Nieuwsbrief
  Februari 2014
SIMAR automatisering: drukte door uitverkoop
 
Februari, de kortste maand van het jaar! Het weer is van slag, de natuur denkt dat het lente is. De eerste lammetjes zijn reeds gesignaleerd!
 
Hoe is het bij u in de showroom? Zijn daar ook al signalen van lente aanwezig? Of bent u druk met het uitvoeren en afhandelen van alle verkopen in januari? Traditioneel de maand van de aanbiedingen en grote uitverkopen. Wij hopen dat u een goede eerste maand van het jaar heeft gedraaid en dat er ook bij u in het bedrijf weer wat positieve geluiden te horen zijn.
 
Wij bij Simar zijn ontzettend druk, wij leggen op dit moment de laatste hand aan spectaculaire, spraakmakende software die uw business weer een niveau hoger zal tillen. We moeten u nog steeds een beetje in spanning houden, maar geloof ons, het is de moeite van het wachten waard.
 
Wij wensen u veel leesplezier met onze nieuwsbrief en vergeet niet de tips en trucs ook echt te gaan uitvoeren, u zult versteld staan hoe het uw dagelijkse werkzaamheden zal vereenvoudigen!


Tips en Trucs administratief: Korting instellen per tussenkopje
 
Het is mogelijk om alle artikelen die onder een tussenkopje staan in één keer te voorzien van een kortingspercentage. Dit doet u door het percentage korting in te vullen op de regel van het tussenkopje, in de kolom korting. Als u dit met <TAB> bevestigt worden alle artikelen onder dat tussenkopje voorzien van het gekozen kortingspercentage. Deze optie is beschikbaar in alle schermen waar u korting kunt geven op regelniveau.




Rond eindbedrag per tussenkopje

Ook is het mogelijk om een rond c.q. afgerond bedrag bij het subtotaal van het tussenkopje te krijgen. Dit doet u door op de regel van het tussenkopje, in het veld van de korting, het totaalbedrag voorafgaand door een sterretje (Shift-8) in te vullen. Als u dit bevestigt met de <TAB> toets, dan rekent SIMS/KIMS automatisch de korting uit om op een rond eindbedrag voor die subrubriek te komen.
 
 
 
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).                               
Tips en Trucs KOMAS:  Nummering
 
In KOMAS zijn de debiteuren en de crediteuren relaties. Ze staan in hetzelfde bestand maar hebben verschillende eigenschappen. De eerste relatie die KOMAS uit KIMS heeft ontvangen heeft relatienummer 50.000, iedere nieuwe relatie daarna wordt met 1 verhoogd.
U wilt natuurlijk niet dat uw crediteuren worden overschreven, daarom adviseren wij uw crediteuren te starten met relatienummer 1 en daarna iedere nieuwe crediteur met 1 te verhogen.
 
U kunt KOMAS ook automatisch laten nummeren door Nieuw te selecteren in de optie Relaties. Voordat dit kan moet u in de optie Systeem parameters onder Beheer bedrijf uw eerste vrije relatienummer ingeven.
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).

Tips en Trucs SIMAR-Design:  Google 3D accessoires
 
Zoek en importeer een 'Google 3D accessoire' in het ontwerp.
 
Door afbeeldingen van accessoires via het Internet te importeren ontstaan er nog meer mogelijkheden voor de aankleding van het ontwerp.
 
Neem bijvoorbeeld de design barkruk LEM.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Start de SIMAR-browser via het 'Heftruckje'.


U komt nu in de enorme 'Trimble' bibliotheek waar een enorm aantal 3D-afbeeldingen te vinden is, allen in het Google-3D formaat.
Zoek m.b.v. een omschrijving of trefwoord naar een 3D model. Maak gebruik van Engelstalige benamingen voor keuzes. Zoals LEM chair.
 


