Nieuwsbrief
  Maart 2014
SIMAR automatisering: Winnaars-mentaliteit!

Heeft u ook zo genoten van de Olympische Spelen? Ongekend het aantal medailles wat er in de wacht werd gesleept door de Nederlandse topsporters. Waar een klein land groot in kan zijn.
 
Hetzelfde geldt natuurlijk voor uw bedrijf. Wij onderscheiden ons in Nederland van de rest van de wereld op diverse vlakken. Om er een aantal uit te lichten: doorzettingsvermogen, hard werken en vooral nooit opgeven.
Heeft u ook een winnaars-mentaliteit? Gaat u ook door en geeft u nooit op? Wilt u ook altijd het beste product afleveren en de meest complete service aan uw klanten bieden? Dat komt goed uit, wij ook! Het is daarom ook niet voor niets dat u met de software van Simar aan het juiste adres bent om uw business op een efficiënte en professionele manier te ondersteunen.
 
Maar dat hoeven wij u als vaste klant natuurlijk niet te vertellen! Wij houden het Olympische gevoel zo lang mogelijk vast en gaan weer vol energie door, en U?


Tips en Trucs administratief: Extra functies in Bewaken binnenkomst
 
Het scherm 'Bewaken binnenkomst' van KIMS en SIMS wordt veel gebruikt om bevestigingen in te boeken en aan te geven dat de goederen ontvangen zijn. Maar er zijn nog enkele handige functies die u daarbij kunt gebruiken.
 
In de preferenties, groep Bewaken binnenkomst, tabblad Uitgebreid, vindt u de optie 'Aantal colli kunnen invoeren'. Als u deze optie aanzet krijgt u een extra kolom waarin u het aantal colli van een artikel kunt invoeren, tezamen met de binnenmelding. Als u regelmatig artikelen uitlevert die uit meerdere colli bestaan kan dit handig zijn, omdat dit gegeven ook weer op de afleverbon is af te drukken. Zo wordt u geattendeerd op de meerdere colli.
 
 
Een andere optie is 'Etiketten afdrukken bij opslaan'. Indien u deze preferentie aanzet zal het programma na het inboeken van een binnenmelding direct het etikettenprogramma openen en als voorstel alle artikelen aanvinken die in deze sessie zijn binnen gemeld. Zo krijgt u voor elk artikel een etiket dat u op de binnengekomen goederen kunt plakken.

Als laatste: mist u iets in het gele informatieblokje rechtsboven het scherm? Ook dat is in te stellen in de preferenties, door hier extra gegevens in op te nemen.

 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).                               
Tips en Trucs KOMAS:  Logboeken
 
In de optie 'Logboek functionele gebeurtenissen' (binnen het menu 'Beheer bedrijf', code 4158) kan de bedrijfsbeheerder zien welke gebeurtenissen wanneer hebben plaatsgevonden. De gebeurtenissen worden in omgekeerd chronologische volgorde getoond en er kunnen allerlei filters worden geplaatst om op die manier bepaalde zaken te kunnen onderzoeken. Voorbeelden van gebeurtenissen zijn o.a. het verwerken van boekingen, overgang naar nieuw boekjaar, etc.
 
Een nieuw gegeven in het logboek is een wijziging van een bankrekening van een crediteur of debiteur.
 
Er is ook een soortgelijke functie op systeemniveau. Beheer Systeem | 4136 Gebeurtenissen logboek. Op systeemniveau worden gebeurtenissen zoals het installeren van een nieuwe versie van Komas gelogd en kunnen waarschuwingen op systeemniveau vermeld staan.
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).

Tips en Trucs SIMAR-Design:  Bewaar samengesteld artikel
 
Misschien heeft u als gebruiker de voorgaande nieuwsbrief gelezen over het downloaden van Google 3D accessoires. Maar wist u dat deze 3D accessoires ook kunnen worden opgeslagen als samengesteld artikel voor gebruik in een volgend ontwerp?

Selecteer het 3D accessoire en plaats de cursor op een punt van waar uit dit samengesteld artikel straks in een volgend ontwerp moet worden geplaatst. Dus plaats de cursor bij voorkeur op de linkerhoek aan de achterzijde van het artikel.
 
