Nieuwsbrief
September 2012
SIMAR automatisering aan de vooravond van… :

Aan de vooravond zult u zich afvragen?? Jazeker, we staan aan de vooravond van een grote verandering in het BTW-stelsel in Nederland waardoor een groot aantal aanpassingen moet worden gedaan aan de Nederlandse software systemen van SIMAR automatisering. SIMAR zou SIMAR niet zijn als wij deze aanpassingen niet keurig verwerken in een oplossing die het u wel heel gemakkelijk maakt. U leest hier verder in de nieuwsbrief meer over.

We staan tevens aan de vooravond van de belangrijkste periode van het jaar in onze branches, namelijk de opbouw naar de Kerst en jaarwisseling. Natuurlijk zijn we nog maar net terug van vakantie, lekker uitgerust en hopelijk bruin gebrand door de zon, maar het is juist nu een uitgesproken goede tijd om er voor te zorgen dat uw software optimaal staat ingesteld, alle artikelbestanden up to date zijn, en alle SIMAR-gebruikers goed weten hoe ze de informatie en mogelijkheden die SIMAR software kan bieden zo goed mogelijk weten te benutten.

Een goed moment om te bekijken wat er nog gedaan moet worden. Zijn alle gebruikers(rechten) nog steeds goed ingesteld? Zien alle offertes en orderbevestigingen er strak uit, met een modern lettertype en een fris uiterlijk? Haalt u het beste uit uw tekenpakket, en zien uw tekeningen er uitnodigend en overtuigend uit?  De eerste indruk die u bij de consument achterlaat is meestal de belangrijkste. Zorg er daarom voor dat alles perfect geregeld is nu het nog rustig is. En maak gebruik van de helpdesk van SIMAR. Wij helpen u graag om uw software volledig te benutten.
Wij wensen u veel leesplezier!


Overstap naar 21% BTW

Het zal u niet ontgaan zijn. Op 1 oktober a.s. zal in Nederland het BTW percentage van 19% worden verhoogd naar 21%.

Velen zullen denken dat er slechts 2 cijfers moeten worden aangepast in de software en daarmee klaar, maar het gaat beslist veel verder. Al uw lopende offertes en orders zullen bijvoorbeeld moeten worden aangepast naar het nieuwe BTW tarief. Zo ook de bedragen in uw artikelbestanden. Daarnaast zullen een aantal @-codes moeten worden aangepast in uw systeem, en zo zijn er vele aandachtpunten die wellicht in eerste instantie over het hoofd worden gezien.


Om u te assisteren hebben wij veel van de conversie werkzaamheden voor u ‘verpakt’ in een handige software update die u moet inlezen. U krijgt daarvoor binnenkort een uitvoerige instructie toegezonden. Om deze software update goed te verwerken is het essentieel dat u de software update die u van ons heeft ontvangen in juli, heeft ingelezen voordat u de update voor de BTW-conversie verwerkt. Doe dat daarom nu direct als u deze nog niet heeft ingelezen…
(We bedoelen de KIMS/SIMS 8.6 update, ontvangen op DVD; en voor GOOP gebruikers de GOOP 3.0 die eind augustus verzonden is).

Omdat u op zaterdag 29 september nog moet werken met het 19% BTW-tarief, en op maandag 1 oktober al direct van start moet gaan met het nieuwe verhoogde BTW tarief is de SIMAR helpdesk voor deze speciale gelegenheid geopend op zondag 30 september a.s. Op die dag staan wij van 14:00 tot 20:00 uur klaar om u te assisteren met de conversie naar het nieuwe BTW-tarief. Ook de werkdagen voorafgaand aan en na 1 oktober zal onze helpdesk met volle bezetting aanwezig zijn om u te assisteren met uw vragen rond deze conversie.

Over SEPA en IBAN
 
Er gaat het nodige veranderen in het betalingsverkeer. De huidige structuren per land worden opgevolgd door een Europese werkwijze, waarbij overboeken naar een ander Europees land op dezelfde manier gaat als een binnenlandse overboeking.
SEPA staat voor 'Single Euro Payments Area', en IBAN voor 'International Bank Account Number'.
Het eerste wat u hier van gaat merken is dat het huidige banknummer gaat worden opgevolgd door een langer banknummer, met de volgende structuur (NL-BE):
 

Om te weten wat uw eigen banknummer gaat worden, vult u dit in op http://www.ibanbicservice.nl/ (NL) en bijv. op www.unizo.be/tool_ibanbic.jsp (BE).
Als u in algemene zin meer wilt lezen over het IBAN-nummer, kijk dan op http://www.overopiban.nl/  (NL) of http://www.sepabelgium.be/  (BE).

