Nieuwsbrief
April 2012
Simar en het voorjaar:

Bomen en struiken kleuren steeds groener, de natuur is duidelijk bezig om uit de winterdip te komen. Eigenlijk zie je dat bij de consument ook; tuincentra worden weer veelvuldig bezocht om het huis klaar te maken voor de Paasdagen en de tuin voor een lange warme zomer. Bij veel gezinnen wordt de voorjaarsschoonmaak uitgevoerd, waarbij nu toch echt opvalt dat de keuken of badkamer wel eens een facelift kan gebruiken. De eerste voorzichtige schreden worden weer gemaakt naar de dealers. Wat vooral opvalt is dat de consument zich steeds beter oriënteert op internet, waarbij zij zelf ook hun keuken of badkamer willen kunnen ontwerpen.

Het ontwerpprogramma voor keukens, KeukenCreator genaamd, kan door Simar op uw site geïnstalleerd worden waardoor uw (potentiële) klant een leuke opzet voor zijn keuken kan maken. Binnenkort kan dit ook voor de sanitairspecialisten met de BadkamerCreator. Doordat de consument zelf aan het tekenen is, denkt hij ook meer aan oplossingen. Dit kan in het verkoopgesprek zomaar één uur schelen.

Zo ziet u maar, Simar staat niet stil. Wij blijven met u meedenken om samen tot steeds meer gemak en omzet te komen.

Wij wensen u veel leesplezier en succesvolle zaken toe!


Tips en Trucs administratief:  Handige manieren om een referentie op te zoeken

Veel mensen zoeken een bestaande offerte of order altijd op door op de naam van de klant te zoeken. Op zichzelf werkt dat natuurlijk prima, maar vooral bij veel voorkomende namen is het niet altijd de handigste manier.

Daarom zijn er enkele alternatieven:
Als u <spatie><enter> geeft dan kiest u automatisch het laatst gebruikte referentienummer. Dat is handig als u van het ene naar het andere scherm gaat. Maar dat is ook nog te automatiseren. In de instellingen van het menu programma is er een optie 'Laatst gebruikte referentienummer automatisch invullen'. Als u dat aanvinkt, vult het programma bij wisseling van een menukeuze altijd automatisch het laatst gebruikte referentienummer voor u in en kunt u direct verder werken.

Alle schermen met een veld referentienummer tonen in het meest linkse menu (Bestand) de zes laatst gebruikte referenties. Daar kunt u ook direct uit kiezen. In offerte/order heet dit menu 'Offerte/order'.

Een heel handige zoekoptie is om in het zoekveld van de referentie een postcode in te tikken. Een combinatie van 4 cijfers en 2 letters wordt direct als postcode herkend, maar een getal van vier of vijf cijfers met een <spatie> er achter óók (dat is met name voor Belgische klanten gemakkelijk). Bij het zoeken op postcode zoekt het programma zowel op factuuradres als op afleveradres en bovendien gaat het razendsnel. Een postcode is zeer specifiek (meestal wonen er slechts één of enkele klanten op een postcode) en bovendien is het een gemakkelijke vraag om aan de klant te stellen.
Als laatste noemen we nog het zoeken met een <uitroepteken> er voor. Door iets in te vullen, vooraf gegaan door een ! , laat u het programma door de hele database zoeken in alle velden van het factuuradres. Dat gaat dus een stuk langzamer, maar u vindt vrijwel alles. Als u alleen een telefoonnummer van iemand weet en u tikt dat in met een ! er voor, wordt de klant met dat telefoonnummer gevonden. Ook een adres kan dan als zoekstring dienen, of een deel van de meisjesnaam, etc. Dit is een zeer handige zoekmethode, maar geeft wel een flinke systeembelasting en kan zomaar enkele tot soms tientallen seconden duren. Daarom moet u deze methode eigenlijk alleen gebruiken als de andere methodes niet werken.

