Simar automatisering
De eerst maand van het nieuwe jaar zit er alweer op dus hoog tijd voor de eerste Simar nieuwsbrief van dit jaar. Ook in 2020 houden wij u zoals u van ons gewend bent weer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en handige tips en trucs die voor u als gebruiker handig zijn om (nog) efficiënter te kunnen werken met ons pakket.
Uiteraard bieden wij ook verschillende cursussen aan die u de mogelijkheid bieden uw Simar kennis verder te vergroten. Op onze website vindt u hierover alle informatie.
In ons item Laatste nieuws vindt u een item over de prijsuitreiking van onze SMEG Designwedstrijd die wij vorig jaar in samenwerking met SMEG hebben georganiseerd.
Kortom weer genoeg informatie en inspiratie om het nieuwe jaar mee van start te gaan.
Wij wensen u veel leesplezier!
Met vriendelijke groet,
Directie en medewerkers van Simar
Tips en Trucs administratief: Mogelijkheid tot het koppelen Montagehandelingen
Wist u dat het nu mogelijk is om aan bijvoorbeeld een sanitair tussenkopje montagehandelingen te koppelen? Wanneer u bijvoorbeeld aan het sanitair tussenkopje “Badcombinatie” de montagecodes die met het plaatsen van een badcombinatie verband houden koppelt, dan heeft u met het toevoegen van het tussenkopje in het tabblad Sanitair in Orderentry ook meteen uw installatie-offerte gevuld. Voorbeeld:
Aan het sanitair tussenkopje koppelen we deze montagecodes:
In de order kunt u onder dit tussenkopje alle willekeurige artikelen invoeren die u wenst of nodig heeft; met het kiezen van dit tussenkopje wordt automatisch de montageofferte gevuld met SAN01, SAN02 en SAN03.
Voor deze functie heeft u naast SIMS tevens de Simar Montagemodule nodig die als een optionele module leverbaar is.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Tips en Trucs Design: Greeppositie aanpassen
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Tips en Trucs KOMAS:
De aangifte van de btw maakt per tarief een journaalpost op de grootboekrekening (Aangifte btw) en het totaal wordt tegen geboekt op de systeemrekening ‘Afdracht omzetbelasting’. Het saldo van deze laatste rekening is het bedrag van de aangifte die nog niet is betaald.
Na de laatste aangifte of suppletie van 2019 wijzigen de saldo’s van de btw-rekeningen en btw- aangifterekeningen niet meer. Met een journaalpost in het dagboek Balans (of Beginbalans) en een datum 01-01-2020 kunt u deze rekeningen tegen elkaar wegboeken, de beginbalans is dan leeg.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Kent u deze functie al: Werken met een vervolgorder
Er is een handige functie aanwezig die het werken met vervolgorders nog handiger maakt, met name als u een vervolgorder maakt voor een nabestelling of voor een retourname (bijv. bij tegels).
Stel: een klant komt een doos met tegels terugbrengen die retour genomen moet worden.
Open nu eerst de oorspronkelijke verkooporder (de ‘bron order’). Kies nu in het menu ‘Offerte/order’ de keuze: ‘Vervolgorder aanmaken’. U krijgt nu een tussenscherm waarin u kunt aangeven welke gegevens uit de bronorder u naar de vervolgorder wilt kopiëren.
Door aan te kruisen dat u een tegel- of sanitairnabestelling wilt doen, krijgt u eronder te zien welke artikelen er toen geleverd zijn (en bij tegels evt. in welke tint). De aantallen die u nabesteld of retour neemt (negatieve aantallen), kunt u zelf nog invullen. Maar tint, oorspronkelijke verkoopprijs en gegeven korting worden automatisch overgenomen uit de bronorder.
Zo maakt u snel en gemakkelijk een vervolgorder voor een nabestelling of retour.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen
Het winnende ontwerp van deze editie is van:
de heer Frank Heij van de firma Keukensale Spijkenisse
Eervolle vermelding:
Klik hier om alle prijswinnaars en eervolle vermeldingen te bekijken.
We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.
Proost !
Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.
Achter de schermen:
Er is weer veel gebeurd, waaronder de overstap van Galvano op een nieuw automatiseringssysteem met nieuwe artikelcodes. In december en januari hebben we al onze klanten die met Galvano werken geconverteerd naar de nieuwe structuur. Een enorme operatie, maar alles is goed verlopen.
Een andere vernieuwing betreft apparatuur in KIMS. We gaan in de komende tijd een ‘datum leverbaar vanaf’ introduceren. Leveranciers kunnen daardoor al van tevoren een artikel in het bestand laten vermelden, met een ‘datum leverbaar vanaf’. In een offerte kunt u zo’n artikel alvast opnemen, maar u krijgt wel een waarschuwing. In het orderstadium en bij het bestellen controleren we of het artikel wel tijdig leverbaar is. Deze functionaliteit is afhankelijk van of de leverancier deze informatie al kan aanleveren en u zult geleidelijk aan dergelijke artikelen die in de nabije toekomst leverbaar worden vanzelf gaan tegenkomen in KIMS.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:
Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.
Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl
Nieuwsbrief
Februari 2020
Laatste nieuws:
Ter gelegenheid van het uitbrengen van versie 6 van het bijzonder populaire keuken-design pakket SIMAR-Design heeft Simar automatisering bv onlangs in samenwerking met SMEG Nederland bv een speciale design- actie gehouden.
Gebruikers werden uitgenodigd om hun beste ontwerp in te zenden; onder de winnaars werden 5 SMEG huishoudelijke apparaten verdeeld.
Maandag 16 december was Jan Enthoven van SIMAR samen met Pam Augustijn van SMEG Nederland bv op het hoofdkantoor van SMEG om de prijzen uit te reiken aan de winnaars.
De eerste prijs is gegaan naar Filip Gels van Marquardt Keukens Zoeterwoude.
De tweede prijs is gegaan naar Gwen Zwollo van BPG Geurts van Bergen te Gennep.
Beide winnaars feliciteren wij graag nogmaals met het winnen van hun fraaie prijzen.
Graag willen wij u er op wijzen dat, voor zover dit nog niet bij u bekend is, Microsoft de ondersteuning voor Windows 7 heeft gestopt.
Werkt u nog met Windows 7 dan is het advies om zo spoedig als mogelijk over te stappen, op Windows 10.
Voor een uitvoerige uitleg verwijzen wij u naar de officiële website van Microsoft.com via onderstaande link:
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4057281/windows-7-support-will-end-on-january-14-2020
Simar aanwezig op de huisbeurs van Julius van der Werf
Wij zijn blij u te mogen vermelden dat wij dit jaar op de huisbeurs van Julius van der Werf staan. Tijdens deze beurs presenteren we weer de nodige noviteiten en laten we de laatste koppelingen zien.
Deze beurs is van 23-03-2020 tot en met 26-03-2020 van 12.00 t/m 21.00 uur.
Locatie: Julius van der Werf
Lorentzstraat 19-21
8606 JP Sneek
We hopen u daar graag op één van de beursdagen te mogen begroeten.
Test uw kennis
Soms zitten handige functies enigszins verscholen in de diverse schermen van onze software.
Met deze rubriek tonen we een klein gedeelte van één van onze schermen. Aan u is dan de vraag om het juiste scherm te kiezen uit 4 mogelijke oplossingen. Hiermee test u en/of verbreedt u uw kennis over de functionaliteit van onze software.
Het goede antwoord treft u aan de onderzijde van deze kolom.
De vraag voor deze editie:
Is dit een opname uit:
A – Instelling Internet synchronisatie
MijnKeuken.info
B – Instelling Internet synchronisatie
MijnMontage app
C – Instellen Agenda lay-out
D – Instelling mobiel gebruik Simar Agenda
De mooiste ontwerpen op onze website:
We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het prachtige resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met SIMAR-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie
TIP TIP TIP TIP
Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo’n tip waarvan u denkt: “dat is handig”, laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl
Nieuwe bestanden:
Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:
– 3D – Tristar (Type-2)
– Tristar (Type-2)
Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl
Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *
Ga vanuit de Simar Client naar ”Systeemprogramma”s”-> ”Inlezen Bestanden”-> klik op de grote knop ”Voortgang”.
*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met het programma ‘Inlezen Bestanden’ van Simar.
Stel een vraag aan de helpdesk:
U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
– Telefonisch:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500
U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur.
– E-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker gezonden.
Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.
Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.
Klik HIER om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.
Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.
Naast de reguliere cursussen geeft Simar tevens cursussen voor specifieke software-toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan:
KIMS/SIMS Managementinformatie
03 maart – locatie Amsterdam
27 oktober – locatie Amsterdam
KIMS/SIMS Systeem- en applicatiebeheer
26 mei – locatie Amsterdam
08 september – locatie Amsterdam
Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER
Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail naar secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.
Antwoord “Test uw kennis”
Het juiste antwoord is:
C – Instellen Agenda lay-out
De week- en dagview van de Simar Agenda maakt gebruik van een half uur interval. Dit is te wijzigen naar bijvoorbeeld een kwartier of desgewenst een andere duur. Dit gaat per lay-out. In de weekview gaat u naar beheer->layouts. Kies een layout, en ga naar het tabblad ‘instellingen’. Vul daar de gewenste instellingen in.
Indien u hierover vragen heeft, helpt onze helpdesk u graag verder.
Indien u de Simar Agenda wilt aanschaffen, dan ziet onze afdeling verkoop uw reactie met belangstelling tegemoet.