Simar automatisering

We naderen het einde van 2017 en dat merken we maar al te goed. De prijslijsten voor het nieuwe jaar zorgen inmiddels al voor aardige drukte op onze bestandenafdelingen, waar onze medewerkers zich weer volledig inzetten om het allemaal op tijd af te krijgen.

U zult het zelf of in de showroom wel gemerkt hebben; er worden meer huizen gekocht, verbouwd en opgeknapt en de consument is weer op zoek naar al het moois en nieuws wat u te bieden heeft. Het samenstellen van de wens van de klant kan beginnen en hopelijk laat het formeren van het resultaat niet zo lang op zich wachten als ons nieuwe kabinet. Al is dat laatste ook uiteindelijk gelukt.

We maken ons op voor de naderende feestdagen, waar we allen een hoop hectiek zullen beleven, maar ook zullen kunnen genieten van de gezelligheid en warmte die deze gaan bieden. En daarna? Nieuwe ronden, nieuwe kansen!

Met vriendelijke groet,

Directie en medewerkers van Simar


Tips en Trucs administratief: artikel zoeken

Even snel de voorraad of de prijs van een artikel opzoeken. Dat is de gemakkelijke functie van ‘Artikel opzoeken’. Deze vindt u in het menu Algemeen.

Artikel_zoeken

U kunt in alle soorten bestanden zoeken, maar ook specifiek in de voorraad (bij gebruik van de Voorraadmodule).
Juist voor gebruikers van de Voorraadmodule is dit een handige functie, omdat bij Voorraadartikelen direct de actuele voorraad en de reserveringen worden getoond.
Alleen voor sanitairartikelen en tegels kunt u een gevonden artikel ook direct meenemen naar de order. Druk in artikel zoeken op F7 (kopieer), ga naar de order en kies Shift-Insert (Bewerken|Plakken).

Artikel_zoekscherm

Na afloop blijft dit programma rechts onderin uw taakbalk als icoon beschikbaar, zodat u overal in het pakket direct naar deze functie kunt gaan.

Icoon_artikel_zoeken

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Tips en Trucs Design: Betegelen van het bouwkundig element Kubus

Wist u dat u een Kubus uit de catalogus Accessoires bouwkundig kan betegelen en hierbij ook kunt kiezen welk vlak van de kubus u juist wil voorzien van betegeling.

Dit kan zeer handig zijn indien u bijvoorbeeld een vloer met verschillende niveaus wilt tekenen of een valse wand van een toilet volledig wil betegelen.

Kies in tabblad TOEVOEGEN voor ‘Selecteer oppervlakte’ en klik met de linkermuisknop de zijden van de kubus aan die u wilt betegelen.

Selecteer_oppervlak

Kies dan in tabblad TOEVOEGEN voor ‘Betegelen’ en ‘Bouwkundig element’.

Betegelen

Pas de gewenste betegeling toe en zie het resultaat.

Plaatje_betegelde_kubus_toilet

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Tips en trucs KOMAS: Verwijderen blokkering functies

Wanneer u een bepaalde functie in KOMAS gebruikt, wordt deze geblokkeerd voor andere gebruikers (om te voorkomen dat twee mensen dezelfde gegevens muteren). Mocht zich nu een probleem voordoen tijdens de verwerking van die functie (bijvoorbeeld een netwerkverbinding valt weg, de PC valt uit, of er treedt een probleem op bij het verwerken van een file) dan kan de functie beëindigd worden zonder dat deze correct is afgesloten. In zo’n geval blijft de blokkering ‘hangen’.

Om deze situatie op te lossen is er de functie ‘Verwijderen blokkering functies’.
Handel dan als volgt:
1. Controleer of inderdaad niemand anders deze functie gebruikt
2. Kies optie 4124, ‘Verwijderen blokkering functies’
3. Geef aan welk bedrijf het betreft (in welk bedrijf u bezig was)

Plaatje_KOMAS

Gezien dat goede bescherming tegen gelijktijdig gebruik uiteraard belangrijk is, is deze functie alleen toegankelijk voor iemand met systeembeheerdersrechten.

