Nieuwsbrief
  Juni 2015
SIMAR automatisering; wat een drukte

Iedereen is druk, druk, druk en er is nauwelijks tijd om ………. U kunt het zelf wel invullen. Verkoop is belangrijk, zeker, maar de opvolging bijna nog wel belangrijker. Als na verkoop de processen niet goed lopen ontstaan er problemen die altijd geld kosten en dat gaat weer ten koste van de marge. Goede communicatie in de keten draagt bij aan een soepel verloop van het hele proces, van verkoop tot en met aftersales. Wij proberen ook met de industrie de processen te optimaliseren hetgeen u gebruiksgemak geeft en de zekerheid dat er geen zaken vergeten worden. Denk bijv. aan elektronisch bestellen (apparatuur, sanitair) en elektronische verwerking van inkoopfacturen.

Aangezien dit de laatste Nieuwsbrief is voor de zomervakantie willen wij u alvast een fijne en welverdiende vakantie wensen. In september mag u weer een volgende Nieuwsbrief verwachten.
 
Voor nu, veel leesplezier en tot na de vakantie.
 
Veel leesplezier!
 

Tips en Trucs administratief:
 
1 - orderbevestiging
Soms komt het voor dat u wel een orderbevestiging van de fabrikant heeft ontvangen maar dat deze nog niet goed is. U geeft dat aan met opmerkingen en verbeteringen en verwacht daarna een nieuwe orderbevestiging. Hoe kunt u dat registreren in 'Bewaken binnenkomst'?
Antwoord: vul wel het orderbevestigingsno in, eventueel met extra tekst erachter als 'NietOK' maar laat de orderbevestigingsDATUM leeg. Door het leeg laten van de orderbevestigingsdatum geeft u aan alle controlesoftware (overzicht, ordervoortgang) door dat u nog wacht op een correcte orderbevestiging.

2 - het verversen van ordervoortgang

Als u vanuit ordervoortgang dubbelklikt op een 'cel' gaat u direct naar het bijbehorende programmaonderdeel om informatie aan te passen of een actie uit te voeren. Zodra u dan weer terugkeert in ordervoortgang wordt ook de informatie in de regel van die order 'ververst'. Mocht dat bij u niet zo zijn, kijk dan na of in Bestand | Instellingen ordervoortgang, onder het tabblad 'Overige instellingen', de optie 'Automatisch wijzigingen aan orders updaten' wel aangevinkt is. Daarnaast kunt u op F5 drukken om de complete lijst te verversen. Dat kan even duren, afhankelijk van instellingen en de snelheid van uw systeem. Als u de hele lijst ververst met F5 ziet u ook of er intussen nog orders bij gekomen zijn (dat gebeurt niet met het automatisch verversen van de orderregel). Een laatste tip is dat u ook op de kolomtitels kunt klikken om te sorteren. Zo sorteert u het overzicht op leverweek, of een andere kolom die voor u handig is.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
 

Tips en Trucs KOMAS: bankafschrift boeken
 
KOMAS maakt het u gemakkelijk een betaling van een bankafschrift te boeken.

Staat bij een relatie één factuur open dan zal het programma deze factuur direct selecteren nadat u de relatie heeft geselecteerd. Als er meer facturen openstaan, kunt u de juiste factuur selecteren nadat u de lijst met openstaande facturen geopend heeft. Als er meerdere facturen tegelijk worden betaald, dan kunt u deze tegelijk selecteren en KOMAS zal zelfs proberen een voorstel te doen.
 


Als u een relatie heeft geselecteerd bij wie meerdere facturen openstaan zal de knop (.,.) geactiveerd zijn. Als u deze selecteert worden alle openstaande facturen getoond en toont KOMAS een voorstel.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
 

Tips en Trucs SIMAR-Design: “Snelle toegang” deel 1
 
Heeft u al kennis gemaakt met de werkbalk 'Snelle toegang' in SIMAR-Design FX?
Deze is gevuld met veelgebruikte opdrachten, maar kan worden uitgebreid met andere opdrachten waardoor nog minder muisklikken nodig zijn om tot een ontwerp te komen.

