Nieuwsbrief
Januari 2013
SIMAR automatisering: een nieuw jaar
 
Om te beginnen wensen wij u een gelukkig en voorspoedig nieuwjaar!
 
Een nieuw jaar! Nieuwe Kansen! Voor Simar een heel bijzonder jaar, want het hele jaar zal in het teken staan van ons 25-jarige jubileum. Waarvan u, als gewaardeerde klant, van alles zult gaan merken. Want 25 jaar, dat moet gevierd worden! Simar is als stabiel en betrouwbaar bedrijf in de loop van de jaren uitgegroeid van een start met twee personen tot een bedrijf met een team van 33 medewerkers en vestigingen in Amsterdam, Tilburg en Gentbrugge.  Specialisten en tovenaars met computers, al zeggen wij het zelf.
Waarbij we elke dag bezig zijn met softwarefuncties en ideeŽn om u als klant nog beter van dienst te zijn.

Terugblikken heeft een ieder van u ongetwijfeld gedaan de laatste maand, nu is de tijd aangebroken om vooruit te kijken. Welke kansen liggen er voor uw bedrijf in het verschiet? Wat zijn aandachtspuntjes, hoe gaat u  het doen in 2013? Hoe gaat uw bedrijf het verschil maken met ‘de rest’? Simar  automatisering staat u ook in dit nieuwe jaar weer bij met nieuwe modules en vernieuwde functionaliteit om uw verkoopactiviteiten nog beter te ondersteunen.

Wij wensen u een heel succesvol nieuw jaar toe !


Tips en Trucs administratief:  werken met de verschillende memoschermen

Er zijn momenteel drie memoschermen die u kunt gebruiken. Hieronder ziet u de iconen uit het scherm Orderinformatie.
 
Van links naar rechts: de offerte/ordermemo, de service memo en de klantmemo.
Tekstuele informatie over de offerte/order zet u in de eerste memo. Informatie over de serviceafhandeling in de tweede, en informatie die u op het niveau van de klant wilt vastleggen kunt u in de derde kwijt. Of er iets ingevuld is bij de memo ziet u al aan het icoontje: als er iets in staat staan er 'regeltjes' in het icoon.
 
 De order en servicememo's hebben een aantal handige invoerfuncties, bereikbaar via het menu Memo.
 
De klantmemo biedt naast het memo invoerveld enkele extra functies. U kunt daar aangeven (per klant) dat deze klantmemo altijd automatisch naar voren moet springen als u een nieuwe offerte, bestelling, etc. voor deze klant maakt. Ook ziet u in dat scherm welke andere referenties deze klant nog heeft lopen. En er is een tweede tabblad 'Beheer klantgegevens' waar u een flink aantal keuzes en gegevens van de klant kunt vastleggen (bijv. een vast afleveradres, of iemand geen reclame e-mails wenst, een standaard betalingsconditie en eventuele blokkades (zie ook de nieuwsbrief van december 2012)).

Dan zijn er enkele handige preferenties rond de memo's. U vindt deze in het scherm Instellingen | Preferenties | Diverse, door even te zoeken op het woord memo in de rubriek 'alles'. Enkele handige instellingen zijn:

- Service memo automatisch naar voren laten springen bij invoer service
- Service memo automatisch naar voren laten springen bij voortgang service
- Service memo automatisch naar voren laten springen bij orderinformatie
- Logging van alle wijzigingen aan order/offertememo's
- Klantmemo en e-mail blokkade kunnen bewerken vanuit orderinformatiescherm
Voor wie de projectenmodule gebruikt bestaat er ook nog de projectmemo. Deze vult u in bij het definiŽren van het project en kan dan belangrijke tekstuele informatie over het project bevatten. Bij die definitie kunt u ook instellen dat deze automatisch naar voren moet springen wanneer het betreffende project wordt gekozen. In de order en in orderinformatie is een dergelijke projectmemo alleen maar in te zien, niet te wijzigen.
 

Tips en trucs KOMAS: verwijderen grootboekrekening
 
Hoe kan ik een grootboekrekening verwijderen?
Ga in het hoofdmenu naar Beheer bestanden en Rekeningschema. Selecteer de betreffende grootboekrekening en kies onderin het scherm voor de knop ‘Verwijderen’. Dit is alleen mogelijk als de grootboekrekening niet is gemuteerd, niet is gekoppeld aan een dagboek of is aangemeld als systeemrekening.