De functie ‘4124 Verwijderen blokkering functies’ kun je ook toepassen wanneer andere functies binnen KOMAS na foutmelding geblokkeerd worden.
Mocht je zelf geen recht hebben deze functie toe te passen, zoek dan binnen het bedrijf degene met systeembeheerdersrechten.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

de heer George Spuy van de firma Tieleman keukens te Middelharnis

2017_11_George_Spuy_Tieleman_keukens

Eervolle vermelding:

– de heer Stef van Alfen van de firma Zenner Keukenarchitektuur te IJsselstein

Klik hier om alle prijswinnaars en eervolle vermeldingen te bekijken.

We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?

Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.

De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Proost !

Champagneglazen

Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.


Kent u deze functie al: inkoopprijzen invoeren bij bewaken binnenkomst

Bij het invoeren van de orderbevestigingsgegevens staan dikwijls ook de inkoopprijzen vermeld. Daarom kan het handig zijn deze inkoopprijzen in datzelfde scherm direct in te voeren. Het gaat in feite om dezelfde functie als die u bereikt in het scherm ‘Overzicht/aanpassen inkoopprijzen in order’. U ziet in bewaken binnenkomst de voorcalculatorische prijzen staan en kunt die desgewenst direct aanpassen, bijvoorbeeld als u een speciale prijsafspraak hebt gemaakt. Dat is handig later bij de factuurcontrole.

U kunt per medewerker/gebruikerscode instellen of iemand wel of niet deze extra inkoopkolom mag zien en wijzigen. Dat doet u in Systeembeheer | Gebruikers . Daar kiest u de gebruiker, het tabblad ‘Programma specifiek’ en zet naar wens één of twee kruisjes.

InstellenBijGebruiker

Een andere mogelijkheid is in de ‘Preferenties, rubriek Bewaken binnenkomst, Uitgebreid’. Daar vindt u de instelling: ‘Te verwachten inkoopprijs per artikel kunnen invoeren’. Als u deze optie aanzet krijgt IEDEREEN deze extra kolom in het artikelvenster. Meestal is het beter om deze functie per gebruiker aan te zetten.

BewakenBinnenkomst1

In deze kolom ‘Inkoop’ ziet u de voorcalculatieprijs die -indien toegestaan- is te wijzigen. Een gewijzigde voorcalculatieprijs wordt met een gele achtergrond aangeduid. (De grijze achtergrond in dit voorbeeld betekent dat de prijs niet meer aangepast mag worden; er zijn al boekingen gemaakt in de boekhoudkoppeling). Een handige nieuwe functie is de knop ‘Wijzig totaal inkoop’. Daarmee kunt u één prijs invoeren voor alle artikelen van het betreffende merk, die dan naar rato van de voorcalculatie wordt verdeeld over de artikelen.

Er zijn meer handige trucs in dit scherm aanwezig. Klik vooral even op het vraagtekentje rechtsboven voor meer tips.

Tenslotte vermelden we sinds kort ook de marge op de order onderin dit scherm. (Alleen als u toestemming heeft om de kolom ‘inkoop’ te zien.)


Achter de schermen: Speciale aandacht voor 64 bit versies!

Zoals altijd is er weer veel gebeurd. De agenda heeft een paar handige aanpassingen ondergaan: De grens van maximaal 40 afspraken per dag is verlaten. Dit is nu nagenoeg onbeperkt (160). Verder tonen we op welke regel u zit, door de naam in de meest linkse kolom even een blauw kleurtje te geven. Een andere handige nieuwe functie is er voor de gebruikers van de module Klantcontact. Wanneer u de agenda en klantcontact beiden open heeft staan, kunt u nu in de agenda een ‘vrije tijd’ opzoeken, voor een bepaald persoon en dag (en tijd). U klikt dan op de betreffende cel waarin u de afspraak wilt maken. Nu gaat u verder in klantcontact en kiest Nieuwe actie. Met een hyperlink neemt u direct de agendagegevens van de geselecteerde cel over in de actie en bij opslaan van de actie wordt de afspraak ook automatisch in de agenda geplaatst.