In KIMS/SIMS/GOOP hebben we in de versie van begin september 2012 een aanpassing gemaakt zodat u dit nieuwe banknummer al kunt invullen. Zodra u dit IBAN-nummer invult wordt voor Nederlandse en Belgische banken ook de BIC-code van de bank al voor u ingevuld.
Ook in KOMAS kunt u het IBAN nummer, evenals de BIC-code al invoeren. U kunt nieuwe IBAN nummers en 'oude' gewone banknummers momenteel door elkaar gebruiken. Ook wanneer u elektronisch gaat bankieren worden automatisch de nodige omzettingen gedaan om dit goed te laten gaan.

Het tweede onderdeel van SEPA betreft een nieuwe techniek en bestandsstructuur voor het elektronisch doen van betalingen en incasso's. Ook hier is deze techniek er op gericht om direct in alle Europese landen te kunnen betalen. Deze nieuwe techniek zal in de loop van 2013 in KOMAS geïntroduceerd worden, en wordt in 2014 verplicht om te gebruiken.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Tips en Trucs design: Voegen in de tegelfunctie
 
De opties in de tegelfunctie zijn in de versie 17 sterk verbeterd en we merken dat de functie steeds intensiever gebruikt wordt. Een gemis was echter het toepassen van een voeg tussen de tegels en de hierbij behorende keuzemogelijkheden.
In versie 18 is deze optie beschikbaar. In de functie “Tegels toevoegen / bewerken” van het tegel- en/of vlakbekledingscherm maakt u allereerst de keuze of u de tegel(s) wilt bewerken of de voeg.
 
 
Nadat u de keuze heeft gemaakt kunt u voor de voeg allereerst een kleur kiezen. Vervolgens kiest u de horizontale en verticale dikte van de voeg. Gezien dat de horizontale en verticale voeg bijna altijd gelijk zijn aan elkaar kunt u het vinkje “Verhouding vastzetten” beter aan laten staan, zo hoeft u slechts één waarde in te geven. Als u alle kleuren en instellingen van de tegels en de voeg hebt geko-zen klikt u “OK”, het resultaat van de muur / vloer wordt nu weergegeven.
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen:

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

              de heer G. Vinke van Alligna Keukens te Sittard

 
 
 
 
We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl  vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
 
De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !


Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.

 
Achter de schermen: de BTW-versie
 
De afgelopen vakantieperiode is er door de programmeurs en de helpdesk heel hard gewerkt om aanvullende software te maken en te testen die de overgang naar het nieuwe BTW-tarief gemakkelijk mogelijk maakt. Als u dit leest is de start van de uitlevering nog slechts een kwestie van dagen en leggen we de laatste hand aan de handleidingen. We raden u aan om de handleiding goed door te nemen, er staat veel belangrijke informatie in. In deze KIMS/SIMS 8.6B versie zijn naast de BTW-aanpassingen ook nog een aantal handige functionele toevoegingen gemaakt
 


Kent u deze SIMAR module al ?    Service Pro
 
De service module stelt u in staat om snel en effectief service meldingen van klanten te registreren. U kunt op basis van deze registratie brieven of e-mail berichten aan de klanten en leveranciers sturen en bijhouden of de klachten tijdig afgehandeld zijn. Vervolgorders kunnen worden ingevoerd vanuit deze module en ook het retourneren van artikelen kan via Service-Pro worden bewaakt. Het is tevens mogelijk om een nieuwe melding te maken, zonder dat we een order hebben. Bijvoorbeeld bij een servicemelding op een keuken, badkamer of kachel die werd uitgeleverd voordat u het SIMARsysteem gebruikte. Gebruikers van de SIMAR montage- of installatiemodule kunnen ook service melden op verrichte montage werkzaamheden. Kosten die vanwege service handelingen betaalbaar zijn door de klant kunnen rechtstreeks worden gefactureerd vanuit de Service module.
 
 
In de versie 8.6 van onze software zijn de overzichten- en statistiekfuncties van de Service module geheel herschreven. Hierdoor zijn ze gemakkelijker te gebruiken en leveren fraaie uitvoer.
De statistiekmodule is bedoeld om op compacte wijze een overzicht te krijgen van hoe de ontwikkeling van servicemeldingen in de tijd is, desgewenst per leverancier, per soort melding, etc. Hierdoor kunt u bijvoorbeeld monitoren of het aantal servicemeldingen bij een bepaalde leverancier toe- of afneemt, hoe deze zich verhoudt tot andere leveranciers, en waar de oorzaken liggen. Daartoe is het aantal servicemeldingen ook uit te drukken in een percentage van het aantal geleverde artikelen of orders.
Voor het bekijken van oorzaken is het uiteraard nodig dat u de kwalificatiecodes van service meldingen correct en ook áltijd gebruikt (daarom zijn ze ook op verplicht te zetten).
Belangstelling? Neem even contact op met de helpdesk en vraag de uitgebreide handleiding van de module. De helpdesk kan u ook ondersteunen bij het instellen van deze module.
Bestellen? Het secretariaat (e-mail: secretariaat@simar.nl) stuurt u graag een orderformulier. Deze module kan in de meeste gevallen binnen enkele minuten worden geactiveerd op uw systeem.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
 


Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:
 
Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.
Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl

Laatste nieuws:
 
Speciale openingstijden helpdesk

  
Speciaal voor het ondersteunen van onze Nederlandse klanten met het overschakelen van 19% naar 21% BTW is onze helpdesk geopend op zondag 30 september a.s. van 14.00 tot 20.00 uur.
Op deze dag zijn wij beschikbaar voor het geven van ondersteuning bij het overschakelen naar het nieuwe BTW-percentage. Om iedereen goed van dienst te kunnen zijn verzoeken wij u vriendelijk om de u toegestuurde instructies voor de overschakeling eerst grondig door te lezen. Daarnaast verzoeken wij u om vragen die niet gerelateerd zijn aan de BTW-aanpassingen voor te leggen tijdens de reguliere kantooruren.
 
KIA regeling
 
Wij hebben u deze tip reeds eerder gemeld, die u potentieel veel geld kan besparen: mogelijk kent u de regeling KIA (KleinschaligheidsInvesteringsAftrek) wel, maar wist u dat in sommige gevallen de investering van software ook onder deze regeling kan vallen? Dit kan u een voordeel (aftrekpost) van max. 28% op de aanschaf opleveren. Neem contact op met uw accountant om te bekijken of deze regeling ook voor u van toepassing kan zijn.
 

Nieuwe cursus
 
Een nieuwe cursus is ontwikkeld. De cursus "SIMAR-Design presentatie" is bedoeld om prachtige presentaties te maken van een ontwerp. Met de gedachte “Het is de emotie die het verschil maakt” kunt u na het volgen van de cursus uw ontwerp aan de consument met overtuiging presenteren. Van harte aanbevolen !
Klik hier voor meer informatie.
 

Test uw kennis
 
Soms zitten handige functies enigszins verscholen in de diverse schermen van onze software. Met deze rubriek tonen we een gedeelte van één van onze schermen. Aan u is dan de vraag om het juiste scherm te kiezen uit vier mogelijke oplossingen. Hiermee test u en/of verbreedt u uw kennis over de functionaliteit van Simar.
De vraag voor deze editie: uit welk scherm komt onderstaande knop?
 
 
 
A – Afbeelding uit scherm ‘Afdrukken referentie’
B – Afbeelding uit scherm ‘Order Informatie’
C – Afbeelding uit scherm ‘Internet bestellingen verzenden’
D – Afbeelding uit scherm ‘Inlezen bestanden’
 

De mooiste ontwerpen op onze website:
 
We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het fraaie resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met Simar-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie.

TIP  TIP  TIP  TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl

 Nieuwe bestanden:
 
Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

# Berbel (admin.)
# Silverline (admin.)
      
Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *
Ga vanuit de Simar Client naar 'Systeemprogramma's'-> 'Inlezen Bestanden'-> klik op de grote knop 'Internet'. Zodra het overzicht met bestanden in uw scherm staat, scroll naar de onderzijde van dit overzicht en klik daar op "Voortgang bestanden".
*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met de administratieve software van Simar.

Stel een vraag aan de helpdesk:
 
U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch in:
NL op 020-4808286 
BE op 09-3959500

U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00uur.
 
- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl 
BE helpdesk@simar-belgium.be 
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker verzonden.

Cursussen:
 
Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.
Klik HIER  om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.

Speciale cursussen:
 
Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan: 
 
* Management Informatie
   7 september – locatie Tilburg
 
* SIMAR-Design– Presentatie    
   14 september – locatie Tilburg
   18 september – locatie Tilburg
   21 september – locatie Tilburg
   5 oktober– locatie Tilburg 
 
* BSV-Design– Basis
   23 oktober – locatie Tilburg
 
Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER
Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:
Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.

De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.

Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Antwoord



Het juiste antwoord is: D – Afbeelding uit scherm ‘Inlezen Bestanden’
Dit is een nieuwe knop op een scherm dat bekend is bij bijna alle gebruikers van onze software. Met deze knop gaat u rechtstreeks naar een pagina op onze website waar u een overzicht krijgt van de voortgang van het updaten van bestanden door onze bestanden afdeling.

U kan dus zelf direct zien of een bepaald merk of catalogus al in bewerking is. Indien u al een nieuw boek heeft ontvangen van uw leverancier, maar u ziet dat boek niet terug in ons overzicht, dan zou het kunnen zijn dat wij dat boek nog niet hebben ontvangen. In dat geval is het verstandig om even te bellen met de helpdesk van SIMAR.
Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | fax. +31 (0) 20 480 82 84 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte magerstraat 5 | 9060 GENT (Gentbrugge) |  België