Als u de grootboekrekening niet kan verwijderen, maar u wilt deze niet meer gebruiken, selecteer dan het vakje ‘Geblokkeerd’. De grootboekrekening blijft dan zichtbaar, maar kan door geen enkele gebruiker worden geselecteerd. Automatische boekingen zoals de BTW aangifte negeert deze optie en kan dus wel deze rekening gebruiken.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Tips en Trucs design:  gebruiken werkbladkleuren voor vloerbekleding/tegels
 
Het tekenbestand werkbladen heeft een extra toevoeging, namelijk:

Werkbladkleuren natuursteen gebruiken voor vloerbekleding/tegels.
Deze tegelopties verschijnen automatisch wanneer men de vloerbekleding gaat aanpassen
via de optie 'vloerbekleding' vanuit het menu 'Gebruik' (dit alles vanuit het perspectief aanzicht).

Zo maakt u eigen vloertegels op maat met een eigen voeggrootte en kleur in hoogglans granietkleuren.

Zie hieronder vloertegel 60x60 in nero assoluto
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

              mevrouw Kim Van Loon Frako Keukens te Weelde

 
 
 We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl  vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
 
De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !


Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.


Kent u deze SIMAR module al:     Tekstverwerker: subgroepen binnen een tekstgroep

Deze maand belichten wij een nieuwe functie in de tekstverwerker.
Binnen onze tekstverwerker konden altijd al tekstgroepen worden gemaakt.
Een aantal malen is ons door klanten verzocht om ook subgroepen binnen de tekstgroepen toe te staan.

Door alle nieuwe technieken in onze nieuwe tekstverwerker is dit nu mogelijk geworden: binnen de tekstgroepen kunt u nu ook subgroepen aanmaken.
De mogelijkheden zijn legio: zo kunt u bijvoorbeeld in een tekstgroep 'Leveranciers' submapjes maken voor elk van die leveranciers.
Zo blijft uw uitgaande correspondentie netjes gesorteerd en gemakkelijk terug te vinden.
 
U vindt de opties in de menubalk van het scherm waarin u teksten opent en opslaat.

 

In de afbeelding ziet u ook dat er knoppen zijn gekomen voor kopiŽren, knippen en plakken.
Door deze knoppen is het gemakkelijker geworden documenten te dupliceren of te verplaatsen naar bijvoorbeeld een andere groep.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Achter de schermen:  diverse aanpassingen

Ook in november/december is er nog weer veel gebeurd. Half december is de actuele service-pack documentatie op de website gezet. Deze is bijgewerkt tot 1 december 2012 en beschrijft een flink aantal wijzigingen en uitbreidingen.
 
Enkele hoofdpunten zijn: ondersteuning voor conditiebestanden van Rensa, en voor Wasco is elektronisch bestellen volgens ICM nu beschikbaar, alsmede het automatisch ophalen van afbeeldingen en artikelinformatie vanuit SIMS.
Naast tal van kleinere aanpassingen in KIMS/SIMS en modules is in DIMS, de document archiveer module, een aantal uitbreidingen toegevoegd, waardoor eigen kleurinstellingen mogelijk zijn, en documenten nu van de ene naar de andere archiefmap verplaatst kunnen worden.
In de tekstverwerker is het werken met groepen (mappen) verbeterd en is het nu mogelijk geworden om enkele standaardafbeeldingen uit de KIMS/SIMS order ook in de tekst van een voorblad te gebruiken.
 
Tip   Tip   Tip   Tip   Tip   Tip   Tip   Tip: 21% BTW aanpassing
 
Bij het inlezen van bestanden kunt u een factor opgeven om de prijzen in het bestand tijdens het inlezen automatisch aan te passen. Dit is m.n. handig om de BTW op prijzen te zetten (veelal van keukenmerken). Als u dit al heeft ingesteld controleer dan nog even of u daar het percentage wel van 19 naar 21 heeft aangepast.
 


Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:
 
Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.
 
Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl
Laatste nieuws:
 
Keukendetaillist 2012
 
 
De drie finalisten voor de felbegeerde titel Keukendetaillist 2012 zijn: Keukencentrum De Graafschap, Middelkoop Keukens en Van der Voet Keukens. Alle drie gebruikers van het Simar systeem !
Vanaf deze plaats willen wij onze klanten feliciteren. Want bij de eerste drie finalisten eindigen is al een prestatie op zich.  Zou het op toeval berusten dat de genomineerde bedrijven gebruik maken van onze geavanceerde software?  Wij denken van niet! Wij zijn in ieder geval trots dat  de top van de Nederlandse keukenbedrijven gebruik maakt van Simar Automatisering en wensen ze alle drie evenveel succes!
 