ShowroomAfspraak

Niet alleen de ontwikkeling van onze software is constant in beweging maar ook die van partijen om ons heen.
Een heel belangrijke daarin zijn de besturingssystemen van Microsoft Windows, de basis waarop ons tekenpakker Simar-Design opereert.

Sinds een aantal jaren worden de Windows versies uitgevoerd in de z.g. 64 bit versies, i.p.v. de verouderde 32 bit.
Om van alle voordelen van 64 bit te kunnen profiteren trekken wij deze ontwikkeling ook door op ons tekenpakket en zal vanaf de volgende versie Simar-Design deze enkel nog in 64 bit uitgevoerd worden.

Nu zal de volgende versie van Simar-Design pas op zijn vroegst in de 2e helft van 2018 uitgeleverd worden maar we willen u toch al graag van dit gegeven op de hoogte stellen.
De consequentie is namelijk dat deze volgende versie alleen nog maar werkt op computers waar ook een 64 bit Windows versie is geïnstalleerd.

Als u dus in de tussenliggende tijd computer systemen koopt of up-grade, zorg er dan voor dat u direct Windows 8 of 10 in 64 bit laat installeren.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:

Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.

Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl

Nieuwsbrief

November 2017

Laatste nieuws:

CBS
De consument heeft weer kooplust! U zult het ongetwijfeld gemerkt hebben; De keukenkoper heeft de weg naar uw showroom weer gevonden en volgens de laatste gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben doe-het-zelf zaken en keukenspecialisten in het 2e kwartaal van dit jaar gemiddeld bijna 8 procent meer omzet gedraaid dan een jaar geleden.
De detailhandel is de economische crisis nog niet te boven volgens het CBS. Ondanks de relatief sterke omzetgroei in de eerste helft van 2017 bereikten de omzet en de verkopen van de detailhandel echter nog niet het niveau van vóór de economische crisis, zo stellen de statistici.

De feestdagen naderen!
Sint Nicolaas nadert snel met zijn verzameling niet nader te omschrijven medewerkers, de Kerstman is al bezig met groot onderhoud aan zijn slee en wij Nederlanders zijn al bezig met het maken van afspraken over de feestdagen. En daar hoort ook de bezetting van uw showroom bij want de meesten van ons hebben wel één of meer vrije dagen geboekt rond de feestdagen.
We vermoeden dat het dit jaar best wel eens heel druk zou kunnen worden bij u in de showroom gezien het toegenomen consumentenvertrouwen, en daarnaast is dit sinds jaar en dag de drukste periode van het jaar in ons vakgebied.

Simar automatisering werkt gewoon door tijdens de feestdagen en is op alle normale werkdagen te bereiken. Maar ook bij ons hebben enkele medewerkers verlofdagen aangevraagd en zo kan het gebeuren dat de -wellicht uw vertrouwde- medewerker niet aanwezig is. Wij vragen uw begrip hiervoor.
Om de continuïteit van onze ondersteuning te waarborgen vragen wij u om tijdens deze dagen met beperkte personeelsbezetting, minimaal één medewerker de volledige systeemrechten binnen Windows en onze software te geven.

Kalender 2018
Zoals inmiddels een traditie gaan we ook dit jaar weer een kalender verzorgen. Een handig formaat met zichtbaar 3 maanden met weeknummering. Heeft u zich nog niet aangemeld voor een exemplaar? Stuur ons een e-mail en we sturen u z.s.m. een exemplaar toe. Zo lang de voorraad strekt!

Kalender

Felicitaties aan Galvano
Wij feliciteren Galvano met hun 100-jarig jubileum. Een prestatie van formaat!

