Beste lezers,
De drukke decembermaand is alweer een tijdje achter ons. En als we naar buiten kijken lijkt het alsof we vol in het voorjaar zijn beland. Maar het is pas begin maart en het nieuwe jaar is nu iets meer dan twee maanden oud. Wel de hoogste tijd om de eerste nieuwsbrief van het nieuwe jaar aan u te presenteren.
We zijn erg trots dat we in januari onze nieuwe website www.simar.nl hebben gelanceerd. Op onze nieuwe website proberen we een nog beter beeld te geven van de software die wij aanbieden en welke voordelen deze software voor u als klant heeft. Door specifiek een onderverdeling te maken in het aanbod voor de keukenbranche en de sanitair-/tegelbranche hopen we een zo duidelijk mogelijk beeld te geven wat onze branche specifieke mogelijkheden zijn op het gebied van automatisering. Maar ook ons uitgebreide cursusaanbod met cursusdata vindt u op onze website terug. Neemt u gerust een kijkje! Mocht u aanvullende vragen hebben dan zijn wij uiteraard ook altijd persoonlijk te bereiken op het nummer 020 4808282.
We gaven het in de kerstbrief al aan, 2019 zal in het teken staan van het uitrollen van de nieuwe SIMAR-Design FX versie (6). We zijn begonnen met het versturen van de eerste uitnodigingen voor de omzetting naar de vernieuwde versie. Mocht u deze nog niet van ons ontvangen hebben dan volgt deze uitnodiging op korte termijn. We gaan er van uit dat u net zo enthousiast bent als wij over deze nieuwe versie.
Ook in deze nieuwsbrief vindt u weer de vaste rubrieken die u van ons gewend bent en we wensen u dan ook alvast veel leesplezier.
Met vriendelijke groet,
Directie en medewerkers van Simar
Tips en Trucs administratief: Schermen numeriek openen
Wist u dat u ook diverse schermen numeriek kunt openen?
Bijvoorbeeld een nieuwe offerte kunt u met 412 voor SIMS-Sales en 112 voor KIMS-Sales (en daarna enter) gelijk openen. Zorg wel dat u in het algemene Simarmenu staat.
Dit scheelt weer een klikje of 2
In plaatst van het nummer kunt u ook een stukje van de schermnaam in toetsen.
Instellen commissiekorting
Verschillende apparatuurleveranciers kennen vormen van ‘commissiekorting’. Een korting die u of de consument krijgt, bij aanschaf van bijvoorbeeld 5 apparaten van hetzelfde merk.
Wanneer u dit voordeel aan de consument wilt gunnen, of anders gezegd, extra ruimte wilt gebruiken om meer korting te kunnen geven, dan kunt u de betreffende acties invoeren in het scherm waarin u de inkoopkorting invult. (Instellingen | Kortingen in- en verkoop | Beheer inkoopkorting [1922].
Daar is een extra tabblad ‘Extra inkoopkorting artikelen’. Aldaar kunt verschillende acties invoeren.
Dit scherm komt in eerste instantie wellicht wat complex over. Er zijn veel instelmogelijkheden omdat de verschillende leveranciers verschillende voorwaarden en actievormen hebben.
Recent heeft ATAG Benelux een tweetal nieuwe acties gestart. ATAG verstrekt hier informatie over, alsmede een inleesbestand om gemakkelijk de precieze actiedetails te kunnen inlezen.
Ook kan onze helpdesk behulpzaam zijn bij het instellen van acties. Van diverse acties zijn bij ons invulvoorbeelden beschikbaar.
Als u de commissiekorting correct instelt houdt de marge-controle rekening met de extra inkoopkorting die u krijgt. Ook herinnert het systeem u er automatisch aan dat er vijf artikelen in de offerte staan en dat u mogelijk recht hebt op een commissiekorting.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Tips en Trucs Design: Zelf een kast ontwerpen
Bij de meeste leveranciers is het mogelijk om speciale, op maat gemaakte, kasten te bestellen. De Simar catalogus, net zoals de verkoopbrochure, kent dit artikel niet altijd maar soms is het noodzakelijk om af te wijken van de standaard. Of de productie van een zelf samengesteld artikel ook haalbaar is en wat de kosten zijn dient de ontwerper zelf met de fabrikant te overleggen. Om het u makkelijker te maken om deze “specials” te tekenen (m.n. bij greeploze kasten) hebben we een aantal tekeningen toegevoegd (*) aan de keukenbestanden en is er een handleiding geschreven hoe u dit makkelijk kunt doen.
U vindt deze handleidingen in de vorm van een “How to…” document terug in het HelpCenter. Kijk in dit geval naar:
– How to… eigen greeploze kasten samenstellen
– How to…de nis voor een inbouwapparaat in een ombouwkast aanpassen
Van harte aanbevolen om deze te lezen!
