Nieuwsbrief
  November 2015
SIMAR Automatisering

Het laatste kwartaal van het jaar is alweer aangebroken. De blaadjes vallen van de bomen, de klok is een uur teruggezet en de dagen worden korter. En als de dagen al minder lang lijken, houdt u natuurlijk graag een beetje tijd over! Kostbare minuten of uren die u kunt besparen met bijvoorbeeld onze nieuwe MijnMontage module. Sinds de lancering (zie vorige nieuwsbrief) is deze applicatie reeds vol in gebruik bij diverse keuken- en sanitairzaken. In deze nieuwsbrief brengen wij u graag weer enkele gebruiksvriendelijke tips en modulen onder de aandacht.

Op naar nog 2 topmaanden om het jaar goed af te sluiten !

Veel leesplezier!
 

Tips en Trucs administratief: Eigen bestanden aanmaken
 
Regelmatig krijgen we vragen aan de helpdesk hoe men een eigen bestand kan maken. Zoals bekend, maken en onderhouden wij heel veel bestanden. Toch kan het voorkomen dat u een bestand nodig heeft van een leverancier die wij niet verwerkt hebben. Dit komt met name voor bij Sanitair- of Tegelbestanden. Deze kunt u ook zelf aanmaken en onderhouden. In de Business en Enterprise Editie van KIMS- en SIMS-Sales heeft u een optie “Inlezen bestand vanuit een tekst-file” . Met deze optie kunt u een CSV-bestand (export uit Excel) verwerken

Geef aan in welke kolom u het gegeven wilt hebben en geef evt. aan welke bewerking op dat gegeven moet plaatsvinden. Als voorbeeld; u krijgt de omschrijving in allemaal hoofdletters. Een bewerking is om dit om te zetten naar Hoofdletter / kleine letters. In het rechter gedeelte ziet u het resultaat voordat u het bestand gaat inlezen. Voor verdere uitleg lees de F1 helpinformatie (klik op vraagteken) in het scherm.
 

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
 

Tips en trucs KOMAS: openstaande posten
 
Als u een betaling boekt van een crediteur of debiteur, is de openstaande post niet direct bijgewerkt. Dit wordt gedaan gelijk met de journaalpost als u het dagboek verwerkt.
 
Een tweede betaling op een zelfde factuur is niet mogelijk omdat de betalingen die niet zijn verwerkt worden geparkeerd. Het programma controleert altijd of de betaling die u wilt boeken daar niet al staat.

Het kan gebeuren dat een betaling onterecht geparkeerd blijft en de informatie op het scherm niet overeenkomt met de openstaande postenlijst. (Dit betekent overigens niet dat u een verschil heeft tussen de subadministratie en grootboek.) Dit kunt u herstellen met het programma 'Corrigeren betalingen onderweg onder Beheer bedrijf', deze functie kunt u alleen uitvoeren als alle journaalposten zijn verwerkt.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
 
Tips en Trucs Simar Design: verbeterde auto-back-up en kastenvolgorde
 
In uitzonderlijke gevallen kon het voorkomen dat een onjuiste afsluiting van SIMAR-Design ervoor zorgde dat niet alleen uw ontwerp weg was, maar dat ook de back-up niet kon worden gevonden.
 
In uitvoerige testsessies hebben we veel scenario's nagespeeld en op basis daarvan enkele verbeteringen kunnen doorvoeren. Omdat back-ups op de lokale machine geplaatst worden voeren we extra controles uit bij het afsluiten van de order (en niet pas de volgende keer als u de order, mogelijk op een andere werkplek, weer opent). En de vraag of u naar een back-up terug wilt of naar de laatste in de database opgeslagen versie is veel duidelijker gemaakt, zodat u een juiste beslissing kunt nemen.
 
Met deze maatregelen verwachten we dat de vervelende verstoringen die sommige klanten bemerkten tot het verleden behoren. De bijgewerkte software komt automatisch mee als u het actuele service-pack voor KIMS (27 oktober of later) installeert.
 