Transparantie & Vertrouwen

Terwijl sommigen druk bezig zijn met nadenken over nieuwe marketingtermen als “cross-channel winkelgedrag van consumenten”, verdient het aanbeveling om toch eens stil te staan bij waar het voor de consument eigenlijk allemaal om draait. En dat is transparantie en vertrouwen…
Wij bemerken een trend bij de gebruikers van onze software om de offerte/order layouts van KIMS-, SIMS- en BSV-sales zo optimaal mogelijk in te stellen om zodoende een perfecte eerste indruk te maken bij potentiŽle klanten. Door het bij voorbaat wegnemen van twijfel bij de consument heeft u een belangrijke troef in handen ten opzichte van uw collega’s in de branche. Een fraaie, maar vooral ook informatieve website voor uw onderneming wordt steeds vaker aangevuld met de internet diensten van de Simar groep om uw (potentiŽle) klanten zo optimaal mogelijk te informeren. Wij adviseren u graag op welke wijze wij u verder kunnen ondersteunen
 
Test uw kennis
 
Soms zitten handige functies enigszins verscholen in de diverse schermen van onze software. In deze rubriek tonen we een klein gedeelte van ťťn van onze schermen.
Aan u is dan de vraag om het juiste scherm te kiezen uit vier mogelijke oplossingen. Hiermee test u en/of verbreedt u uw kennis over de functionaliteit van de software.
De vraag voor deze editie: uit welk programmaonderdeel komt dit plaatje

 

A – Afbeelding uit scherm Afdrukken referentie  ‘Afdrukvoorbeeld’
B – Afbeelding uit scherm ‘Offerte/Order inzien’ (Business of Enterprise Editie)
C – Afbeelding uit SIMAR-Design en/of BSV-Design ‘Toon het aanzicht- en rendermenu’
D – Afbeelding uit hoofdscherm SIMAR-Client ‘RSS-feeds’


De mooiste ontwerpen op onze website:
 
We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor ťťn winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het fraaie resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met Simar-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie.

TIP  TIP  TIP  TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl

Nieuwe bestanden:
 
Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

# Select Keuken         (admin.)
# Select Keukens       (grafisch)
 

Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *
Ga vanuit de Simar Client naar 'Systeemprogramma's'-> 'Inlezen Bestanden'-> klik op de grote knop 'Voortgang'.

*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met de administratieve software van Simar.

Stel een vraag aan de helpdesk:
 
U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch in:
NL op 020-4808286 
BE op 09-3959500

U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00uur.
 
- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl 
BE helpdesk@simar-belgium.be 
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker verzonden.

Cursussen:
 
Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.
Klik HIER  om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.

Speciale cursussen:
 
Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan: 
  
* SIMAR-Design– Basis  
   14 januari– locatie Tilburg 

* SIMAR-Design– Gevorderd
   15 januari– locatie Tilburg
 
Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER
Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:
Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.

De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.

Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief. 
 

Antwoord
 
 
 
Het juiste antwoord is:

D – Afbeelding uit hoofdscherm SIMAR-Client ‘RSS-feeds’
Op iedere versie van KIMS, SIMS of BSV-Sales (ook wel genoemd de Simar Client) treft u in de linker bovenhoek van het hoofdscherm een icoontje aan voor zgn. RSS-feeds. Hiermee ontvangt u een attentiesignaal als er nieuwe Simar informatie beschikbaar is (op onze website), zoals bijv. onze maandelijkse nieuwsbrief.
Ongelezen berichten worden weergegeven met behulp van een blauwe ster, en zodra een bericht gelezen is verandert het icoontje in een oogje, zodat u direct kunt zien welke berichten door u nog niet gelezen zijn. De status van gelezen/ongelezen berichten zijn op basis van de op dat moment ingelogde gebruiker.
Ook het RSS-icoontje zelf geeft een indicatie: deze is grijs van kleur als alles gelezen is, en oranje als er iets nieuws (ongelezen) is.
Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | fax. +31 (0) 20 480 82 84 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte magerstraat 5 | 9060 GENT (Gentbrugge) |  BelgiŽ