In deel 1 bespreken we eerst de standaard opdrachten.
Open de werkbalk met het pijltje aan het eind van de werkbalk. Selecteer één van de standaard opdrachten om deze toe te voegen aan de werkbalk. Neem bijvoorbeeld de onderste twee opdrachten. Hiermee kunt straks de vensters 'Artikelbestanden' en 'Navigatie' sneller openen wanneer deze zijn afgesloten. U hoeft dan niet meer eerst het juiste tabblad te kiezen.


Tip: Plaats de werkbalk 'Snelle toegang' op een makkelijk bereikbare plek zoals bijvoorbeeld onder het lint. (Zie bovenstaande afbeelding)

 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be). 
 

Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

de heer Bert Dekker van de firma Concordia Keuken en Bad B.V. te Meppel

 
 
We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !

Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.
 

Kent u deze functie al? Zoeken via de Galvano website (Herhaling)
 
Een mooie uitbreiding voor wie met Galvano werkt. De uitgebreide zoekstructuren die Galvano biedt op de website en in de app, zijn nu ook beschikbaar binnen SIMS/GOOP. Om dit te laten werken is wel een internetverbinding nodig, maar u werkt gewoon in SIMS/GOOP. Het zijn SIMS keuzelijsten die door informatie uit de Galvano database 'live' worden gevuld. Hierdoor werkt u snel en comfortabel en worden artikelen direct in de SIMS-offerte geplaatst.
In de bekende invoerbox voor nieuwe artikelen ziet u een nieuw icoontje.


Dit knopje verschijnt indien u het Galvano bestand hebt én het 'Elektronisch bestellen' staat ingesteld (zodat uw inlogcode en wachtwoord bekend zijn).
Afhankelijk van uw systeem kan het zijn dat u de eerste keer een aantal seconden moet wachten omdat er een aanvullend venster moet worden opgestart.
U komt in een hoofdvenster met artikelgroepen waarin u op diverse eigenschappen kunt zoeken of direct een zoektekst kunt invoeren. Zodra een lijst met artikelen gevonden is verschijnt links ook een lijst met 'filters' waarmee u de selectie kunt verfijnen.


Met behulp van de groene driehoekjes kunt u de filterlijst open en weer sluiten. Rechtsboven kunt u de volgorde kiezen en ziet u twee handige 'vinkjes' waarmee u meerdere artikelen kunt kiezen.
Hebt u het artikel gevonden dat u zoekt dan klikt u erop en wordt dit artikel via het bekende 'tussenscherm' opgenomen in uw offerte. (Eventuele koppelartikelen dienen daar ook direct ingevuld te worden).
Uiteraard blijft het mogelijk alle vertrouwde zoekmogelijkheden te gebruiken. Omdat deze alleen zoeken in uw eigen database werken ze iets sneller dan deze nieuwe zoekfaciliteit. Echter, deze nieuwe zoekfunctie biedt, juist vanwege de vele filteropties en de getoonde afbeeldingen, voor complexe zoekacties veel voordelen. 
Voor meer informatie kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
 

Tips en trucs algemeen:

1 - Ondersteuning Julius van der Werf conditiebestanden
Vanaf deze maand kunnen klanten van Julius van der Werf een conditiebestand bij hen aanvragen met daarin alle inkoopcondities. Het inlezen van zo'n bestand wordt door onze software ondersteund en zorgt ervoor dat uw condities gemakkelijk en snel op orde zijn. Heeft J.v.d.Werf uw eigen speciale artikelcodes (tegelkastcodes) voor u aangemaakt dan kunt u deze, na het inlezen, ook in SIMS/GOOP gebruiken. Immers, het inlezen van zo'n conditiebestand zorgt ervoor dat de software zowel de 'officiële' als uw eigen artikelcodes herkent. Een conditiebestand kunt u direct gebruiken maar de functie van eigen artikelcodes moet eerst worden ingesteld. U kunt hierover contact opnemen met onze helpdesk.
 