 
Tips en Trucs KOMAS: Doorklikken naar de boekingen

In de recente versie van Komas is een erg handige functie toegevoegd. Als u kiest voor Informatie op scherm | Facturen, dan kunt u in dat scherm inkoop- of verkoopfacturen van relaties opvragen. Nieuw is dat u nu op zo'n factuurregel kunt dubbelklikken en dan direct alle detailboekingen te zien krijgt die gemaakt zijn naar aanleiding van deze factuur en de andere facturen van deze relatie. In dat overzicht is overigens de factuur waarop u dubbelklikte rood gekleurd.
Deze zelfde functionaliteit is ook aanwezig in zichtbaar maken boekingen.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Tips en Trucs design: Meerdere vensters
 

Wist u dat u op meerdere schermen gelijktijdig een aanzicht van de tekening kunt tonen? Stel u heeft een tweede monitor aan uw PC gekoppeld of een grote TV of beamer en u zit aan tafel met uw klant te ontwerpen. Dan is het voor de klant erg leuk als hij zijn keuken ziet groeien en mee kan denken in het ontwerpproces. Op zo’n tweede monitor kunt u bijv. het perspectiefbeeld van het ontwerp gelijktijdig laten zien, terwijl u aan het tekenen bent. Elke toevoeging die u bijv. in de plattegrond doet wordt gelijktijdig in het perspectief op de meekijkmonitor weergegeven.

U denkt nu wellicht: maar de klant hoeft niet alles te zien wat ik aan het doen ben. Geen probleem want u kunt het beeld op de 2e monitor ook “bevriezen” en in die stand laten staan terwijl u bijv. doorgaat met tekenen of even in de offerte een aanpassing doet. Reuze handig en voor veel consumenten een geweldige ervaring !

Tip: u hoeft het 2e beeld niet per se op een 2e monitor te gebruiken. U kunt het 2e beeld ook op uw eigen monitor plaatsen. Zeker nu er steeds meer brede monitoren gebruikt worden kan het handig zijn om een ander aanzicht in een klein hoekje van het grote scherm te plaatsen.

Wilt u hier zelf eens mee aan de slag, kijk dan even in de handleiding op pagina 177.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Kent u deze functie al? Automatische klantkortingen berekenen bij apparatuur


Deze nieuwe functie is eind maart beschikbaar gekomen. Een aantal apparatuurleveranciers heeft de adviesverkoopprijzen drastisch aangepast naar meer gangbare 'going' prijzen. Hierbij is de vaste verhouding tussen inkoop- en verkoopprijzen losgelaten en dat maakt het moeilijk om een standaard klantenkorting te bepalen die u op dergelijke apparaten kunt geven. De marge op het ene artikel kan namelijk behoorlijk anders zijn dan op een ander artikel. Van diverse klanten hoorden we de wens om de standaard korting (of anders gezegd de 'netto verkoopprijs') te kunnen berekenen door een opslag te zetten op de eigen inkoopprijs van elk artikel.
Deze functie is nu toegevoegd aan het scherm 'Beheer verkoopkorting'.

U vindt deze onder de knop onderaan 'Automatische berekening'. Deze knop verschijnt zodra u een apparatuurbestand kiest. Een andere eis is dat er inkoopcondities per artikel bekend zijn (dus een bestand met inkoopcondities van de fabrikant is ingelezen). Momenteel leveren Atag-Etna-Pelgrim en Bosch-Siemens elektronische conditiebestanden. Voor deze merken kunt u de automatische klantenkorting berekening dus gebruiken. Een uitvoerige beschrijving van deze nieuwe functie vindt u in de bijlage van de documentatie van het Service Pack.
 

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl / helpdesk@simar-belgium.be ).

Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen: 

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

       de heer Gommari van den Berg van Jan van Sundert te Etten-Leur
 
 
 
 
We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl  vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
 
De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !


Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.


Achter de schermen
 

In deze rubriek bespreken we normaal gesproken enkele ontwikkelingen waar we met de programmeurs aan werken. Nu willen we graag deze plek invullen met een uitleg over onze samenwerking en voortzetting van de activiteiten van onze collega-(concurrent) WinDesign van de firma Convenient.

Convenient, al sinds jaar en dag ontwikkelaar van o.a. het keukenprogramma WinDesign, heeft besloten om met de keukenactiviteiten te stoppen en zich in de toekomst met haar softwareproducten te gaan richten op andere branches, waaronder de paramedische (nu al de belangrijkste branche in hun omzet).
Na een periode van voorbereiden en intensieve samenwerking tussen WinDesign en Simar automatisering b.v., heeft Convenient het pakket WinDesign overgedragen aan Simar.
 
