Nieuwsbrief
Juli - Augustus 2016
Simar automatisering
De zomer voor de deur, vakanties in aantocht, vaak de wat rustigere tijd in de showrooms. Hoewel we toch nog regelmatig horen dat het ook in de showroom een drukte van belang is. Mocht het zo zijn dat u alle bestellingen etc. heeft verwerkt dan heeft u misschien nu tijd voor wat fine-tuning. De meest actuele versie van de software en bestanden verwerken, de nacalculaties controleren, met BusinessTrends de statistieken bekijken of misschien toch nog wat kennis bijspijkeren. Op alle gebieden kunnen wij u helpen. In het afgelopen half jaar is er weer veel ontwikkeld en verwerkt in de nieuwste versies; we hebben de FAQ lijst bijgewerkt, de handleidingen en de How to… documenten vernieuwd. Kortom er is best wel wat in te halen.

Nu gaat u ongetwijfeld genieten van uw vakantie en hopen we dat u de rust of juist het avontuur kunt opzoeken, maar mocht u nog wat tijd overhebben dan …….

Wij wensen u een fijne vakantie en melden ons graag weer met de nieuwsbrief van September.

Hartelijke groet van de Simar Groep.


Tips en Trucs administratief: afwijkend e-mailadres voor de factuur
Met name bij levering aan bedrijven komt het voor dat de factuur naar een ander e-mailadres gezonden moet worden dan de normale correspondentie. Uiteraard kunt u een compleet afwijkend factuuradres aanmaken (extra tabblad), maar dat is relatief veel werk als alleen maar het e-mailadres afwijkt.
Daarom zit er sinds enige tijd een knopje achter het e-mailadres in de order. Als u daar op klikt, ontstaat er ruimte voor een extra e-mailadres dat voor de facturen gebruikt wordt.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

Tips en Trucs KOMAS: betaalvoorstel
Als u gebruikmaakt van hetbetaalvoorstel in KOMASkaneenbetalingskorting op eeninkoopfactuurautomatischwordenverrekendbij de betaling. In hetvoorstelstaatdannaast de betaaldatumeen ‘k’ en hetbedrag van de factuur is verlaagd met de korting. Na de export wordt de inkoopfactuurvolledigafgeboekt en op hetzelfde moment wordtook de kortinggeboekt.
De instelling doet u bij de kredietbeperking van de relatie in de tab Crediteur gegevens. De dagen spreken voor zich, het percentage is exclusief de BTW in drie decimalen, maar is het een buitenlandse relatie, dan is het percentage als vermeld op de inkoopfactuur.


Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

Tips en Trucs Simar Design: eigen afbeelding toevoegen

Er zijn vele mogelijkheden om uw presentatie een persoonlijk tintje te geven, bijvoorbeeld door middel van een zelf geselecteerde afbeelding. Maak zo een ontwerp persoonlijk en uniek !


Via het tabblad Start gaat u naar Standaard stijl en kiest u het bestand Decoratie v. 1 en u kiest een interieurstijl.

Via het tabblad Start opent u het menu Eigen stijl (Eigen materialen). Kiest u Toevoegen en selecteer uw gewenste afbeelding. U selecteert uit het bestand Decoratie v. 1 het Schilderij01 en u klikt vervolgens met de rechtermuisknop op het artikel en kiest Wijzig kleur. U kiest voor Mijn afbeeldingen en selecteert het plaatje.



Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Kent u deze functie al: handig voor retour- of nalever orders

Er is sinds een half jaar een nieuwe functie aanwezig die het werken met vervolgorders nog handiger maakt, met name als u een vervolgorder maakt voor een nabestelling of voor een retourname (bijv. bij tegels).
Stel: een klant komt een doos met tegels terugbrengen die retour genomen moet worden.
Open nu eerst de oorspronkelijke verkooporder (de 'bron'-order). Kies nu in het menu 'Offerte/order' de keuze: 'Vervolgorder aanmaken'. U krijgt nu een tussenscherm waarin u kunt aangeven welke gegevens uit de bronorder u naar de vervolgorder wilt kopiëren.


Door aan te kruisen dat u een tegel- of sanitairnabestelling wilt doen, krijgt u eronder te zien welke artikelen er toen geleverd zijn (en bij tegels evt. in welke tint). De aantallen die u nabestelt of retour neemt (negatieve aantallen), kunt u zelf nog invullen. Maar de tint, oorspronkelijke verkoopprijs en gegeven korting worden automatisch overgenomen uit de bronorder.

