Beste lezer,

Het is al weer half november en het jaar zit er bijna op. En wat was het een bewogen jaar. In het voorjaar werden we geconfronteerd met het Covid-19 virus en zoals het er nu naar uitziet zullen we nog wel even in de ban blijven van Corona. Terwijl in sommige branches de handel zo goed als stil is komen te liggen, gaat het in andere branches, waaronder die van de keuken- en sanitairbranche, boven verwachting goed.

Toch ondervinden we allemaal, ieder op zijn eigen manier, hinder van deze pandemie en we hopen dan ook dat we deze binnen niet al te lange tijd onder controle krijgen.

Dit is de laatste editie van de nieuwsbrief in 2020. De kalenderuitnodiging die u traditiegetrouw van ons ontvangt, is al verstuurd en uiteraard ontvangt u van ons binnenkort weer het bestandsoverzicht.

U zult in deze nieuwsbrief weer verschillende tips en trucs aantreffen evenals aanvullende informatie.

Wij wensen u veel leesplezier!

Met vriendelijke groet,

Directie en medewerkers van Simar


Tips en Trucs administratief: Te doen lijst

Een handige tool in de agenda is de ‘Te doen lijst’.

Deze actielijst helpt u om in de gaten te houden welke taken er nog openstaan.

U kunt aangeven wie de actie moet uitvoeren. U kunt dus ook acties op de actielijst van iemand anders plaatsen. Verder kunt u in de lijst een overzicht vragen van acties die u aan anderen hebt overgedragen.

Prioriteit is naar eigen inzicht toe te passen, waarbij de 1 staat voor de hoogste en 5 voor de laagste prioriteit. De actielijst is op prioriteit te sorteren.

Tot slot is het ook mogelijk een terugbelactie aan te maken. Voordeel van deze actie is dat de afspraak in de lijst snel te herkennen is aan een blauw prioriteitsvakje met een telefoonsymbooltje.

U vindt de ‘Te doen lijst’ onder het menu ‘Extra’.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Tips en Trucs Design: Design versie 7 fotorealistisch renderen

In Design versie 7 kennen we 3 verschillende fotorealistische renderingen.
1 – FR Presentatie
2 – FR Presentatie Plus
3 – FR Publicatie

Het verschil tussen deze drie renderingen is de kwaliteit van de afbeelding op het scherm of de printer, met name de verlichting wordt anders weergegeven. Een hogere kwaliteit van weergave heeft wel als consequentie dat de rendering meer tijd nodig heeft om het geheel weer te geven. Zo duurt de weergave van de tweede rendering ongeveer 6 keer langer dan de eerste rendering en de weergave van de derde rendering duurt maar liefst zo’n 30 keer langer dan de eerste.

De keuze van de rendering beïnvloedt dus in hoge mate de wachttijd binnen het pakket. Dat effect is nog sterker als u met meerdere gebruikers op één computer werkt, een zo geheten Terminal Server of Citrix omgeving.
Zoals hierboven is aangegeven vereist vooral de FR Publicatie veel capaciteit van uw computer en neemt daardoor veel tijd in beslag. Deze renderinstelling is dan ook vooral bedoeld voor bijzondere situaties zoals het maken van een afbeelding t.b.v. reclamedoeleinden of wanneer u een extreem grote afdruk wilt maken op A2 of A1. Wij raden u dan ook aan de rendering FR Publicatie niet te gebruiken bij uw dagelijkse presentaties naar uw klanten. Het verschil tussen deze en de FR Presentatie is voor een klant nauwelijks zichtbaar op een beeldscherm en dus zonde van uw tijd.
De tijd die de computer nodig heeft voor FR Publicatie werkt ook door in o.a. het afdrukken op papier, het maken van een 360º panorama en zeker ook in de afbeeldingen die gemaakt worden voor KIMS op het moment dat u Design afsluit. Als u zelf een aantal gedefinieerde perspectief aanzichten heeft gemaakt in een hoge kwaliteit rendering worden deze allemaal in deze kwaliteit als afbeelding overgebracht naar uw offerte, iedere keer dat u de tekening opent en weer afsluit.
Als u als organisatie wilt voorkomen dat medewerkers deze optie gebruiken kan onze helpdesk deze functie eventueel in de software uitschakelen.

Tips en Trucs Design: Aanpassing aan een artikel doorgeven of software correctie melden

Hoewel wij uiteraard grote zorg besteden aan de kwaliteit van onze tekenbestanden kan het in de praktijk toch voorkomen dat een bepaald artikel een fout bevat of anderszins niet helemaal correct getekend is. Via een menu-optie in SIMAR-Design FX kunt u snel en eenvoudig een probleem of onjuistheid in de data van SIMAR-Design FX aan onze tekenafdeling melden.

