichten’
D – Afbeelding uit scherm ‘SMS sturen’
De mooiste ontwerpen op onze website:
We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het fraaie resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met Simar-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie.

 
TIP  TIP  TIP  TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl

 
Nieuwe bestanden:
 
Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

* Piet Boon by Warendorf        (grafisch)
* Piet Boon by Warendorf        (admin.)
* Tulp Firemakers                      (grafisch)

Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *)
Ga vanuit de Simar Client naar 'Systeemprogramma's'-> 'Inlezen Bestanden'-> klik op de grote knop 'Internet'. Zodra het overzicht met bestanden in uw scherm staat, scroll naar de onderzijde van dit overzicht en klik daar op "Voortgang bestanden".
*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met de administratieve software van Simar.


Stel een vraag aan de helpdesk:
 
U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch in:
NL op 020-4808286 
BE op 09-3959500

U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00uur.
 
- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl 
BE helpdesk@simar-belgium.be 
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker verzonden.

 
Cursussen:
 
Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen, en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.
Klik HIER  om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Voldoet het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software. Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.

 
Speciale cursussen:
 
Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan:
Simar-Design gevorderden - 
   6 februari - locatie Tilburg
Simar-Design gevorderden -
   6 maart - locatie Tilburg
BSV-Sales –
   28 februari – locatie Amsterdam
BSV-Design –
   27 maart – locatie Amsterdam
BSV-Design gevorderden –
   20 februari – locatie Tilburg
KIMS/SIMS Management informatie -
   2 maart - locatie Amsterdam

Meer informatie over de inhoud van de cursus management informatie vindt u HIER

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:
Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.


De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.

Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.
 

Test uw kennis –het juiste antwoord


Het juiste antwoord is: D – Afbeelding uit scherm ‘SMS sturen’
Bij het opmaken van een SMS bericht in onze SMS-module ziet u direct de grootte van het door u geschreven bericht. Daarmee kunt u het aantal lettertekens bewaken dat per SMS-bericht wordt verzonden (maximaal 160) of een veelvoud daarvan.
De SMS-module wordt gratis meegeleverd met de Business- en Enterprise Edities van onze administratieve softwarepakketten KIMS, SIMS en BSV-administratief. Uw vragen over de SMS-module worden graag door de helpdesk beantwoord.
Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | fax. +31 (0) 20 480 82 84 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte magerstraat 5 | 9060 GENT (Gentbrugge) |  België