Open het gewenste 3D model en druk vervolgens op knop 'Model downloaden' en kies voor het downloaden van het bestandstype .skp. Controleer in het volgend venster de breedte, diepte en hoogte van het 3D model. Zorg dat de verhoudingen vergrendeld zijn. Hierdoor blijft het 3D model in verhouding wanneer de hoogte bijvoorbeeld moet worden gewijzigd.
 

Een kleine waarschuwing is wel op z'n plaats: sommige 3D ontwerpen in de Trimble bibliotheek zijn zeer complex en vertragen daardoor de opbouw van uw ontwerp. Maak het daarom niet te bont met deze fraaie aankleding.
 

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.


Kent u deze module al? DIMS: de elektronische klantenmap
 
Steeds meer informatie ontvangt u digitaal via de e-mail, maar een goed overzicht houden van alle e-mails met zowel klant als leveranciers is een uitdaging op zich. Zeker als er naar verschillende personen wordt gemaild, staan de mailtjes overal. DIMS is de oplossing hiervoor. Met DIMS (Document Informatie Management Systeem) maakt u centrale elektronische klantenmappen, waarin alle informatie rond een order samenkomt en beschikbaar is voor iedereen tegelijk.

Maar DIMS doet nog veel meer: u kunt ontvangen orderbevestigingen op het beeldscherm voorzien van opmerkingen en commentaar, en direct weer terug mailen inclusief dit commentaar. U kunt taken koppelen aan documenten, zoals inkoopfacturen die nog gecontroleerd moeten worden. Ieder krijgt z'n taken direct in beeld, en een systeembeheerder kan overzicht houden of alle taken wel tijdig worden afgewikkeld.

Ook foto's uit een mobiele telefoon of fototoestel bewaart u gemakkelijk in deze elektronische klantenmap. Handig bij oplevering of bij service aspecten.
En voor documenten die nog op papier binnenkomen (bijv. een getekende order) gebruikt u de scanner, waarna u de gescande documenten in de klantenmappen opbergt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
DIMS schept orde, maakt een eind aan overal rondslingerende documenten en klantenmappen, bewaakt taken en afspraken en zorgt dat iedereen overal direct bij alle informatie kan.
 
• Documenten scannen en archiveren
• e-mail archiveren
• work-flow-systeem
• klantgebonden, projectgebonden, geïntegreerd in KIMS/SIMS
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).

Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

mevrouw Petra van den Elzen firma Asto Keukens bv te Rotterdam


 

We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.

De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !

Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.
 
 
Achter de schermen: Software ontwikkelingen
 
Ditmaal benoemen we een tweetal zaken waar we mee bezig zijn, maar waarbij het nog niet zo ver is dat het ook al uitgeleverd wordt. Het is 'work-in-progress'.
 
We bemerken steeds meer vraag naar het efficiënter afhandelen van inkoopfacturen. Daar lopen twee ontwikkeltrajecten voor. De eerste is een integratie van DIMS en KOMAS. Hierdoor kunnen inkoopfacturen direct elektronisch of via scannen in het document-archiveersysteem DIMS worden opgenomen en op de taaklijst gezet van degene die ze controleert en/of inboekt.
Bij het inboeken wordt het document aan de boekingsregel gekoppeld, zodat ook later bij terugzoeken van een boeking direct het onderliggende document met de inkoopfactuur op het scherm kan worden gezet.
 
Het tweede is de ondersteuning van elektronische inkoopfacturen. Hierbij ontvangt u de factuur bijv. in de e-mail of haalt deze op via een webservice. Zo'n elektronische factuur wordt door het systeem herkend, waardoor vrijwel alle gegevens voor het inboeken automatisch worden ingevuld en u alleen nog hoeft te controleren en bevestigen.
 
Er zijn inmiddels meerdere sanitairgroothandels die elektronische facturen kunnen ondersteunen en ook bij apparatuurleveranciers ontstaan er mogelijkheden.
We hopen deze ontwikkelingen in de komende maanden te kunnen afronden en dan gaat u daar zeker meer over horen.
 
 Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).

Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:

Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.

Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl

 
                                                                                                           
 
 
 
Laatste nieuws:

Duurzame elektriciteit: 69 zonnepanelen

Het zal geen verbazing wekken dat er bij ons veel elektriciteit wordt verbruikt. Nadat eerder alle verlichting energiezuinig is gemaakt, zijn er eind november in totaal 69 zonnepanelen op ons platte dak geïnstalleerd. Nu de dagen weer gaan lengen beginnen ze steeds beter te produceren. Naar verwachting moet bijna de helft van ons jaarlijkse elektriciteitsverbruik door de panelen geproduceerd kunnen worden.
 
 
                                            

Windows-XP stopt

 
 
Per april 2014 stopt Microsoft met de ondersteuning van Windows-XP. Microsoft zal dan geen beveiligingspatches meer uitbrengen en ook de overige ondersteuning staken. Deze Windows versie is in 2006 voor het laatst meegeleverd met nieuwe PC's. Machines met dit besturingssysteem zijn dus nu een kleine acht jaar oud.
 
Ook als Simar zullen wij deze Windows versie niet langer ondersteunen. In de praktijk betekent dit dat u op een werkplek met Windows-XP onze administratieve software nog wel kunt gebruiken, maar dat de nieuwe SIMAR-Design versie die binnenkort verschijnt niet meer werkt onder Windows-XP. Ook belangrijk om te weten is dat het na april 2014 onveilig is om met een Windows-XP machine nog het Internet op te gaan.
Wie nog Windows-XP gebruikt raden we aan over te gaan op Windows 7 of Windows 8.
 

Keukendetaillist van het jaar: Asto Keukens
 

Test uw kennis

Soms zitten handige functies enigszins verscholen in de diverse schermen van onze software. In deze rubriek tonen we een klein gedeelte van één van onze schermen.
Aan u de vraag om het juiste scherm te kiezen uit vier mogelijke oplossingen.Hiermee test u en/of verbreedt u uw kennis over de functionaliteit van de software.

De vraag voor deze editie: uit welk programmaonderdeel komt dit plaatje
 
   
                                              
A - Klant informatie scherm
B - Artikel zoeken
C - Scherm preferenties
D - Beheer lay-outs          

De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het fraaie resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met Simar-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie


TIP  TIP  TIP  TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl


Nieuwe bestanden:

Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

# Dik Geurts Haarden              (grafisch)
 
 
 
Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *
Ga vanuit de Simar Client naar 'Systeemprogramma's'-> 'Inlezen Bestanden'-> klik op de grote knop 'Voortgang'.

*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met de administratieve software van Simar.


Stel een vraag aan de helpdesk:

U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch in:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500

U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur.

- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker verzonden.


Cursussen:

Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.

Klik HIER om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.


Speciale cursussen:

Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan:

* SIMAR-Design Basis (Consilium)
11 februari - locatie GentBrugge

* KIMS-Sales basis
17 februari - locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 1 van 2
17 februari - locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 2 van 2
3 maart - locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 1 van 2
18 februari - locatie GentBrugge

* KIMS Combi dag 2 van 2
25 februari - locatie GentBrugge

* SIMAR-Design Basis
24 februari - locatie Amsterdam

* SIMAR-Design Basis (Consilium)
24 februari - locatie GentBrugge

* BSV-Design Basis
24 februari - locatie Tilburg

* SIMAR-Design Gevorderd
27 februari - locatie GentBrugge

Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:

Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.


De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.


Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.


Antwoord "Test uw kennis"

 

 
Het juiste antwoord is C

U vindt het scherm Preferenties in het hoofdmenu Instellingen. In de Preferenties staan honderden opties genoteerd waar u op systeemniveau kunt instellen hoe u het systeem wilt laten werken.
Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | fax. +31 (0) 20 480 82 84 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte magerstraat 5 | 9050 GENT (Gentbrugge) |  België