 
Volgorde van de elementen
In de huidige koppeling volgt de volgorde van de elementen in KIMS-Sales keurig de volgorde van het ontwerp, zoals weergegeven in de stukslijst.
Tip: ga niet in de stukslijst de volgorde aanpassen want die volgorde wordt dan ook door KIMS-Sales aangepast. Verder is er een service-oplossing als u na het vervangen van een element in de tekening volgorde-problemen ondervindt. Deze technische instelling loopt vooruit op de komende versie van SIMAR-Design, waarin dit standaard is, maar mocht u volgorde problemen ondervinden na een artikelvervanging neem dan even contact op met onze helpdesk. Hier is een oplossing voor.
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be). 
 

Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

De heer Dennis van Waarle van de firma Keukenloods, vestiging Alkmaar

 
 
We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !

Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.
 

Kent u deze functie al? Business-Trends

Zou het niet mooi zijn om uw omzetcijfers in een overzichtelijke grafiek per maand te kunnen zien en te kunnen vergelijken met vorig jaar?
 
De functie Business-Trends toont u heel gemakkelijk overzichtelijke getallen en grafieken van de trends in uw verkopen, uw omzet, aantallen offertes, score-percentages en meer.
 
U vindt deze functie in de rubriek 'Management Functies'. De mogelijkheden verschillen, afhankelijk van de editie die u van onze software hebt: Compact-, Business- of Enterprise. In alle gevallen vindt u hier uw omzetcijfers en aantallen en waarde van offertes en orders, desgewenst uitgesplitst per keukenmerk. U krijgt de cijfers per maand, kwartaal of week te zien en naast de cijfers tonen we overzichtelijke grafieken, met de resultaten van vorig jaar ter vergelijking erbij gepresenteerd.
 
Video-instructie. Om het u gemakkelijk te maken vindt u een korte video-uitleg direct oproepbaar vanuit het Business-Trends programma. (Dit werkt via Internet en uw luidsprekers moeten aan staan).


Mocht u het programma niet in uw menu kunnen vinden, neem dan a.u.b. even contact op met onze helpdesk. In 2013 brachten we dit programma uit als geschenk bij ons 25-jarig bestaan en had u de mogelijkheid het gratis te activeren. Het is nu voor iedereen gratis te activeren. Systemen van 2014 en later beschikken automatisch over deze functie.

U kunt contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Tips en trucs algemeen: handigheidjes in service
 
Op het serviceverzoek naar de leverancier wordt nu ook het e-mailadres van de klant afgedrukt. Veel leveranciers vinden dat handig. Mocht u dit niet willen dan is deze functie met een preferentie uit te schakelen (preferenties, groep service, tabblad Uitgebreid).
In service kunt u bij het verwerken van de service kiezen voor het aanmaken van een vervolgorder.
Dit is een handige manier om nabestellingen te doen. Nieuw is dat deze optie ook in het scherm 'Voortgang service' is toegevoegd (Bewerken | Vervolgorder aanmaken).
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Achter de schermen:
Er lopen weer veel projecten. De mobiele toepassingen worden steeds uitgebreider en mooier.
 
De MijnMontage-app (voor de monteur op de tablet) wordt inmiddels door diverse klanten gebruikt en intussen zijn we begonnen om naast alle basisfuncties nog aanvullende functies toe te voegen, zoals een vrij te definiëren opleverformulier. Alle foto's die met de app gemaakt worden, komen automatisch in het juiste klantendossier op de zaak terecht, zowel opleverfoto's als servicefoto's (zie voor foto's in service ook onze vorige nieuwsbrief).
 
Ook de agenda op de mobiele telefoon is nu in test. We kunnen zelf al niet meer zonder. Alle afspraken onder handbereik, real-time koppeling met de agenda op de zaak, en ook de mogelijkheid om nieuwe afspraken te maken. Binnenkort meer hierover.
 
In aanvulling op de nieuwe tegelfuncties is ook MijnBadkamer.info aangepast, zodat wie tegels verkoopt onder eigen coderingen, ook deze eigen coderingen terugvindt op MijnBadkamer.
 
Tot slot nog een paar handige functies, beschikbaar in het huidige service-pack:
  • Orders met de keuze 'Klant haalt zelf op' komen niet langer in de afleverplanlijst van de agenda.
  • Het veld plinthoogte (de default plinthoogte die u instelt in Design) komt nu in de koppeling mee naar de administratieve order.
  • Bij Servicemeldingen zijn meerdere meldingen op 'leverancier algemeen' te maken.
  • De lijst met te kiezen ontvangers in de berichtendienst is veel overzichtelijker gemaakt voor bedrijven met veel medewerkers (o.a. laatst gebruikte bovenaan).

