Nieuwsbrief
  December 2015
SIMAR Automatisering

De maand december is aangebroken. De maand van tradities, sfeer en gezelligheid. We gaan van de chocoladeletters en speculaas richting Glühwein en snert, om vervolgens het jaar af te sluiten met oliebollen en champagne. Er worden voorstellingen gegeven voor jong en oud, Kerstmarkten georganiseerd en andere activiteiten, voor ieder wat wils.
 
Bij Simar bieden wij ook software voor ieder wat wils. Zo hebben wij het afgelopen jaar enkele nieuwe modules gelanceerd waaronder de Abonnementenmodule (voor onderhoudsabonnementen). Ook met de MijnMontage applicatie voor de tablet hebben wij ingespeeld op de wensen van onze klanten. Zo blijven we, jaar in jaar uit, vernieuwen, verbeteren, onderhouden en in beweging!
 
Dit is de laatste nieuwsbrief van dit jaar. We hebben hem wederom met plezier gemaakt en gaan in het nieuwe jaar weer onvermoeibaar verder. Directie en medewerkers van de Simar Groep wensen u veel leesplezier en uiteraard een sfeervolle feestmaand!


Veel leesplezier!
 

Tips en Trucs administratief: F1 help
 
We beschrijven elke maand weer een tip. Maar wist u dat er op vele plekken in de software een stukje uitlegtekst beschikbaar is, waarin we u vertellen wat de mogelijkheden zijn specifiek in dat ene scherm waar u aan het werken bent? Dit is de 'F1 helptekst'. Het werkt als volgt: u wilt bijv. een bestelling doen van keuken- of badmeubelen maar weet niet precies welke mogelijkheden u heeft in dit scherm. Druk dan op F1 en een scherm met uitlegtekst komt naar voren waarin met beeld en tekst uitleg wordt gegeven. 
 
Een overzicht van alle schermgebonden handleidingen kunt u ook oproepen door in het hoofdmenu te klikken op Handleidingen, en vervolgens in het scherm met handleidingen de bovenste optie aan te klikken, 'Handleiding van diverse schermen'.
 


Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
 

Tips en trucs KOMAS: Nog een paar weken en we werken in 2016
 
De jaarovergang in KOMAS is gemakkelijk. U heeft de uiterste datum waarschijnlijk ingesteld op 31-12-2015 en dan voorkomt u mutaties in het jaar 2016.
Het openen van een nieuw jaar na het afsluiten van het oude jaar is in KOMAS niet noodzakelijk. Een gebruiker kan bijvoorbeeld een bank boeken in het nieuwe jaar, terwijl een andere gebruiker nog inkoopfacturen boekt van december 2015. In KOMAS kan dus in meerdere jaren tegelijk worden geboekt en u voorkomt hierdoor een achterstand.
Om het jaar 2016 vrij te geven moet u de boekingsperiode wijzigen. Dit doet u in de optie 'Instellen boekingsperiode' onder 'Beheer bedrijf.'
 
 
Dit betekent dat alle gebruikers nu kunnen switchen tussen de jaren 2015 en 2016. De gebruiker doet dit zelf in de optie 'Boekingen t/m' onder 'Financiële programma's'.
 

Iedere keer als een gebruiker 'Boekingen t/m' zodanig wijzigt dat hij/zij naar het nieuwe jaar gaat, bijvoorbeeld 31-01-2016, verschijnt de onderstaande boodschap. Er zal dan automatisch een nieuwe beginbalans worden berekend voor het nieuwe jaar.
 
 
Wij adviseren u de datum 31-01-2016 in te vullen in de optie ´Instellen Boekingsperiode´. Het systeem geeft een melding als u bijvoorbeeld inkoopfacturen van december wilt boeken in een onjuist boekjaar.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
 
Tips en Trucs Simar Design: Selecteren van stijl (Indien er meerdere stijlen in tekening staan):
 
• Voor het selecteren van meerdere artikelen binnen een bepaalde stijl kunt u gaan naar [Start] – [Wijzigen] - [Selecteren].


• Kies in de volgende optie voor "Selecteer op basis van stijl". Hier kunt u binnen een bestand zien welke stijlen er allemaal in uw tekening staan.


• Alle artikelen binnen de gekozen stijl worden in het ontwerp geselecteerd.


• De geselecteerde stijl kunt u direct wijzigen met de functie Stijl aanpassing [Artikelen] – [Eigenschappen] – [Stijl aanpassing]
Binnen deze functie kunt u kiezen om de stijl aan te passen of in zijn geheel te wijzigen naar een andere reeds gemaakte stijl.
 
