Nieuwsbrief
  Oktober 2014
SIMAR automatisering: terug van vakantie

Na een afwezigheid van 2 maanden zijn we weer bij u terug met een Nieuwsbrief vol met nieuwigheden en handige tips. In de afgelopen periode zijn velen op vakantie geweest en zijn de activiteiten op een wat lager pitje komen te staan. Maar stilgezeten hebben we zeker niet ! Er is juist heel veel gebeurd. Er is extra mankracht ingezet om bij vele klanten de nieuwe versie te installeren en de ontwikkelafdeling is druk geweest om tal van nieuwe producten te maken. Ook de bestanden afdeling is druk in de weer om de nieuwe catalogi uitgave 2015 voor te bereiden in het Type-2 formaat. Kortom een drukte van belang.

We hopen dat u genoten heeft van de vakantie en weer uitgerust en vol nieuwe energie en ideeën aan de slag kunt. Laten we er een goed laatste kwartaal van maken om zo het jaar 2014 positief af te sluiten.


Tips en Trucs administratief: Productboek printen in SIMS
 
Deze keer een een tip die alleen voor de gebruikers van SIMS van belang is en zeker de moeite waard is om te vertellen. Als u een sanitairofferte maakt en u verwerkt daarin artikelen van Galvano dan heeft u de mogelijkheid om van alle Galvano artikelen een z.g. Productboek te genereren. Volautomatisch krijgt u een boekwerk met een beschrijving van alle artikelen die in de order opgenomen zijn, waaronder ook de installatietekeningen. Hoe het werkt ? Maak een offerte, zet deze om in een order en zie dat in de menubalk er een extra optie is bijgekomen.

Selecteer deze optie waarna u op de Galvano website komt met de volledige stukslijst van alle Galvano artikelen die in de order zijn opgenomen. Maak eventueel een keuze aan de rechterkant of u een Montagetekening of anders wilt en klik op de knop PDF. Het boek wordt aangemaakt en kunt u als PDF openen en opslaan.

 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).                               
Tips en Trucs KOMAS:  meerdere vensters openen
 
Het openen van meerdere menukeuzes is niet nieuw, maar is nu een stuk verbeterd en eenvoudiger.
Stel, tijdens het verwerken van een bankafschrift verschijnt een betaling die u niet direct kan plaatsen. De meest aangewezen menukeuze om de betaling terug te vinden is dan Facturen onder Informatie op scherm. Maar als u nu deze tweede menukeuze opent zal de eerste sluiten. Om dat sluiten te voorkomen moet u de tweede menukeuze met de CTRL-toets ingedrukt openen, vervolgens moet u de menukeuze activeren en een bedrijfsnummer kiezen.
Vanaf nu kan dat veel gemakkelijker. U kunt nu zonder meer de nieuwe menukeuze naast een bestaande openen. Dit kan door de optie 'Nieuwe menukeuze altijd in nieuw scherm openen' te selecteren. U vindt deze optie in het hoofdmenu onder Bestand en Persoonlijke instellingen.


De gewenste menukeuze wordt standaard geopend in het bedrijf dat u het laatst heeft geselecteerd. Wilt u werken in meerdere bedrijven tegelijk, kies dan eerst de
menukeuze Bedrijfselectie.
 
Let op: als u van deze optie gebruik maakt, wordt de menu-achtergrond verkleind. Dat kan niet anders, omdat anders de nieuwe schermen onzichtbaar achter het menu komen. U kunt de menu-achtergrond zelf wel weer wat groter maken, zodat u bijv. de Post-it memo's nog kunt gebruiken, maar zorg er voor dat u niet het hele scherm bedekt, want dan overdekt het menu de nieuw opgekomen schermen.
 
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).

Tips en Trucs SIMAR-Design:  wisselen keukenmerk
 
We krijgen veel de vraag over het wisselen van het keukenmerk in een tekening. Dit is maar beperkt mogelijk. Twee keukenmerken in één offerte is niet toegestaan. Toch kan het handig zijn om het merk te wisselen bijv. omdat u in aanvang een verkeerd keukenmerk gekozen hebt of omdat u de ruimte met muren, ramen en deuren wilt bewaren als u een aangepast ontwerp gaat maken met een ander keukenmerk (bijv. bij projecten).

Het veranderen van het keukenmerk doet u via het tabje “Start” en kiest u in de groep “Bestand” voor de optie “Informatie”.
 
 
Na aanklikken krijgt u dit scherm

Vervolgens klikt u op de knop “Nieuw” en krijgt u het volgende scherm
 
 
Daar kiest u het nieuwe keukenmerk (met de hoogste versie) en klikt u “OK”

Vervolgens komt u weer terug in het voorgaande scherm (Bestandsinformatie), selecteer daar het nieuwe keukenmerk en klik op de knop “Wijzig hoofdmerk” en geef OK. In het artikelbestanden scherm kunt u nu het nieuwe keukenmerk kiezen (dit staat bovenaan).