 
 
Kies vervolgens voor de optie 'Bewaar samengesteld artikel' uit het menu 'Bestand'. Geef het artikel een unieke naam en een omschrijving waardoor de samengestelde artikelen gemakkelijk kunnen worden gevonden.
 

Het terughalen van de samengestelde artikelen in een nieuw ontwerp is nóg eenvoudiger. Klik op het pijltje rechts van het murenicoontje, en klik op "Samengesteld artikel". U krijgt nu een overzicht van alle samengestelde artikelen die u heeft opgeslagen. Kies hier het gewenste artikel, en plaats deze in het ontwerp.
 
 


Om bovenstaande functies te kunnen gebruiken moet een map ‘groepelementen’ aanwezig zijn op uw computer. De Simar Design helpdesk kan u daar bij assisteren, het is slechts een paar minuten werk.
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be). 

Kent u deze module al? Voorkeursartikelen
 
Misschien zijn er bepaalde apparaten of sanitairartikelen die u bij voorkeur verkoopt, bijv. vanwege goede ervaringen of vanwege goede prijsafspraken. Dan zijn er twee handigheidjes om die artikelen gemakkelijk terug te vinden in de keuzelijstjes.
Als eerste markeert u het artikel als een voorkeursartikel. Dat veld vindt u in de diverse Beheer bestanden schermen. Hier als voorbeeld de velden in het scherm 'Beheer apparatuurbestand', maar u vindt dit veld ook in alle andere 'Beheer bestand'-schermen.


Het veld 'Status (in uw beheer): ' is standaard leeg. Het artikel heeft geen bijzondere status. Door de status op 'Voorkeur' te zetten zal het artikel een groene achtergrond krijgen in de keuzelijstjes en daardoor gemakkelijk opvallen.
 
 

Het alternatief is 'Geblokkeerd'. Dit betekent dat u dit artikel niet wilt verkopen. Het effect is dat dit artikel niet meer in de keuzelijstjes getoond zal worden.
In de Beheerschermen ziet u dat dit veld 'Status in uw beheer' een paars veld is. Dat betekent dat u dit veld zelf mag beheren, en dat deze informatie niet zal worden overschreven bij een volgende bestandsupdate.

Een tweede optie om voorkeursartikelen gemakkelijk terug te kunnen vinden is de instelling om deze artikelen bovenaan te zetten in de keuzelijstjes. Deze instelling is alleen beschikbaar voor apparatuur en werkbladartikelen. Bij apparatuur is het effect alleen zichtbaar indien u eerst het merk hebt ingevuld. Deze instelling vindt u bij de preferenties, in de groep Offerte/Order | Uitgebreid. 'Zoeken op apparatuur en werkblad artikelen: voorkeursartikelen bovenaan zetten'.

Behalve voorkeursartikelen kunt u ook Werkblad-bestanden (merk-materiaal-keuze) als voorkeursbestanden markeren. Ook hier is hetzelfde effect: te midden van de soms wat lange lijst met werkbladbestanden hebben uw voorkeursbladen een groene achtergrond. Deze instelling maakt u in het scherm Bestanden | Artikel bestanden | Beheer bestandskenmerken. En dan op het tabblad 'Werkblad-specifiek'. (Het veld 'Voorkeursbestand' op dit tabblad is nog niet zo lang aanwezig. Download het actuele service-pack indien u deze optie niet vindt).
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).

Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

mevrouw  Erma Koster, Janssen en Ko te Uden


 

We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.

De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !

Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.
 
 
Achter de schermen: Software ontwikkelingen
 
We zijn o.a. druk bezig om de nieuwe 'commissie-korting' die een aantal apparatuurleveranciers heeft geïntroduceerd, te gaan ondersteunen. Dat is niet een kleinigheid, doordat meestal niet alle artikelen van een leverancier onder die kortingregeling vallen. We gaan dus de database uitbreiden met een veld dat aangeeft of een artikel wel of niet korting-gevoelig is, en die informatie moeten we van de leveranciers aangeleverd krijgen. Het ziet er naar uit dat dit in de meeste gevallen gaat lukken. Als alles naar verwachting verloopt zal dit in de komende weken beschikbaar komen in de vorm van een service-pack en uiteraard moet u alle apparatuurbestanden dan opnieuw downloaden. Nieuwe commerciële afspraken hebben soms grote gevolgen ... .
 