Simar neemt alle lopende contracten over en zal zich optimaal inzetten om de WinDesign klanten ten dienste te zijn met passende oplossingen en adequate ondersteuning.
Inmiddels zijn alle WinDesign klanten door een team van WinDesign- en Simarmedewerkers bezocht en hebben wij onze plannen uitgelegd. Door de gekozen samenwerking en overdracht ontstaat een optimale continuïteit van de dienstverlening en automatisering voor de WinDesign klanten en kan met behoud van alle informatie en ordergegevens worden overgestapt op het uitgebreide palet aan Simar software.

De overdracht van WinDesign activiteiten is per 1 januari van dit jaar formeel gestart en heeft de afgelopen maanden gestalte gekregen in het bezoeken van alle klanten, het geven van demonstraties, installeren van systemen, maar ook de overgang van een tweetal WinDesign medewerkers naar Simar om ook in de contacten en kennis optimale continuïteit te kunnen bieden.

Vanaf deze plek heten wij alle WinDesign klanten hartelijk welkom en hopen op een vruchtbare samenwerking.



Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:
 
Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.
Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl
Laatste nieuws:

KIA regeling
 
Eigenlijk is dit meer een tip: mogelijk kent u de regeling KIA (KleinschaligheidsInvesteringsAftrek) wel, maar wist u dat in sommige gevallen de investering van software ook onder deze regeling kan vallen? Dit kan u een voordeel (aftrekpost) van max. 28% op de aanschaf opleveren. Neem contact op met uw accountant om te bekijken of deze regeling ook voor u van toepassing kan zijn.
 

KeukenCreator 2012
 
De eerste gebruikers hebben inmiddels de nieuwe versie van de KeukenCreator in gebruik genomen en de reacties zijn zeer positief. De koppeling naar Facebook is een geweldig nieuwe kans om nog meer consumenten te bereiken en belangstelling te krijgen van een potentiële klant.
Komt dat zien, komt dat zien !
 
 

Test uw kennis

Soms zitten handige functies enigszins verscholen in de diverse schermen van onze software. Met deze rubriek tonen we een gedeelte van één van onze schermen. Aan u is dan de vraag om het juiste scherm te kiezen uit vier mogelijke oplossingen. Hiermee test u en/of verbreedt u uw kennis over de functionaliteit van Simar.

De vraag voor deze editie: uit welk scherm komen onderstaande velden en waartoe dient het knopje waar de cursor op staat?

 
A. Uit de agenda
B. Uit het scherm Afleverplanning
C. Uit het scherm Afleverbon afdrukken

De mooiste ontwerpen op onze website:
 
We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het fraaie resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met Simar-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie.

 
TIP  TIP  TIP  TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl

 Nieuwe bestanden:
 
Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

# Brion(Brinkmeier)               (admin.)
# Bulthaup BE                          (admin.)
# Bulthaup BE                          (grafisch)

Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *
Ga vanuit de Simar Client naar 'Systeemprogramma's'-> 'Inlezen Bestanden'-> klik op de grote knop 'Internet'. Zodra het overzicht met bestanden in uw scherm staat, scroll naar de onderzijde van dit overzicht en klik daar op "Voortgang bestanden".
*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met de administratieve software van Simar.

Stel een vraag aan de helpdesk:
 
U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch in:
NL op 020-4808286 
BE op 09-3959500

U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00uur.
 
- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl 
BE helpdesk@simar-belgium.be 
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker verzonden.

Cursussen:
 
Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.
Klik HIER  om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.

Speciale cursussen:
 
Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan:
  
* SIMAR-Design Basis– 
   17 april – locatie Tilburg
 
* BSV-Design –
   26 april – locatie Gentbrugge

Meer informatie over de inhoud van de cursus management informatie vindt u HIER

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:
Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.

De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.

Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.
 
Test uw kennis –het juiste antwoord
Het goede antwoord is:
 
B. Uit het scherm Afleverplanning
 
Het kleine knopje biedt de mogelijkheid om een opmerking toe te voegen aan de betreffende afspraak. Die opmerking wordt dan toegevoegd aan de afspraak zoals die in de agenda te zien is en ook op de agenda-afdruk voor de betreffende persoon afgedrukt. Dit kunnen opmerkingen zijn die betrekking hebben op de afspraak, bijv. 'Half uur van tevoren bellen'.
Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | fax. +31 (0) 20 480 82 84 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte magerstraat 5 | 9060 GENT (Gentbrugge) |  België