LET OP; de keukenartikelen in de tekening van het eerste keukenmerk moeten wel verwijderd worden uit de tekening. Daarna kunt u het ontwerp opnieuw starten met de keukenartikelen van het nieuwe keukenmerk. Als u het lastig vindt dat het oude keukenmerk nog in de keuzelijst staat verwijder dit merk dan in het Bestandsinformatie scherm.

 
 
Er zijn enkele keukenmerken die verschillende programma’s / series hebben. Om tekentechnische redenen zijn die aangemaakt in verschillende bestanden. Toch kunt u een ontwerp maken met artikelen uit deze verschillende bestanden (van hetzelfde merk) waarbij de calculatie correct wordt uitgevoerd. Voorbeelden van een dergelijke merken zijn: SieMatic, Poggenpohl, Bulthaup, Leicht.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be). 

Tips en Trucs Algemeen:
 
Agenda
Ditmaal een tip over de agenda. Onder het menu 'Extra' vindt u een aantal functies die slim gebruik maken van de mogelijkheden van het Internet, zoals de weersverwachting, de planning van de schoolvakanties en de actuele files. En ook een koppeling naar 'Google maps', waarmee u bijv. de route kunt zien die de chauffeur moet rijden voor de op die dag geplande afleveringen. Dit werkt als volgt: u klikt op een dag waarop geplande inmetingen, afleveringen, service of montage staan (afspraken met een 'link' naar een order, want in die order staat het adres). Vervolgens kiest u Extra | Lokatie/route tonen. Alle adressen (tot een maximum van 10) worden nu via Google maps in beeld gebracht. Zijn er meer dan 10 adressen te bezoeken die dag? Ga dan naar de dagweergave, klik op de 11e afspraak en roep de functie dan opnieuw aan voor het tweede deel van de route.
 
 
 
Apparatuurbestelling samenvoegen
Voor de berekening van extra commissiekorting kunt u al merken groeperen die tot één leverancier behoren. Nu is het ook mogelijk om voor de elektronische apparatuurbestelling verschillende bestanden van één leverancier samen te voegen tot één bestelling. De werkwijze is eenvoudig. Ga naar Bestanden | Artikel bestanden | Beheer bestandskenmerken. Stel er zijn drie merken APPA, APPB en APPC die alle drie door APPA geleverd worden. Kies nu bestand APPB en vul bij het nieuwe veld 'Leverancier' in dat dit besteld moet worden bij APPA. Herhaal dit voor APPC. Nu zullen alle artikelen van APPA, APPB, en APPC op één bestelling geplaatst worden bij de leverancier APPA. Op die manier krijgt u ook bij uw elektronische bestelling toch alle apparatuur op één bestelling. 
 
 
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).

Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

de heer Willem-Jan van den Brink Ambiance Keukens te Oss


 

NB; de opmerking van Willem-Jan willen wij u niet onthouden;

" Wat een plezier om met Design-FX te werken.
Het was al goed, maar de weergave en functies zijn nu super "


We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !

Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.
 

Achter de schermen: Software ontwikkelingen
 
Ook de afgelopen weken zijn weer mooie en handige functies ontwikkeld. Zo ondersteunen we nu ook sanitair-inbouw/installatietekeningen als de leverancier deze via z'n website beschikbaar stelt. Galvano biedt deze faciliteit en daar is deze 'deeplink' dan ook automatisch ingevuld. Mijnkeuken/Mijnbadkamer is uitgebreid met een functie om ook PDF-versies van facturen automatisch op de website te plaatsen. Daarnaast is het mogelijk om documenten uit DIMS op de website te plaatsen. In DIMS werden diverse functies voor het annoteren van PDF-documenten gemakkelijker toegankelijk gemaakt, en ook het mailen naar contactpersonen is overzichtelijker geworden. De keuze voor de wijze van leveren 'Bezorgen of Afhalen' is nu uitbreidbaar met aanvullende vormen van levering. Daarbij geeft u wel aan of zo'n nieuwe leverwijze een vorm van bezorgen of een vorm van afhalen is. Hierdoor kunt u bijv. keuzes maken als 'Afhalen in winkel', 'Afhalen in magazijn'. (Alleen Business en Enterprise editie).
Alle genoemde functies zijn aanwezig in het actuele service-pack.
                                                   
 Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).

Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:

Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.

Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl


Kent u deze functie al:
 
We willen het Help Center nog een keer onder de aandacht brengen. Met de komst van de nieuwe versie KIMS Sales&Design is er veel veranderd en zult u ongetwijfeld even moeten wennen aan de nieuwe “look&feel” van met name het tekengedeelte. Om u te helpen hebben we instructiefilmpjes gemaakt en een “getting started” beschrijving waarmee we u snel op gang kunnen helpen. Ook zijn er tal van korte beschrijvingen gemaakt, de z.g. “How to ….. “ documenten waarin we één onderwerp aanpakken en laten zien hoe u snel en efficiënt een bepaalde handeling kunt uitvoeren. Ook is er een onderdeel FAQ waarbij we veel voorkomende vragen op de helpdesk beantwoorden.
 