Zo maakt u snel en gemakkelijk een vervolgorder voor een nabestelling of retour.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

mevrouw Denise Heesterbeek van de firma Bouwcenter Van Hoppe te Eersel

Eervolle vermelding:
- mevrouw Margje van der Sluis van de firma Tuin Staphorst te Staphorst

Klik hier om alle prijswinnaars en eervolle vermeldingen te bekijken.
We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?

Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !

Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.


Achter de schermen:

Er is weer veel gebeurd. Hier een greep uit de recente ontwikkelingen.
- Het scherm 'Afleverweek wijzigen' is herzien.
- Bij het maken van uitstelbrieven wordt nu ook rekening gehouden met bestellingen die in fases gedaan zijn.
- De integratie met SimarMail is uitgebreid (uitstelberichten zijn bij gebruik van SimarMail ook in orderinformatie terug te vinden), en ook worden meerdere bestanden, die door één leverancier geleverd worden, nu op één document afgehandeld.

Een tweede belangrijke technische wijziging is dat handmatig toegevoegde bijlages, bij gebruik van SimarMail, nu ook centraal gearchiveerd worden. Dit kost wel iets meer ruimte, maar zorgt ervoor dat álle uitgaande (referentiegebonden) e-mails compleet bij de order zijn terug te vinden.

Bovenstaande punten zijn al in het Service Pack aanwezig. Nog lopende zaken zijn de verdere uitbreiding van formulieren in de MijnMontage-app (o.a. met een automatische e-mail functie naar de consument) en het ondersteunen van elektronische inkoopfacturen bij Tradeplace fabrikanten.

Tenslotte is de service-pack documentatie bijgewerkt. We hebben een complete opsomming gemaakt van alle wijzigingen en nieuwe functies sinds het uitkomen van KIMS/SIMS versie 9, oktober 2014. Gesorteerd op onderwerp, module, etc.

Van harte aanbevolen, en te vinden op onze website bij het downloaden van het actuele Service Pack.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:

Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.

Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl

Laatste nieuws:
Vakantieplanning 2016

Zoals u van Simar automatisering gewend bent, zullen wij tijdens de zomermaanden niet sluiten. U kunt dus gewoon, óók tijdens de vakantieperiode, blijven rekenen op ons. Onze medewerkers gaan natuurlijk wél met vakantie en daarom zullen wij tijdens de zomerperiode wel in een beperkte bezetting draaien. Hierdoor kán het voorkomen dat u niet uw gebruikelijke contactpersoon aan de telefoon krijgt of in voorkomende gevallen kan het iets langer duren voordat u een antwoord krijgt op uw vraag. Wij vragen uw begrip hiervoor.
Zorgt u er zélf óók voor dat er tijdens de vakantieperiode altijd iemand bereikbaar is binnen uw bedrijf die volledige gebruikersrechten heeft binnen Windows en specifiek onze software? Dan kan onze helpdesk in voorkomende gevallen u goed ondersteunen.

CBS-cijfers

Uit de juni-raming van het Centraal Planbureau (CPB) blijkt dat de Nederlandse economie dit jaar met 1,8% zal groeien en in 2017 met 2,1%.
Uit eerdere cijfers van het CBS komt naar voren dat de Nederlandse economie in 2016 goed uit de startblokken is gekomen.
Volgens de eerste berekening is de economie in het eerste kwartaal van 2016 met 1,4% gegroeid ten opzichte van een jaar eerder.
Ook op de woningmarkt staan de seinen nog op groen. De woningmarkt krijgt een extra impuls door de lage hypotheekrente.

ABN Amro heeft de hypotheekrente op budgethypotheken met een rentevaste periode van twee jaar (+NHG) verlaagd naar 0,99%. Dit zet mogelijk de hypothekenmarkt op scherp.
Uit onderzoek van WoonKennis blijkt dat iets meer dan de helft van de consumenten verwacht dat de hypotheekrente gelijk zal blijven de komende tijd.
Ongeveer één op de tien denkt dat de rente zal gaan dalen.


Badvak

Van 6 tot en met 8 juni vond in het Congrescentrum 1931 in Den Bosch de Galvano Badvak beurs plaats. Tijdens de beursdagen mochten Rick Verhoeff en Jan Enthoven een groot aantal bestaande en nieuwe klanten verwelkomen op onze stand waar wij onder andere ons nieuwste product, de MijnMontage App, mochten demonstreren op wat zonder enige twijfel de grootste tablet van de beurs was.