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:

Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.

Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl

Laatste nieuws:
 
Drukke tijden
U heeft het ongetwijfeld gemerkt: de markt voor keukens, badkamers en sfeerverwarming trekt enorm aan. Een groot aantal van onze klanten spreekt over opmerkelijk meer showroom traffic. Het is en blijft natuurlijk van groot belang om iedere commerciële kans te benutten; de softwareproducten en internetdiensten van Simar zijn bij uitstek geschikt om u daarbij te assisteren. Ook bij de Simar Groep is het drukker dan gebruikelijk. Houd daarom rekening met iets langere levertijden.

Back-up maken
De klok is inmiddels teruggezet naar wintertijd. We krijgen weer te maken met temperatuurschommelingen en daar zijn harde schijven gevoelig voor. Zorg er dus voor dat u regelmatig een goede back-up maakt van uw werkzaamheden in de software van Simar. Onze helpdesk assisteert u graag met de benodigde instellingen.
 
Laatste versie van keukenbestanden
Er zijn een aantal keukenspecialisten die nog niet werken met de laatste versie van onze tekensoftware SIMAR-Design FX en onze administratieve software KIMS. Omdat vrijwel alle Duitse keukenfabrikanten al met ingang van de catalogi 2015 hun data uitsluitend aanleveren in het zogenaamde Type-2 formaat betekent dit helaas dat deze keukenspecialisten al vrijwel een jaar lang werken met verouderde artikelgegevens. Ook de nieuwe catalogi voor 2016 zullen uitsluitend worden verwerkt in dit nieuwe type. Als u nog niet met de nieuwste versie van onze software werkt is het dus van groot belang dat u overstapt naar onze huidige versie. Neem in dat geval zo spoedig mogelijk contact op met Simar automatisering om te onderzoeken wat er gedaan moet worden om de overstap te realiseren.
 

Test uw kennis
 
In deze rubriek laten wij een klein gedeelte van één van onze schermen zien. Aan u de vraag om uit vier mogelijke schermen het juiste scherm te kiezen. Hiermee kunt u uw kennis t.a.v. de functionaliteit van de software testen dan wel verbreden.
De vraag voor deze editie: uit welk programmaonderdeel komt onderstaand plaatje?

 
 

Dit is een afbeelding uit: 

A abonnementen module
B ordervoortgang
C algemene en adresgegevens
D extra velden
De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het prachtige resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met SIMAR-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie


TIP  TIP  TIP  TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl


Nieuwe bestanden:

Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

- Evolve werkbladen (admin)
 
 
Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *

Ga vanuit de Simar Client naar ''Systeemprogramma''s''-> ''Inlezen Bestanden''-> klik op de grote knop ''Voortgang''.

*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met het programma 'Inlezen Bestanden' van Simar.


Stel een vraag aan de helpdesk:

U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500
U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur.

- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be

Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker gezonden.

Cursussen:

Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.

Klik HIER om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.


Speciale cursussen:

Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software- toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan:


* KIMS Combi dag 1 van 2
9 november- locatie Amsterdam

* KIMS Sales
9 november- locatie Tilburg

* SIMS Sales
10 november- locatie Amsterdam

* SIMAR-Design Gevorderd
12 november - locatie Gentbrugge

* SIMAR-Design
16 november - locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 1 van 2
17 november - locatie Gentbrugge

* KIMS Combi dag 2 van 2
23 november - locatie Amsterdam

* SIMAR-Design
23 november - locatie Tilburg

* SIMS-Sales
30 november- locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 1 van 2
30 november- locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 2 van 2
1 december - locatie Gentbrugge

* KIMS Combi dag 2 van 2
14 december- locatie Tilburg

* SIMAR-Design Gevorderd
15 december - locatie Tilburg
 
Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:

Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.


De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.


Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.


Antwoord "Test uw kennis"
 

 
Het juiste antwoord is:
 
D extra velden
 
Alle extra informatie omtrent een referentie, die u zelf kunt opgeven, kunt u hier laten invullen; zelfs met de mogelijkheid dat het verplicht moet worden ingevuld om verder te kunnen met de offerte of order.
Denk bijvoorbeeld aan een extra veld 'bekend door' dit kan inzicht geven in uw marketingbestedingen.
Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte Magerstraat 5 | 9050 GENT (Gentbrugge) |  België