Een aanrader dus. Maak er gebruik van!
U kunt het Help Center opstarten door in het startmenu (zie onderstaand) te klikken op de knop “Naar Help Center” of vanuit het tekengedeelte de knop “Help Center”
 
Laatste nieuws:

Showroom van het jaar

Sanidrõme Showroom van het Jaar 2014/2015!
Wij feliciteren van harte Eddy Pennings en zijn vader Frans van Sanidrome Pennings uit Boxmeer met de verkiezing tot Sanidrõme Showroom van het Jaar 2014/2015. Uiteraard een enthousiast Simar gebruiker !
Lees hier het artikel.

 
Workshop KIMS Sales&Design
 
De workshops waarin we uitleggen wat er allemaal mogelijk is in de nieuwe versie worden goed bezocht. Er zijn echter nog plaatsen op diverse dagen beschikbaar. Meldt u aan op www.simar.nl/aanmelden


Hyperlinks TU-website gewijzigd

De doorklik faciliteiten die we van de Technische Unie ondersteunen zijn gewijzigd. Het gaat dan om functies als het opvragen van artikel-detail informatie en de e-shopkoppeling.
 
 
Door een actueel service-pack van onze software in te lezen beschikt u direct weer over de juiste koppelingen.
 

Test uw kennis
 
In deze rubriek laten wij een klein gedeelte van één van onze schermen zien.
Aan u dan de vraag om het juiste scherm te kiezen uit vier mogelijke oplossingen. Hiermee test u en/of verbreedt u uw kennis over de functionaliteit van de software.
De vraag voor deze editie: uit welk programmaonderdeel komt dit plaatje
 
  
                                              
A – Scherm Ordertype
B – Keuze layout referentie afdruk
C – Scherm Order Informatie
D – Scherm Artikelen zoeken    

De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het fraaie resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met SIMAR-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie


TIP  TIP  TIP  TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo''n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl


Nieuwe bestanden:

Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

- Spirit keukens (admin.+ Design)
 
 
Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *
Ga vanuit de Simar Client naar ''Systeemprogramma''s''-> ''Inlezen Bestanden''-> klik op de grote knop ''Voortgang''.

*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met de administratieve software van Simar.


Stel een vraag aan de helpdesk:

U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch in:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500

U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur.

- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker verzonden.


Cursussen:

Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.

Klik HIER om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.


Speciale cursussen:

Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan:

* SIMAR-Design Gevorderd
6 oktober - locatie Tilburg

* SIMAR-Design Basis
6 oktober - locatie Amsterdam

* BSV-Design Basis
7 oktober - locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 1 van 2
20 oktober - locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 2 van 2
3 november - locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 1 van 2
20 oktober - locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 2 van 2
3 november - locatie Amsterdam

* SIMAR-Design Presentatie
21 oktober - locatie Amsterdam

* Workshop KIMS Sales&Design
23 oktober - locatie Gent

* SIMAR-Design Gevorderd
27 oktober - locatie Amsterdam

* SIMAR-Design Basis
30 oktober - locatie Gent

* Workshop KIMS Sales&Design
30 oktober - locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 1 van 2
10 november - locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 2 van 2
24 november - locatie Amsterdam
 
Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:

Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.


De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.


Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.


Antwoord "Test uw kennis"
 

 
Het juiste antwoord is: D – Scherm Artikelen Zoeken

Naast het kunnen zoeken van artikelen tijdens het maken van een offerte of order, heeft Simar óók een handig zoekscherm waarmee snel informatie kan worden opgezocht over alle artikelen die in uw artikelbestanden staan. Met name voor sanitair geldt dat er veel verschillen zijn in de omschrijvingen, wat bij de één een toilet heet, wordt bij een ander gewoon WC genoemd. Om al die omschrijvingsverschillen mee te nemen in uw zoektocht naar een bepaald artikel, kunt u bij sanitair zoeken naar de exact ingevoerde omschrijving of ‘uitgebreid’ naar alle vergelijkbare artikelen met verschillende omschrijvingen.
In alle versies behalve de Compact Editie van KIMS, SIMS en BSV-administratief kunt u het scherm Artikelen zoeken gebruiken, óók tijdens het maken van een offerte of tekening.

Indien u vragen heeft over deze functionaliteit kunt u het beste even contact opnemen met onze helpdesk administratief.

Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | fax. +31 (0) 20 480 82 84 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte magerstraat 5 | 9050 GENT (Gentbrugge) |  België