 
 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be). 
 

Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

Mevrouw Lydia Broos van de firma Verkade Keukentechniek te Kwintsheul

 
 
 Eervolle vermelding:
- de heer Wilbrand Hardeman van de firma Voortman Keukens te Bunnik
- de heer Jeroen van Suijlekom van de firma Keukencentrum Tieleman te Middelharnis
- mevrouw Yasemin Alemdar van de firma Keuken en Badkamerstudio Wehl te Wehl
 
We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?

Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !

Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.
 

Kent u deze functie al? SIMS: Webselectie bij Technische Unie en Galvano (e-shopkoppeling)

Natuurlijk kunt u gemakkelijk in SIMS/GOOP zelf de juiste artikelen opzoeken met de verschillende zoekmogelijkheden die in het pakket aanwezig zijn. Maar soms is het ook handig om de zoekmogelijkheden van de website van de groothandel te kunnen gebruiken. Voor de Technische Unie en Galvano is die mogelijkheid geïntegreerd in SIMS. U vindt deze keuze onder het wereldbolletje in het sanitairscherm van SIMS/GOOP.


Het programma zal automatisch inloggen op de website met dezelfde gebruikerscode en wachtwoord als die u hebt ingesteld voor het elektronisch bestellen. U kunt deze e-shopintegratie dus alleen gebruiken indien u ook het elektronisch bestellen gebruikt.

Handig is dat u de artikelen die u op de website van de groothandel kiest in één keer kunt overnemen in de SIMS-order. Bij de Technische Unie werkt dat met de functie 'Versturen naar ERP', waarna u in SIMS deze bestelling kunt overnemen.


Bij Galvano werkt dit met behulp van de 'Stukslijsten' en krijgt u in SIMS een keuzescherm welke stukslijst u wilt overnemen.

U kunt contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Tips en trucs algemeen: DIMS
 
Ditmaal twee tips voor gebruikers van DIMS.
 
Automatisch opstarten: In de DIMS-Viewer vindt u onder Bestand de keuze Instellingen. In dat instellingenscherm is een nieuwe functie toegevoegd: 'Viewer automatisch opstarten bij het starten van het Simar menu'. Vooral voor wie over twee monitoren beschikt is dit een handige functie, zeker in combinatie met de optie 'Laatst gekozen volgen' (direct onder het referentienummer), beschikt u dan altijd automatisch over de juiste complete elektronische klantenmap.
 
De beste .jpg viewer: Onder DIMS | Instellingen vindt u o.a. de keuze Bestandextensies. Kies hier voor .JPG en controleer welke viewer bij u actief is. Kies hier voor 'Afbeelding (nieuwe stijl)'. Deze nieuwe stijl jpg viewer geeft betere resultaten bij lijntekeningen (o.a. plattegronden). (NB.: als uw versie van DIMS dit instellingenscherm niet heeft, dan staat deze instelling al automatisch goed.)

 
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Achter de schermen:
Er valt weer veel te melden. De agenda op mobiel is in praktijktest, de eerste klanten werken hier nu mee. Reuze handige voorziening en we verwachten dat we volgende maand de mobiele agenda officieel kunnen lanceren.
 
De nieuwe 'app' MijnMontage, waarmee de monteur alle werk- en orderinformatie op z'n iPad of Androidtablet heeft wordt inmiddels flink gebruikt. We werken nog aan een toevoeging om zelf formulieren te kunnen samenstellen (opleverrapport, inmeetrapport, etc.).
 
De nieuwe functie om in service afbeeldingen te kunnen opnemen en versturen aan de fabrikant heeft er een preferentie bij gekregen. In de rubriek Service, Uitgebreid.


Gebleken is namelijk dat als u de afbeeldingen in de PDF opneemt, deze PDF behoorlijk groot kan worden (groter dan de originele foto's in jpg formaat). Als dat voor u of de ontvanger hinderlijk is, kunt u kiezen voor de stand 'los mailen', waarbij de afbeeldingen als aparte jpg bijlages aan de mail worden gekoppeld. Dan zijn ze aanzienlijk kleiner.
En: als u kleurcodes in de planningsagenda hebt ingesteld om spoedservice aan te geven, dan wordt deze kleurkeuze nu ook gebruikt in Voortgang service, om te laten zien welke meldingen spoed zijn.