2 - Tegels van Tegel Groep Nederland op één bestelling plaatsen
Als u zowel V&S tegels als Jos Haag tegels in één order plaatst en deze vervolgens gaat bestellen worden standaard twee aparte bestellingen aangemaakt. TGN ondersteunt nu ook één gecombineerde bestelling. Om dit in SIMS in te stellen gaat u naar Bestanden | Tegels | Beheer bestandskenmerken.
U kiest eerst VENS en kijkt wat daar in het veld 'Leverancier' staat. (Dit kan VENS, maar kan ook TGN zijn). Vervolgens gaat u naar JOHA en vult daar bij leverancier hetzelfde in. Nu worden de bestellingen samengevoegd tot één bestelling bij de ingestelde leverancier.
 

Achter de schermen:
 
De nieuwe 'app' MijnMontage is de afgelopen weken bij de eerste klanten geïnstalleerd. De monteurs die via hun 'app' alle informatie direct bij de hand hebben zijn erg enthousiast. Tegelijkertijd smaakt het naar meer en er zijn dan ook nog tal van ideeën. Vele van deze zullen in de komende weken nog aan de 'app' worden toegevoegd.

Voor wie veel tegels verkoopt zijn er twee nieuwe handige functies. De eerste functie betreft een tinten-registratie, ook bij commissiegewijs geleverde tegels, waarbij wordt vastgelegd welke tint er geleverd is zodat naderhand dezelfde tint gemakkelijk kan worden bijbesteld. De tweede functie is een variant op 'vervolgorder'; een speciale vervolgorder om gemakkelijk dezelfde tegels in dezelfde tint en tegen dezelfde prijzen na te leveren of retour te nemen. Deze functies worden momenteel nog getest maar komen nog deze maand in het service-pack.

Een ander nieuw handigheidje betreft het bestellen. Als u elektronisch bestelt (Tradeplace, AEP, sanitair groothandels) en dit wordt niet toegestaan omdat de bestelling bijv. een 9999-artikel bevat of een artikel zonder EAN-code, dan kon u tot nu toe alleen een afdruk maken. Nu is het mogelijk om in dat geval een e-mail met PDF bestelling te verzenden. Om dit mogelijk te maken hoeft u alleen bij de Instellingen | Elektronisch bestellen| Instellingen elektronisch bestellen, naast het gewone elektronische protocol ook een e-mailadres in te vullen.


Bij het bestellen ziet het er als volgt uit:


Als u het vinkje weghaalt bij 'Elektronisch bestellen gebruiken', wordt er alsnog op papier afgedrukt.
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
 

Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:

Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.

Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl

Laatste nieuws:
 
Vakantiepret
De vakantieperiode staat binnenkort weer voor de deur en voor iedere onderneming betekent dit dat er een vakantieplanning moet worden gemaakt. Simar zal tijdens deze vakantieperiode haar deuren niet sluiten om u te verzekeren van ondersteuning wanneer u dit nodig heeft

Van groot belang daarbij is dat de helpdesk van Simar ook daadwerkelijk ondersteuning kan bieden door met ‘systeemrechten’ te kunnen inloggen in uw computersysteem indien daarvoor de noodzaak bestaat. Zorg daarom dat ook als de systeembeheerder met vakantie is, het wachtwoord voor systeembeheer wel ergens bekend is. En natuurlijk is het altijd verstandig ervoor te zorgen dat er een goede back-up is gemaakt voordat uw systeembeheerder zelf met vakantie gaat. Wij wensen u alvast een fijne vakantie!

MijnMontage.info
Momenteel gebruiken een paar klanten op proef de nieuwe online oplossing MijnMontage.info. De reacties zijn zeker positief. We zullen nog enkele punten op de i zetten en dan is de oplossing klaar en beschikbaar voor iedereen die monteurs op pad stuurt voor een montageklus.