Test uw kennis
In deze rubriek laten wij een klein gedeelte van één van onze schermen zien. Aan u de vraag om uit vier mogelijke schermen het juiste scherm te kiezen. Hiermee kunt u uw kennis t.a.v. de functionaliteit van de software testen dan wel verbreden.
De vraag voor deze editie: uit welk programmaonderdeel komt dit plaatje:

Dit is een afbeelding uit:

A – het scherm ‘Beheer Apparatuurbestanden’
B – het scherm ‘Voortgangscontrole’ (bij Bestellen)
C – het scherm ‘Invoer nacalculatie’
D – het scherm ‘Mutatieverslag Bestanden’


De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het prachtige resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met SIMAR-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie


TIP TIP TIP TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo'n tip waarvan u denkt: "dat is handig", laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl


Nieuwe bestanden:

Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

-Kitchen Aid België (admin)
- Bokmerk België (admin)
Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *

Ga vanuit de Simar Client naar ''Systeemprogramma''s''-> ''Inlezen Bestanden''-> klik op de grote knop ''Voortgang''.

*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met het programma 'Inlezen Bestanden' van Simar.


Stel een vraag aan de helpdesk:

U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
- Telefonisch:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500
U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur.

- E-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be

Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker gezonden.

Cursussen:

Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.

Klik HIER om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.


Speciale cursussen:

Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software-toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan:

25 juli –locatieTilburg

* SIMAR-Design
26 juli – locatie Tilburg

* SIMAR-Design Gevorderd
2 augustus – locatie Tilburg

* Management informatie
12 augustus – locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 1 van 2
22 augustus – locatie Amsterdam

* SIMAR-Design
29 augustus – locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 1 van 2
29 augustus – locatie Tilburg

* KIMS Sales
30 augustus – locatie Tilburg

* SIMAR-Design
1 september – locatie Gentbrugge

* KIMS Combi dag 2 van 2
5 september – locatie Amsterdam

* SIMS-Sales
6 september – locatie Amsterdam

* SIMAR-Design Gevorderd
6 september – locatie Tilburg

* Applicatiebeheer
9 september – locatie Amsterdam

* KIMS Combi dag 2 van 2
12 september – locatie Tilburg

* SIMAR-Design
13 september – locatie Tilburg

* SIMAR-Design
15 september – locatie Gentbrugge

* KIMS Combi dag 1 van 2
19 september – locatie Amsterdam

* SIMAR-Design Pres.
20 september – locatie Tilburg

* KIMS Combi dag 1 van 2
26 september – locatie Tilburg

* KIMS-Sales
27 september – locatie Amsterdam

Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail op secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:

Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.


De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.


Afmelden nieuwsbrief:

Indien u deze nieuwsbrief ten onrechte ontvangt, of niet langer wenst te ontvangen, meldt u zich dan af via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.


Antwoord "Test uw kennis"

Het juiste antwoord is:
D – het scherm ‘Mutatieverslag Bestanden’
Dit scherm, dat beschikbaar is Business- en Enterprise Edities van onze Sales software, geeft u snel een overzicht van alle wijzigingen die zijn doorgevoerd in een nieuwe versie van een bestand dat u heeft gedownload. Zo ziet u bijvoorbeeld snel of u wijzigingen moet doorvoeren in (de prijsstelling van) uw showroomopstellingen.
Indien u dit scherm gebruikt in combinatie met een keukenbestand ziet u tevens welke fronten nieuw en/of vervallen zijn. Handig!
U vindt dit scherm in het Simar hoofdscherm onder Bestanden -> Hulpfuncties Overige Artikelbestanden -> Mutatieverslag Bestanden.

Indien u vragen heeft over dit scherm helpt de Simar Helpdesk u graag op weg.
Simar Groep
Tel. +31 (0) 20 480 82 82 | e-mail: info@simar.nl | https://www.simar.nl/
Vestiging Amsterdam | Jarmuiden 67 | 1046 AE AMSTERDAM | Nederland
Vestiging Tilburg | Aphroditestraat 39-41 | 5047 TW TILBURG | Nederland
Vestiging Gentbrugge | Korte Magerstraat 5 | 9050 GENT (Gentbrugge) | België