Nieuwsbrief
                             
Oktober 2013
SIMAR automatisering: terug van weggeweest

Eindelijk!  De nieuwsbrief weer in uw mailbox. Terug van weggeweest.  2 maanden even radiostilte wegens de vakantieperiodes, maar nu weer boordevol met nieuws.
De warme deken waar Nederland deze zomer onder gelegen heeft is weer opgetrokken, een lagere temperatuur herinnert ons eraan dat de herfst in aantocht is. De meeste mensen hebben weer lekker bijgetankt en komen ontspannen, vol nieuwe energie weer aan op het werk. Iedereen heeft er zin in om er iets van te maken! 
Voor Simar betekent dit een aantal spectaculaire nieuwe producten die gelanceerd gaan worden dit najaar. Daar hoort u vanzelfsprekend later meer van. Altijd bezig met verbeteringen van onze producten om u in staat te stellen zoveel mogelijk winst te behalen uit uw activiteiten.  Met één druk op de knop krijgt u alle informatie die u nodig heeft om een optimale service te bieden. Want net als u hebben wij graag tevreden klanten.
 
Ga ervoor: het laatste kwartaal van 2013 is voor u!

Tips en Trucs administratief: Tussenkopjes bij keukens en bij apparatuur

Het is mogelijk om de artikelen op te splitsen bijvoorbeeld bij een kookeiland of een kastenwand in de offerte. Dit kunt u doen door gebruik te maken van een tussenkopje.

Een tussenkopje kunt u vinden door in het veld van de artikelcode een ‘*’ neer te zetten dan krijgt u een lijst van de beschikbare tussenkopjes.

En bij het apparatuur scherm kunt u een sterretje zetten in het veld van de leverancier
 
 
Het is mogelijk om tussenkopjes met of zonder subtotaal aan te maken en te gebruiken. U maakt de tussenkopjes aan bij Instellingen – Lay-out en teksten - Tussenkopjes
                    
                                
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).                                  
Tips en Trucs KOMAS:  Betaalvoorstel 

Het betaalvoorstel staat voor FLEXIBEL.

Als onderdeel van de KOMAS module “Elektronisch bankieren” ziet u in het scherm “Betaalvoorstel” een overzicht met inkoop/kostenfacturen die moeten worden betaald. Deze betalingen importeert u in de Banksoftware en de totale afschrijving is één journaalregel in KOMAS. U bespaart dus een hoop tijd, niet meer de facturen overtypen bij het betalen en de afschrijvingen hoeven niet stuk voor stuk te worden 'afgeletterd' in KOMAS.


Het veld 'Vaste betaaldatum' kunt u wijzigen. Deze datum bepaalt de afschrijving van de bank, het overzicht toont alle facturen die zijn vervallen tot die datum.

Als u het overzicht beperkt tot nul dagen, ziet u geen facturen die 'morgen' vervallen. Door deze helemaal niet te beperken, ziet u alle openstaande facturen met de vervaldatum. Ook deze kunnen worden betaald.

Het openstaand bedrag is normaal ook het te betalen bedrag. U heeft de mogelijkheid dit bedrag te wijzigen, het resterende bedrag blijft dan staan op de crediteurenkaart.

Tenslotte, vergeet niet een vinkje te zetten bij het veld 'batches' in de tab export. Zonder dit vinkje verschijnen de afschrijvingen op het bankafschrift alsnog per factuur.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Tips en Trucs SIMAR-Design:  Teksten toevoegen

U kunt gemakkelijk teksten toevoegen aan uw ontwerp, bijvoorbeeld om zaken te verduidelijken of opmerkingen te maken:

1--Open het bematingsmenu
2--Kies voor hoofdstuk Positie, codes en teksten
3--Kies voor handmatig positiemenu
4--Voer tekst in
5--Wijzig lettertype (stijl, grootte, kleur, enz.)
6--Plaats de tekst in het aanzicht

 

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


SIMAR-Design: uw monitor

In de afgelopen jaren zijn er steeds grotere monitoren op de markt gekomen. Was tot voor kort een 15” of 17” de standaard nu worden monitoren met afmeting van 22”, 24” of zelf 27” steeds vaker ingezet. Met het beschikbaar komen van grotere monitoren wordt ook een hogere resolutie gebruikt. Vroeger was 800 x 600 de standaard, nu is 1280 x 1024 of 1920 x 1080(HD) gebruikelijk. Het voordeel van een hogere resolutie is dat u meer beeld kunt zien op uw monitor. Softwaremakers maken daar ook gebruik van en plaatsen steeds meer informatie op het scherm.