Tenslotte zijn ook in de agenda diverse verbeteringen aangebracht, die het gebruiksgemak vergroten, zoals een filterveld in de planningslijst (filter blijft nu onthouden en mag ook twee of meer teksten bevatten), en het onderdrukken van orders met de markering 'klant haalt zelf op' in de afleverlijst.

Alle genoemde aanpassingen zijn beschikbaar in het actuele service-pack.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:

Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.

Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl

Laatste nieuws:
 
Technische Unie
Verzamelartikelen kunnen nu ook elektronisch besteld worden (ze worden omgezet naar een 9999999 artikel, hierdoor wordt een elektronische bestelling van een order met een verzamelartikel niet langer geweigerd), en de koppeling met fotomateriaal van artikelen is nu ook voor het TU-bestand gerealiseerd. Gebruikers van het TU bestand zien automatisch nu afbeeldingen van de artikelen verschijnen bij het opnemen van deze artikelen in de offerte.
 
Nieuwe helpdeskmedewerkers
Wij zijn blij met de vele nieuwe klanten die we dit jaar mogen verwelkomen, maar het betekent ook dat de drukte op de helpdesk is toegenomen. Weken met meer dan 600 telefoontjes zijn inmiddels geen uitzondering meer. Daarom hebben we ons team uitgebreid. De nieuwe medewerkers zijn Tanja de Graaff en Remi Koek . Beiden zijn al flink aan het inwerken en ook al actief op de helpdesk. We verwelkomen deze nieuwe medewerkers en hopen u met deze personele uitbreiding nog beter van dienst te kunnen zijn.
 

Test uw kennis
 
In deze rubriek laten wij een klein gedeelte van één van onze schermen zien. Aan u de vraag om uit vier mogelijke schermen het juiste scherm te kiezen. Hiermee kunt u uw kennis t.a.v. de functionaliteit van de software testen dan wel verbreden.
De vraag voor deze editie: uit welk programmaonderdeel komt dit plaatje:
 
 

Dit is een afbeelding uit: 

A – Invoerscherm service melding
B – Keuzescherm Referentie Afmelden
C – Opleverscherm MijnMontage App
D – Scherm Binnenmelden artikelen
De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het prachtige resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met SIMAR-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie


TIP  TIP  TIP  TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl


Nieuwe bestanden:

Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

Geen in November.
 
 
Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *

Ga vanuit de Simar Client naar ''Systeemprogramma''s''-> ''Inlezen Bestanden''-> klik op de grote knop ''Voortgang''.

*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met het programma 'Inlezen Bestanden' van Simar.


Stel een vraag aan de helpdesk:

U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- telefonisch:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500
U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur.

- e-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be

Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker gezonden.

Cursussen:

Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.

Klik HIER om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.


Speciale cursussen:

Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software- toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan:


*  SIMAR-Design Gevorderd
21 december - locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 1 van 2
11 januari- locatie Amsterdam

* SIMS-Sales
12 januari- locatie Amsterdam

* SIMAR-Design Gevorderd
12 januari - locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 1 van 2
18 januari- locatie Tilburg

* SIMAR-Design
19 januari- locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 1 van 2
19 januari- locatie Gentbrugge

* KIMS Combi dag 2 van 2
25 januari- locatie Amsterdam

* SIMAR-Design BSV
25 januari - locatie Tilburg

* KIMS-Sales
26 januari- locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 2 van 2
1 februari- locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 2 van 2
2 februari- locatie Gentbrugge

* SIMAR-Design Gevorderd
2 februari - locatie Amsterdam
 
Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:

Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.


De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.


Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.


Antwoord "Test uw kennis"
 

 
Het juiste antwoord is:
 
B - Keuzescherm Referentie Afmelden
 
Onze software maakt onderscheid tussen lopende offertes en afgemelde offertes. U wilt namelijk direct een overzicht krijgen van de nog lopende offertes, bijvoorbeeld om deze offertes na te bellen.

Bij het afmelden kunt u registreren waarom een consument uiteindelijk heeft besloten om niet bij u tot aankoop over te gaan; dit zijn gemiste kansen die doorgaans veel tijd en inspanning hebben gekost. Daarom kunt u in alle versies van KIMS-, SIMS- en BSV-Sales deze afmeldredenen vastleggen. In de Business en Enterprise Edities van onze software kunt u tevens aanvullende afmeldredenen vastleggen en afmeldredenen verwerken in rapportages met behulp van de Query module.
Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | e-mail: info@simar.nl | http://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte Magerstraat 5 | 9050 GENT (Gentbrugge) |  België