Verlaagd BTW moet blijven
Sinds 2013 geldt een verlaagd BTW-tarief van 6% op arbeid voor verbouwingen aan een woning. Deze maatregel is bedoeld om de bouw te stimuleren tijdens de crisis. Per 1 juli 2015 wordt deze weer verhoogd naar 21%. Daar is veel weerstand tegen en er bestaat zelfs een groep die middels een petitie het kabinet wil vragen de regeling voort te zetten. Wat is uw mening ? Kijk op www.btw-nee.nl voor meer informatie.
 
 


Test uw kennis
 
In deze rubriek laten wij een klein gedeelte van één van onze schermen zien. Aan u de vraag om uit vier mogelijke schermen het juiste scherm te kiezen. Hiermee kunt u uw kennis t.a.v. de functionaliteit van de software testen dan wel verbreden.
De vraag voor deze editie: uit welk programmaonderdeel komt dit plaatje:
 
 

Dit is een gedeelte uit: 

A – Scherm ‘Factuur maken’
B – Scherm ‘Offerte/Order afdrukken’
C – Scherm ‘Bestellen (apparatuur)’
D – Scherm ‘Afleverbon afdrukken’
De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het prachtige resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met SIMAR-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie


TIP  TIP  TIP  TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl


Nieuwe bestanden:

Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

- AL-AL keukens (admin)
- AL-AL keukens (grafisch) 
 
 
- Altano keukens (admin)
- Altano keukens (grafisch)
 

- Riverdale badmeubelen (admin)

- Indesit (admin)
- Indesit (grafisch)
 
 
- Inventum (admin)
- Inventum (grafisch)
 
 
Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *

Ga vanuit de Simar Client naar ''Systeemprogramma''s''-> ''Inlezen Bestanden''-> klik op de grote knop ''Voortgang''.

*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met het programma 'Inlezen Bestanden' van Simar.


Stel een vraag aan de helpdesk:

U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500

U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur.

- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker gezonden.


Cursussen:

Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.

Klik HIER om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.


Speciale cursussen:

Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software- toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan:


* KIMS Combi dag 1 van 2
15 juni - locatie Amsterdam

* SIMS-Sales
16 juni - locatie Amsterdam

* SIMAR-Design Gevorderd
22 juni - locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 2 van 2
29 juni - locatie Amsterdam

* SIMAR-Design Gevorderd
30 juni - locatie Gentbrugge

* KIMS Combi dag 1 van 2
6 juli - locatie Tilburg

* Managementinformatie
7 juli - locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 2 van 2
20 juli - locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 1 van 2
23 juli - locatie Gentbrugge

* KIMS Combi dag 2 van 2
6 augustus - locatie Gentbrugge

* KIMS Combi dag 1 van 2
27 juli - locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 2 van 2
10 augustus - locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 1 van 2
27 juli - locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 2 van 2
10 augustus - locatie Tilburg

* SIMAR-Design Presentatie
28 juli - locatie Tilburg

* SIMAR-Design Gevorderd
11 augustus - locatie Tilburg
 
Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:

Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.


De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.


Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.


Antwoord "Test uw kennis"
 

 
Het juiste antwoord is:
 
A – Afbeelding uit scherm ‘Factuur maken’
Alle versies van onze administratieve software KIMS, SIMS, BSV en GOOP zijn in staat om leverings- en/of eindfacturen te produceren refererend aan een afleverbon óf met een specificatie van alle geleverde artikelen. Belangrijke keuze daarbij is of u de individuele artikelen ook van de verkoopprijs wilt voorzien of juist niet. Door het aanvinken van deze optie in het scherm ‘Factuur maken’ verwijdert u direct alle prijzen en zelfs de kolom met de prijzen uit de factuur lay-out, zodat alleen de specificatie en de factuurgegevens getoond zullen worden.
Indien u vragen over deze functie heeft kunt u deze stellen aan onze helpdesk.
Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | fax. +31 (0) 20 480 82 84 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte magerstraat 5 | 9050 GENT (Gentbrugge) |  België