De nieuwe versie van het SIMAR-Design tekenprogramma (waarover later meer) zal ook een hogere resolutie nodig hebben om optimaal te kunnen werken. Gaat u dus binnenkort een nieuwe monitor aanschaffen houdt dan rekening met een minimale resolutie van1280 x 1024. Gaat u met een laptop werken kies dan een model met HD resolutie(1920 x 1024).


Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen

>Het winnende ontwerp van deze maand is van:

mevrouw Marloes Rutgers van Odink Keukens VOF te Tynaarlo

 

We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.

De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !

Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.

Belangrijke aanpassing: Bestanden BSH groep

Begin oktober zijn de nieuwe prijslijsten van de merken Bosch, Gaggenau, Neff en Siemens voor Nederland beschikbaar. De bestanden van Bosch en Siemens zijn drastisch veranderd.

Voorheen hadden we diverse bestanden van Bosch en Siemens. Als voorbeeld: Bosch hoofdboek, Bosch Selectiv en Bosch Accent line. Per 1 oktober 2013 zijn deze drie bestanden samengevoegd en ontvangt u van Bosch maar één bestand. Hetzelfde geldt voor het merk Siemens. Belangrijk voordeel van deze samenvoeging is dat een bestelling met apparaten uit verschillende series weer als één bestelling verzonden wordt en dat het gebruik in de order gemakkelijker is.

Het is van groot belang dat u de conditiefiles van Bosch en Siemens inleest. Deze bepalen de voor u beschikbare artikelen (door de series heen) en de juiste inkoopprijzen. Mocht u nog geen elektronische conditiebestanden ontvangen van BSH neem dan contact op met uw BSH-contactpersoon.

Let op: u dient na elke update van één van de BSH bestanden die u inleest ook het bijbehorende conditiebestand opnieuw in te lezen (ook als dat intussen niet veranderd is). Overigens zijn we in overleg met BSH om hier een technische oplossing voor te realiseren zodat dit in de toekomst automatisch kan gebeuren.

Het is ook van belang dat u de (oude) bestanden BOSY en BOBU (voor zover beschikbaar op uw systeem) markeert als niet gebruiken en niet actief. Voor Siemens zijn dit de bestanden SIES en SIST (voor zover beschikbaar op uw systeem). Deze dient u voor nieuwe offertes en orders niet meer te gebruiken.

Ga in het menu naar: Bestanden | Artikel bestanden | Beheer bestandskenmerken. Selecteer het bestand en zet een vinkje bij “Bestand niet gebruiken” en bij “Bestanden niet actief”).

 

Kent u deze SIMAR module al: Klantcontact

De meest verkochte software module in de achterliggende periode is de Module Klantcontact, waarmee alle contacten met potentiële klanten kunnen worden beheerd vanaf de eerste vraag tot het moment van plaatsen van een order.

Vooral in deze tijd blijkt het van zeer groot belang om alle contactmomenten met consumenten optimaal te benutten en deze module draagt daar een behoorlijk steentje aan bij. Klantcontact biedt actief relatiebeheer ('CRM'), toegespitst op de keuken-, sanitair en interieurbranche. Het is niet voor niets dat deze recent geïntroduceerde module in zo korte tijd een groot succes blijkt te zijn.

Meer informatie vindt u op http://www.simar.nl/klantcontact

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Achter de schermen: Software ontwikkelingen

Naast de grote ontwikkelingen, waarover we later meer zullen melden, zijn er ook in de zomer diverse punten van de wensenlijst verwerkt. Begin augustus is ook de service-pack documentatie weer bijgewerkt, zodat u vanaf onze website de beschrijving van de nieuwe mogelijkheden kunt downloaden. Enkele voorbeelden: het heen en weer schakelen tussen de artikelofferte en de montage/installatie-offerte is sneller gemaakt en vraagt nu minder handelingen. Ook voor het gebruik van montage in de projectenmodule is een nieuwe functie gemaakt. U kunt nu bij een nieuw project definiëren dat deze de montagehandelingen van een bestaand project moet gebruiken. Dat scheelt met name bij tariefsaanpassingen veel onderhoudswerk. De memo van de servicemodule heeft nu ook de mogelijkheid om de historie vast te houden. (Als u in de preferenties de optie 'Offerte/Order - logging van wijzigingen aan memo's' aan hebt staan geldt dit nu ook voor service memo's).

