Nieuwsbrief
Februari 2013
SIMAR automatisering: de eerste maand om
 
Januari is voorbij gevlogen, alweer aangekomen bij de kortste maand van het jaar. De schaatsliefhebbers onder ons  hebben hun hart op kunnen halen, het was Nederland op z’n mooist met strakblauwe luchten, spiegelgladde ijsbanen en tochten op natuurijs.
 
Maar nu is het weer tijd om aan de slag te gaan en te profiteren van de goedgehumeurde klant die op zoek is naar iets van zijn of haar gading. De dagen worden weer langer, de zon laat zich meer zien en motiveert klanten warm te lopen voor een nieuwe keuken of badkamer.
U blijft gemotiveerd en gedreven. Wij bieden u graag alle mogelijke software-ondersteuning die voor handen is om uw business efficiënt te laten verlopen.

We zijn u graag van dienst.


Actueel: de verwijderingsbijdrage verdwijnt


Nadat in 2011 in Nederland al de verwijderingsbijdrage verdween voor koffiezetters en andere kleinere apparaten, verdwijnt nu ook de laatste groep, namelijk die op 'groot witgoed' (koelkasten, ovens, vaatwassers, etc.). De datum vanaf wanneer u dit niet meer hoeft te incasseren en af te dragen is 13 februari 2013. (Bron: http://www.wecycle.nl/bedrijven/producent-en-importeur/financi%C3%ABle-aspecten/financiering-collectief-inzamelsysteem.html ).
 
NB: voor zover bekend verandert er in België niets en blijft aldaar de recyclagebijdrage gewoon van kracht.

Om de overgang te vergemakkelijken hebben we een extra functie in de software opgenomen, waarmee u in één handeling alle verwijderingsbijdrages voor nieuwe offertes kunt uitschakelen en waarmee u desgewenst in bestaande orders op gemakkelijke wijze de verwijderingsbijdrage kunt verwijderen. Voor deze functie moet u het service-pack van 28-01-2013 of later hebben geïnstalleerd.
U vindt de informatie over deze nieuwe functie in dit artikel onze website (PDF).
 

Tips en Trucs administratief:  tekstblokken in de offerte/order
Ditmaal een tip over een minder bekende functie in de offerte/order. In het menu Bewerken vindt u de functie 'Vrij tekstblok invoeren'. 
 
Als u deze keuze maakt krijgt u de gelegenheid om een aantal regels vrije tekst in te voeren. Dat tekstblok komt tussen de artikelen te staan, op de plaats zoals door u gekozen.
 
Op de offerte afdruk komt de ingevoerde tekst in de kolom 'Omschrijving' te staan. Als u een lege regel boven uw tekstblok wilt hebben, dan begint u bij de invoer met een lege regel. Een lege regel ónder het tekstblok lijkt lastiger, omdat het programma lege regels aan het eind weghaalt.
 
Tik daarom een <enter> plus een spatie daarachter als laatste regel. Dan lukt het wel.
  

Tips en trucs KOMAS: bedrijfskeuze automatiseren
 
U vraagt zich wellicht af waarom u in KOMAS telkens een bedrijf moet kiezen, terwijl u werkt met maar één bedrijf.  Dit kunt u voorkomen door een voorkeursbedrijf in te vullen bij de gebruiker.

Deze functie kunt u ook gebruiken als u werkt met meerdere bedrijven. KOMAS vraagt niet meer om het bedrijf maar start in het bedrijf dat u heeft ingesteld als voorkeur. Wilt u werken in een ander bedrijf, selecteer deze dan in de menuoptie “Bedrijfselectie".

 
Voorkeursbedrijf instellen; ga naar menu optie “Beheer systeem”  en Wijzigen gebruikersbestand”  Selecteer de gebruiker en selecteer het voorkeursbedrijf.
 
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
 

Tips en Trucs design:  oude bestanden niet meer gebruiken
 
In de loop der jaren zal het assortiment in uw bedrijf wel eens veranderen waardoor er in
SIMAR-Design merken beschikbaar zijn die u niet meer verkoopt.
De bestanden (catalogi) weggooien is geen verstandige keuze omdat u oude tekeningen nog steeds wilt kunnen openen en die verwijzen standaard naar de toen gebruikte bestanden.
 