 
 Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).

Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:

Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.

Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl

 
                                                                                                           
 
 
 
Laatste nieuws:

Elektronische prijskaartjes

Momenteel maakt een groot elektronicabedrijf televisiereclame voor het feit dat ze elektronische prijskaartjes hebben die elk moment aangepast kunnen worden. Bij één van onze klanten hebben we een dergelijk systeem al bijna twee jaar geleden succesvol ingevoerd. En de ervaring daarmee is zeer positief. Het betreft hier een koppeling tussen onze Simar software en het Creo digitale prijskaartjes systeem (www.creo.nl).
 
 
                                             

Windows-XP stopt

 
 
Per april 2014 stopt Microsoft met de ondersteuning van Windows-XP. Microsoft zal dan geen beveiligingspatches meer uitbrengen en ook de overige ondersteuning staken. Deze Windows versie is in 2006 voor het laatst meegeleverd met nieuwe PC's. Machines met dit besturingssysteem zijn dus nu een kleine acht jaar oud.
 
Ook als Simar zullen wij deze Windows versie niet langer ondersteunen. In de praktijk betekent dit dat u op een werkplek met Windows-XP onze administratieve software nog wel kunt gebruiken, maar dat de nieuwe SIMAR-Design versie die binnenkort verschijnt niet meer werkt onder Windows-XP. Ook belangrijk om te weten is dat het na april 2014 onveilig is om met een Windows-XP machine nog het Internet op te gaan.
Wie nog Windows-XP gebruikt raden we aan over te gaan op Windows 7 of Windows 8.
 

Test uw kennis

Soms zitten handige functies enigszins verscholen in de diverse schermen van onze software. In deze rubriek tonen we een klein gedeelte van één van onze schermen.
Aan u de vraag om het juiste scherm te kiezen uit vier mogelijke oplossingen.Hiermee test u en/of verbreedt u uw kennis over de functionaliteit van de software.

De vraag voor deze editie: uit welk programmaonderdeel komt dit plaatje
 
   
                                              
A - Afbeelding uit ordervoortgang regels
B - Afbeelding uit adressen en algemene gegevens
C - Afbeelding uit het memo scherm
D - Afbeelding uit offerteregels        

De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het fraaie resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met Simar-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie


TIP  TIP  TIP  TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl


Nieuwe bestanden:

Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

# Riverdale keukens ( admin.)
 
 
 
Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *
Ga vanuit de Simar Client naar 'Systeemprogramma's'-> 'Inlezen Bestanden'-> klik op de grote knop 'Voortgang'.

*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met de administratieve software van Simar.


Stel een vraag aan de helpdesk:

U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch in:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500

U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur.

- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker verzonden.


Cursussen:

Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.

Klik HIER om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.


Speciale cursussen:

Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan:

* KIMS Combi dag 1 van 2
10 maart - locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 2 van 2
24 maart - locatie Tilburg

* SIMAR-Design Basis
10 maart - locatie GentBrugge

* BSV-Design Basis
17 maart - locatie Tilburg

* SIMAR-Design Gevorderd
18 maart - locatie Tilburg

* KIMS-Sales basis
25 maart - locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 1 van 2
31 maart - locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 2 van 2
14 april - locatie Tilburg

* SIMS-Sales basis
7 april - locatie Tilburg
 
Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:

Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.


De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.


Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.


Antwoord "Test uw kennis"

 
Het juiste antwoord is: D

U vind dit icoontje bij de offerteregels, als u op een regel staat en daar op F5 drukt opent zich een nieuw scherm met artikelinformatie en enkele handige linkjes waaronder een link voor een voorraadcheck. Een dergelijke voorraadcheck is overigens alleen bij sanitair en apparatuur mogelijk en nog niet bij alle leveranciers.
Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | fax. +31 (0) 20 480 82 84 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte magerstraat 5 | 9050 GENT (Gentbrugge) |  België