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:

Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.

Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl

Laatste nieuws:

Afscheid John van Diemen

Eind juli namen we met een borrel afscheid van één van onze bekendste medewerkers: John van Diemen. Begonnen als helpdesker, later trainer en consultant is John bekend bij zeer vele van onze klanten en bij menigeen ook 'over de vloer' geweest. Ruim 16 jaar heeft hij belangrijke bijdragen geleverd, alle ontwikkelingen van onze software meegemaakt en mede vorm gegeven door de behoeften van onze klanten te verwoorden bij het ontwikkelteam. John heeft zich na het nodige beraad gevestigd in Denemarken, daarmee zijn nieuwe liefde volgend. De afgelopen maanden heeft hij zijn opvolger Filip Gels uitgebreid ingewerkt. We wensen John heel veel succes in zijn nieuwe thuisland en zijn blij in Filip een waardig opvolger gevonden te hebben.


Sponsoring Crown Theater Aalsmeer

Aalsmeer heeft sinds enkele jaren een prachtig theater, gevestigd in de voormalige Joop van den Ende studio's. Het theater kent zowel een bioscoopfunctie als een grote theaterzaal voor muziek- en theatervoorstellingen en er is een restaurant in het gebouw gevestigd. Het is een volstrekt professioneel theater, maar draait geheel op basis van de inzet van vrijwilligers. Als Simar dragen we dit theater een warm hart toe en zijn daarom één van de sponsors geworden. Hebt u zin in een prima avond uit, in een mooie, goed bereikbare locatie waar u voor de deur kunt parkeren? Kijk voor het programma op http://www.crowntheateraalsmeer.nl/


Test uw kennis

Soms zitten handige functies enigszins verscholen in de diverse schermen van onze software. In deze rubriek tonen we een klein gedeelte van één van onze schermen.
Aan u de vraag om het juiste scherm te kiezen uit vier mogelijke oplossingen.Hiermee test u en/of verbreedt u uw kennis over de functionaliteit van de software.

De vraag voor deze editie: uit welk programmaonderdeel komt dit plaatje
   
                                              
A Afbeelding uit bestanden
B Afbeelding uit klantcontact module
C Afbeelding uit offerte/order
D Afbeelding uit servicemodule

De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het fraaie resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met Simar-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie


TIP  TIP  TIP  TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl


Nieuwe bestanden:

Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

# SELB - Smeg elementi België   (grafisch)
 
         

Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *
Ga vanuit de Simar Client naar 'Systeemprogramma's'-> 'Inlezen Bestanden'-> klik op de grote knop 'Voortgang'.

*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met de administratieve software van Simar.

Stel een vraag aan de helpdesk:

U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch in:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500

U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00uur.

- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker verzonden.


Cursussen:

Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.

Klik HIER om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.


Speciale cursussen:

Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan:

* KIMS Combi dag 1 van 2
 3 oktober – locatie Gent

* KIMS Combi dag 2 van 2
 16 oktober – locatie Gent

* SIMAR-Design Basis
 3 oktober – locatie Gent

* KIMS Combi dag 1 van 2
 21 oktober – locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 2 van 2
 4 november – locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 1 van 2
 21 oktober – locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 2 van 2
 4 november – locatie Tilburg

* KIMS-Sales
 21 oktober – locatie Gent

* SIMAR-Design Gevorderd
 22 oktober – locatie Tilburg

 
Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:

Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.


De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.


Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.


Antwoord "Test uw kennis"

Dit keer een beetje een strikvraag: de antwoorden B, C en D zijn alle drie goed.

De afbeelding toont de taakbalk van het memo-invoerscherm, in dit geval van de offerte/order gebonden memo. Die kunt u op tal van plaatsen oproepen via het memo-icoontje in de taakbalk. Waaronder bij offerte/order invoer, bij de service, bij klantcontact, bij orderinformatie, etc.

De memo die u hier optekent zal dus door het gehele pakket oproepbaar zijn en kan desgewenst worden afgedrukt, ideaal om speciale afspraken of notities snel vast te leggen.

Tip: druk in dit memoscherm eens op <F2> (Automatisch invoegen gebruiker-datum-tijd).

Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | fax. +31 (0) 20 480 82 84 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte magerstraat 5 | 9050 GENT (Gentbrugge) |  België