Er is een procedure waarbij u de bestanden kunt uitsluiten van de keuzelijstjes in SIMAR-Design, maar ze toch kunt blijven gebruiken in bestaande tekeningen.

 
Wij hebben deze procedure uitvoerig beschreven op onze FAQ pagina op het internet.
Klik HIER om direct naar de website te gaan en alle beschikbare “vraag en antwoorden” te bekijken.
 
Als u SIMAR-Design opgestart heeft dan kunt u op het icoontje "Vraagteken" klikken om direct op de FAQ website te komen.
 
 
 
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
 

Tips en trucs algemeen: menukeuzes via het toetsenbord

De meeste mensen maken keuzes met de muis via het menu. Maar soms werkt het sneller om direct een trefwoord of schermcode in te tikken.
Als voorbeeld: snel en eenvoudig een nieuwe offerte starten zonder muisklikken.
Als KIMS/SIMS is opgestart en u ziet het openingsscherm dan kunt u versneld in een nieuwe offerte komen.
U typt 412 (voor SIMS) of 112 (voor KIMS) in het openingsscherm.
Vervolgens ziet u een pop-up venster en u kunt nu gewoon een enter geven, hierdoor wordt het venster “nieuwe offerte” geopend.
Nu kunt u met de nieuwe offerte aan de slag zoals u dat gewend bent.

 

Uitleg: 112 is een schermnummer. U kunt zowel een stukje van de naam van de functie (in dit voorbeeld 'nieuw' of  'offerte' intoetsen, als de code die links naast de functie vermeld staat. Zo'n code kan dan als sneltoetsen gebruikt worden: 112<enter> en u zit in de functie.
Ook voor Komas gebruikers is dit een handige optie: elke menukeuze heeft een viercijferige code.
 
 
Door die in te toetsen gevolgd door <enter> zit u direct in die functie (en dat kan dus geheel op het numerieke toetsenbord).
De functie om een stukje van de naam van de functie in te voeren is handig als u wél weet welke functie u zoekt, maar niet precies weet waar deze in het menu is ondergebracht.
 
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).

Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

              de heer Rick Martens van Martens Keukens & Haarden te Uitgeest

 
 
 We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl  vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
 
De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !


Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.

Kent u deze SIMAR module al:     Klantcontact

Persoonlijk contact met uw klanten en toch efficiënt werken. Van een kijker een koper maken.
Dát zijn de doelstellingen van deze compleet nieuwe module die wij eind januari introduceerden.
 
We keken uitvoerig naar de ergonomie: een compleet overzicht van alle potentiële klanten in één scherm, kleuren die aangeven waar actie ondernomen moet worden, en alle communicatiemiddelen, van telefoon tot e-mail en papieren brief, onder direct handbereik.
 
In deze module kunt u alle contacten met uw klant vastleggen, maar ook acties en reminders registreren zodat u nooit meer een terugbelafspraak vergeet. De module heeft ingebouwde e-mail faciliteiten en integreert met de Simar agenda, de SMS-module, de tekstverwerker en de telefonie ondersteuning.
De klantcontactmodule biedt relatiebeheer ('CRM') op maat voor de keuken-, sanitair- en sfeerverwarmingsbranche. De ideale ondersteuning voor elke verkoper.
 
U vindt alle informatie over de module, met een speciale aanbieding in het kader van ons 25 jarig bestaan, op www.simar.nl/klantcontact
 
 

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).

Achter de schermen:  diverse aanpassingen

Via het service-pack is een aantal handigheidjes en verbeteringen toegevoegd. Zo is voor KOMAS gebruikers het overzicht 'Rendement per order' uit de KIMS/SIMS inkoopfuncties verbeterd. Boekingen van overige baten en lasten worden nu helderder gepresenteerd en service op werkbladen wordt nu netjes onder 'service' gerapporteerd in plaats van als een apart 'merk'. Zie voor de overige aanpassingen de service-pack documentatie op de website.
 