Galvano_logo


Test uw kennis

In deze rubriek laten wij een klein gedeelte van één van onze schermen zien. Aan u de vraag om uit vier mogelijke schermen de juiste te kiezen. Hiermee kunt u uw kennis t.a.v. de functionaliteit van de software testen dan wel verbreden.
De vraag voor deze editie: uit welk programmaonderdeel komt dit plaatje:

Test_uw_kennis

Dit is een afbeelding uit:

A – Beheer Verkoopkorting
B – Beheer Omschrijvingen (artikelbestanden)
C – Afdrukken Omschrijvingen
D – Betekenis prijsgroepen


De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het prachtige resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met SIMAR-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie


TIP TIP TIP TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo’n tip waarvan u denkt: “dat is handig”, laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl


Nieuwe bestanden:

Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

– geen

Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *

Ga vanuit de Simar Client naar ”Systeemprogramma”s”-> ”Inlezen Bestanden”-> klik op de grote knop ”Voortgang”.

Voortgang-knop-standaardplaatje

*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met het programma ‘Inlezen Bestanden’ van Simar.


Stel een vraag aan de helpdesk:

U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
– Telefonisch:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500
U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur.

– E-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be

Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker gezonden.


Cursussen:

Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.

Klik HIER om naar de speciale pagina te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.

Speciale cursussen:

Naast de reguliere trainingen geeft Simar tevens trainingen voor specifieke software-toepassingen. Zo hebben wij onder andere de volgende specifieke cursussen op de agenda staan:

* KIMS-Sales&Design dag 1 van 2
13 november – locatie Amsterdam

* SIMAR-Design Gevorderd
13 november – locatie Tilburg

* SIMAR-Design Gevorderd
14 november – locatie Tilburg

* KIMS-Sales&Design dag 1 van 2
20 november – locatie Tilburg

* SIMAR-Design
21 november – locatie Amsterdam

* SIMAR-Design
23 november – locatie Gentbrugge

* KIMS-Sales&Design dag 2 van 2
27 november – locatie Amsterdam

* SIMS-Sales
27 november – locatie Tilburg

* SIMAR-Design Presentatie
28 november – locatie Tilburg

* KIMS-Sales&Design dag 2 van 2
4 december – locatie Tilburg

* KIMS-Sales
5 december – locatie Amsterdam

* SIMAR-Design
7 december – locatie Amsterdam

* Managementtraining
7 december – locatie Tilburg

* SIMAR-Design
11 december – locatie Tilburg

* SIMS-Sales
11 december – locatie Amsterdam

* SIMAR-Design Gevorderd
12 december – locatie Amsterdam

Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail naar secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Antwoord “Test uw kennis”

Test_uw_kennis

Het juiste antwoord moet zijn

D – het scherm Betekenis prijsgroepen

De Simar module Montageberekening geeft u de mogelijkheid om de montagekosten toe te voegen onder een afzonderlijke vermelding in het totaalbedrag van de aangeboden verkochte keuken of badkamer. Een eventueel toe te passen afrondings- of slotkorting wordt dan niet in mindering gebracht op de montagekosten zoals die in de module zijn opgenomen en gespecificeerd.

De module kent vele mogelijkheden om met de montagekosten en/of het werk door derden om te gaan en weer te geven op de consumentenafdruk. Zo heeft u de mogelijkheid om tot 5 verschillende prijsgroepen te hanteren, bijvoorbeeld om een hoger tarief te berekenen voor werkzaamheden in het centrum van een drukke stad. Het getoonde fragment komt uit het Beheerscherm van deze prijsgroepen.

De Module Montageberekening is één van de meest gebruikte modules bij onze klanten en is feitelijk de enig juiste methode om met montage-/installatiekosten om te gaan in uw offerte of orders.

Indien u vragen heeft over deze module helpen de verkoopmedewerkers van Simar u graag op weg.