(*) De greeploze korpussen worden in de catalogi toegevoegd bij de eerst volgende update, bij sommige merken is dit pas bij de overgang 2019 / 2020.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
SIMAR-Design: Trimble 3D-Warehouse
Helaas moeten we melden dat de importmogelijkheid van SketchUp afbeeldingen via Trimble 3D-Warehouse niet meer werkt in SIMAR-Design versie 2, versie 4, versie 5 en de eerdere versie 6.
Dit omdat men de techniek bij Trimble aangepast heeft. Er is inmiddels een update van SIMAR-Design gemaakt (versie 6.5.6.04) waarbij de techniek is aangepast en het gebruik van Trimble 3D-Warehouse weer mogelijk is.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Kent u deze KOMAS-functie al:
Aanmaning met uw bedrijfslogo
• Onder het kopje systeemdefinities in het hoofdmenu is een nieuwe functie Inlezen logo’s toegevoegd. [4524] Met deze functie is het mogelijk een logo of plaatje (in JPG formaat) in te lezen, dat later kan worden gebruikt bij het versturen van aanmaningen via e-mail. [2401]
• Met de nieuwe functie [2401] Aanmaningen via mail kunnen er op een vergelijkbare manier als met [2400] aanmaningen worden verstuurd. De aanmaningen kunnen met functie [2401] alleen worden gemaild, echter met deze functie kan ook een logo worden geselecteerd dat in de mail wordt ingevoegd, wat een wens was van veel klanten.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Kent u deze functie al: Automatische reminders vanuit de agenda
U kent de berichtjes wel van bijvoorbeeld de tandarts of de kapper: een sms’je of een e-mail op uw telefoon de middag voorafgaand aan de afspraak om u te helpen herinneren. Een handige service die de Simar planningsagenda ook voor uw klanten kan verzorgen.
U vindt deze in de agenda onder Beheer | Automatische SMS en email reminders. Hiermee kunt u na eenmalig instellen geheel automatisch de consument herinneren aan zijn afspraak.
Er is veel instelbaar: per afspraaktype (algemeen, inmeten, montage, afleveren, service) kunt u een aparte remindertekst instellen. En u kunt kiezen per SMS (vereist een abonnement bij een SMS-provider), of per e-mail. Ook kunt u aangeven voor welke medewerkers de reminders verzonden moeten worden.
Er is een uitgebreide handleiding van deze functie beschikbaar, die u vindt onder de menukeuze ‘Help’
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen
Het winnende ontwerp van deze maand is van:
Mevrouw Loes Kerstens van Kramer Keukenstudio V.O.F. te Avenhorn
Eervolle vermelding:
– de heer Melvin van Dijk van Snaidero Flagstore te Amsterdam
– mevrouw Nouska van ’t Veldt-Bakker van Grando Keukens & Bad te Purmerend
Klik hier om alle prijswinnaars en eervolle vermeldingen te bekijken.
We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.
Proost !
Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.
Achter de schermen:
Er gebeurt weer veel bij de programmeerafdeling. Zo is het afdrukscherm van offertes en orders vernieuwd, met zowel een nieuwe techniek als enkele handige nieuwe functies. De nieuwe servicemodule, service-2, heeft inmiddels uitgebreide praktijkproeven ondergaan bij enkele van onze klanten en de uitlevering hiervan begint binnenkort.
Ook DIMS en de projectenmodule kregen enkele handige nieuwe functies. De gebruikers van deze modules hebben hierover een apart bericht gekregen.
Een ander klein handigheidje bij de invoer van tegels: in het onderdeel ‘tegels’ van de offerte/order kunt u tegels nu ook opgeven in dozen. Als u iets invoert als 3d, dan wordt dit automatisch omgezet in het overeenkomstig aantal stuks of vierkante meters.
U vindt alle genoemde nieuwe functies (m.u.v. service 2) in het actuele service-pack.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:
Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.
Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl
Nieuwsbrief
Maart 2019
Laatste nieuws:
Kabinetsdoel woningbouw niet haalbaar volgens aannemers
Het Kabinet wil tot 2030 een miljoen nieuwe woningen bouwen. Een onhaalbaar doel, volgens de top van drie grote Nederlandse bouwers.
Volgens hen ontwikkelen gemeenten onvoldoende plannen om aan dit gewenste aantal te kunnen voldoen en worden daarnaast ook ongelukkige politieke keuzes gemaakt.
De kritiek op de doelstellingen van de regering rondom de woningbouw klinkt niet voor het eerst.
Al eerder werden er zorgen geuit dat het aantal te realiseren woningen niet gehaald zal worden in het huidige tempo waarop gebouwd wordt.
Die kritiek was zowel vanuit de bouwsector te horen, maar ook van politieke partijen die het regeringsbeleid niet daadkrachtig genoeg vinden.
Bronvermelding Woonkennis.