Omdat de verwijderingsbijdrage per 13 februari ophoudt met bestaan hebben we een aanvullend scherm gemaakt om in één keer alle verwijderingsbijdragen uit lopende orders te verwijderen. Hierover leest u elders in deze nieuwsbrief meer.
 
En uiteraard hebben we heel hard gewerkt aan het afronden van de nieuwe module Klantcontact. De laatste loodjes wegen dikwijls het zwaarst en er is de laatste weken dan ook heel hard gewerkt om ook de laatste praktijkopmerkingen nog te verwerken, de installatie zo eenvoudig mogelijk te maken en ook de documentatie compleet en up-to-date te laten zijn. Maar het resultaat mag er zijn ! 
 

Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:
 
Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.
 
Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl
Laatste nieuws:
 
Nieuwsbrief 25 jaar Simar
 
In de week van 22 januari ontving u, via de traditionele post, onze speciale nieuwsbrief over ons 25 jarig bestaan.
 
Heel 2013 zal in het teken staan van deze mijlpaal en elk kwartaal zal zo'n speciale nieuwsbrief uitkomen. Daarin blikken we terug op hoogtepunten in die 25 jaar, vertellen wat meer over ons bedrijf én komen steeds met een speciale aanbieding voor één van onze producten.
 
Dit kwartaal is dat de aanbieding op onze nieuwe module Klantcontact. Mocht u de nieuwsbrief gemist hebben: HIER  vindt u het elektronische exemplaar op onze website.

 
 
 
 
 
 
 

Test uw kennis

 
Soms zitten handige functies enigszins verscholen in de diverse schermen van onze software. In deze rubriek tonen we een klein gedeelte van één van onze schermen.
Aan u is dan de vraag om het juiste scherm te kiezen uit vier mogelijke oplossingen. Hiermee test u en/of verbreedt u uw kennis over de functionaliteit van de software.
De vraag voor deze editie: uit welk programmaonderdeel komt dit plaatje
 

 

A – Afbeelding uit scherm Bewaken binnenkomst; binnen melden artikelen
B – Afbeelding uit scherm Offerte/order; voorraad controle
C – Afbeelding uit SIMAR-Design en/of BSV-Design; verwerking kastelementen
D – Afbeelding uit hoofdmenu KIMS/SIMS; afleveren goederen


De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het fraaie resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met Simar-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie.


TIP  TIP  TIP  TIP


Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl

Nieuwe bestanden:
 
Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

# Euro Topz werkbladen     (admin.)
 
 
# Belling fornuizen                (admin.)
 
 

Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *
Ga vanuit de Simar Client naar 'Systeemprogramma's'-> 'Inlezen Bestanden'-> klik op de grote knop 'Voortgang'.

*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met de administratieve software van Simar.

Stel een vraag aan de helpdesk:
 
U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch in:
NL op 020-4808286 
BE op 09-3959500

U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00uur.
 
- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl 
BE helpdesk@simar-belgium.be 
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker verzonden.

Cursussen:
 
Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.
Klik HIER  om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.

Speciale cursussen:
 
Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan: 
  
* SIMAR-Design– Presentatie
   25 februari– locatie Tilburg 

* SIMAR-Design– Gevorderden
   28 februari– locatie Gent
 
* SIMAR-Design– Gevorderden
   19 maart-  locatie Tilburg
 
Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER
Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Voorgaande nieuwsbrieven:
 
Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.

De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.

Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.  

Antwoord
 
 
Het juiste antwoord is: B – Afbeelding uit scherm Offerte/order; voorraad controle. In de Business en Enterprise Editie van KIMS, SIMS of BSV-Sales treft u in de menubalk het icoontje aan. Met een klik op dit icoontje kunt u direct de actuele voorraad opvragen bij enkele leveranciers van de apparatuur- en sanitairartikelen die u heeft opgenomen in de offerte/order.
Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | fax. +31 (0) 20 480 82 84 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte magerstraat 5 | 9060 GENT (Gentbrugge) |  België