Wie is uw Simar-applicatiebeheerder
voor u is de software van Simar hoogstwaarschijnlijk het hart van uw bedrijfsvoering en uw belangrijkste hulpmiddel bij de verkoop. Maar wie is er binnen uw organisatie verantwoordelijk voor het goed functioneren van deze software?
Wie zorgt voor het optimaal werken ervan en verdiept zich in de software?
Wie zorgt voor een besparing in kosten door beter gebruik van deze?
Wie helpt z’n collega’s in het gebruik?
Wie is het vaste contact van de Simar helpdesk?
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn als u vragen heeft is het voor onze helpdeskmedewerkers handig één aanspreekpunt te hebben per klant. Een aanspreekpunt die binnen uw organisatie precies weet hoe de processen werken. Deze persoon noemen we binnen Simar de applicatiebeheerder.
Wij hebben iedere klant begin december vorig jaar gevraagd om op het bestandencontrole-formulier aan te geven wie binnen de organisatie de applicatiebeheerder is, oftewel het aanspreekpunt tussen uw organisatie en onze helpdesk. Vele klanten hebben dit destijds aangegeven. Mocht u dit nog niet gedaan hebben dan verzoeken wij u dit alsnog door te geven aan secretariaat@simar.nl
Dus heeft u een vraag voor onze helpdesk, laat uw applicatiebeheerder contact opnemen en samen met hem of haar lossen wij uw vraag graag op.
Test uw kennis
In deze rubriek laten wij een klein gedeelte van één van onze schermen zien. Aan u de vraag om uit vier mogelijke schermen het juiste scherm te kiezen. Hiermee kunt u uw kennis t.a.v. de functionaliteit van de software testen dan wel verbreden.
De vraag voor deze editie: uit welk programmaonderdeel komt dit plaatje? (Het antwoord vindt u onderaan).
Is dit een opname uit:
A – Invoerscherm Weekagenda?
B – Invoerscherm meldingen in Service-Pro?
C – Invoerscherm Inlezen bestand vanuit tekstfile?
D – Invoerscherm Sanitairartikelen in offerte?
De mooiste ontwerpen op onze website:
We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het prachtige resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met SIMAR-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie
TIP TIP TIP TIP
Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo’n tip waarvan u denkt: “dat is handig”, laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl
Nieuwe bestanden:
Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:
– Alno (Administratief en Grafisch)
Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl
Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *
Ga vanuit de Simar Client naar ”Systeemprogramma”s”-> ”Inlezen Bestanden”-> klik op de grote knop ”Voortgang”.
*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met het programma ‘Inlezen Bestanden’ van Simar.
Stel een vraag aan de helpdesk:
U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
– Telefonisch:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500
U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur.
– E-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker gezonden.
Cursussen:
Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.
Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.
Klik HIER om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.
Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.
Speciale cursussen:
Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software-toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan:
KIMS/SIMS managementinformatie
19 maart – locatie Amsterdam
KIMS-Sales basis
29 april – locatie Amsterdam
SIMS-Sales basis
18 maart – locatie Amsterdam
26 maart – locatie Tilburg
16 april – locatie Amsterdam
14 mei – locatie Tilburg
SIMAR-Design basis
18 maart – locatie Tilburg
01 april – locatie Gentbrugge
08 april – Locatie Amsterdam
16 april – locatie Tilburg
13 mei – locatie Gentbrugge
20 mei – Locatie Amsterdam
SIMAR-Design gevorderd
09 april – locatie Tilburg
28 mei – locatie Tilburg
SIMAR-Design presentatie
12 augustus – locatie Tilburg
KIMS-Sales&Design basis
19 maart 1 van 2 – locatie Tilburg
02 april 2019 2 van 2 – locatie Tilburg
01 april 2019 1 van 2 – locatie Amsterdam
15 april 2019 2 van 2 – locatie Amsterdam
06 mei 2019 1 van 2 – locatie Tilburg
20 mei 2019 2 van 2 – locatie Tilburg
07 mei 2019 1 van 2 – locatie Gentbrugge
21 mei 2019 2 van 2 – locatie Gentbrugge
13 mei 2019 1 van 2 – locatie Amsterdam
27 mei 2019 2 van 2 – locatie Amsterdamm
Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER
Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail naar secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.
Voorgaande nieuwsbrieven:
Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.
Antwoord “Test uw kennis”
Het juiste antwoord is:
D – Invoerscherm Sanitairartikelen in offerte
In het offerte/order scherm waar u de sanitairartikelen in kunt geven ziet u in het selectiescherm drie icoontjes. Een icoon met een *, een icoon met de letter C en een icoon met de Galvano G waarmee u een nieuw selectiescherm opent waarmee u in de Galvano Catalogus kunt zoeken op afbeelding, merk, serie en productgroepen.
Een handig hulpmiddel om snel door de gehele catalogus op gestructureerde wijze te zoeken.
Indien u vragen heeft over dit scherm helpt de Simar Helpdesk u graag op weg.