Werkwijze aanpassing artikel melden: Selecteer het artikel waarvan u een melding wilt maken. Kies voor een aanzicht waarin uw melding goed in beeld wordt gebracht, bijvoorbeeld perspectief. Druk vervolgens op de knop ‘Artikel aanpassing’ en u zult zien dat het artikel in het volgend venster al is geselecteerd en dat er een “printscreen” van is gemaakt. De afbeelding kunt u eventueel nog bewerken met het Paintprogramma (knop rechtsonder in het scherm). Klik op ‘Verzenden via e-mail’ en de melding wordt gemaild naar de bestandenafdeling van Simar.

Werkwijze melding over werking software van SIMAR-Design: De beginstappen zijn dezelfde als hierboven beschreven echter nu selecteert u de optie ‘De werking van de software (SIMAR-Design)’. Plaats wel een opmerking bovenin het scherm waarin u de melding uitlegt.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Tips en Trucs KOMAS: Nieuwe gebruiker aanmaken in KOMAS

De vraag “Ik heb een nieuwe gebruiker aangemaakt maar deze kan in KOMAS nog niets muteren?” wordt regelmatig aan onze helpdeskmedewerkers gesteld.

Wij zullen u stapsgewijs vertellen hoe een nieuwe gebruiker moet worden aangemaakt. Hierbij gaan we er vanuit dat deze gebruiker al in KIMS/SIMS is aangemaakt.

1: ‘Wijzigen gebruikersbestand’ (4123). Selecteer hier de gebruiker die u hebt aangemaakt en geef aan in welke administratie de nieuwe gebruiker mag werken. U kunt hier ook een voorkeursbedrijf instellen als u met meerdere bedrijven werkt. Dit bedrijf zal dan als voorkeur worden geopend.

2: Voeg de gebruiker toe aan ‘Definitie functiegroepen’ (4112). Meestal is er maar één groep (Algemeen) aanwezig.

3: Open de functie ‘Definitie dagboektabel’ (4141) en geef per dagboek aan welke door de nieuwe gebruiker gebruikt mogen worden.

PS: Wist u dat u ook rechtstreeks het nummer (zoals hierboven genoemd) kunt invoeren om de optie te activeren? Dus i.p.v. te gaan van KOMAS > Beheer bedrijf > Definitie dagboektabel kunt u ook direct 4141 intikken. U krijgt deze optie dan gelijk te zien; dit werkt een stuk sneller.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Kent u deze functie al: De servicemodule

Door gebruik te maken van de servicemodule, kunt u de voortgang van de service gemakkelijk bewaken en wordt u ondersteund in de communicatie rond service.

Naast het grote invoer- en beheerscherm voor service is er ook een scherm waarin tal van overzichten beschikbaar zijn. U vindt dit onder Service Pro | Overzichten | Service overzichten.

Dit scherm biedt vele mogelijkheden, maar is door de vele standaard overzichten toch eenvoudig in het gebruik.

De bovenste vraag in dit scherm luidt ‘Kies overzicht’ en rechts van dit veld vindt u het knopje waarmee u de keuzelijst openklapt:

Deze 8 standaard overzichten zullen in veel gevallen al uitstekend voldoen omdat ze alle fases van het serviceproces omvatten. Maar u kunt ook uw eigen overzichten maken, of de al bestaande overzichten aanpassen. Dit gebeurt in de overige velden/regels in het scherm.

Bovenin kunt u filteren op bijvoorbeeld vestiging of het merk, en daaronder kunt u aanvullende eisen stellen aan de selectie van servicemeldingen die u wilt zien, bijvoorbeeld wel of niet afgehandeld, wel of niet afgeleverd, etc.. Alleen servicemeldingen die aan alle eisen voldoen, worden getoond.

Voor wie hiermee wil gaan werken is een handleiding direct beschikbaar onder de F1-toets of de menukeuze Help.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen

We kunnen merken dat het druk is in de showrooms. Helaas hebben we onvoldoende aanmeldingen dus plaatsen we een tekening die wij zelf gemaakt hebben. We hopen dat we voor de volgende nieuwsbrief weer mooie inzendingen mogen ontvangen.

Klik hier om alle prijswinnaars en eervolle vermeldingen te bekijken.

We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?

Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.

De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Champagneglazen

Proost !

Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.


Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:

Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.

Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl

Nieuwsbrief

November 2020

Laatste nieuws:

Simar en de COVID-19 maatregelen

Werken bij Simar automatisering is werken in een dynamische werkomgeving. Vele klantcontacten met onze klanten op locatie maar ook vele bezoeken aan onze kantoren voor bijvoorbeeld het deelnemen aan een cursus. Om absoluut te voorkomen dat één van onze medewerkers geheel onwetend een virus zou verspreiden, zijn alle bezoeken op locatie en bezoeken aan onze kantoren voor onbepaalde tijd bevroren.

Wij zijn echter nog volledig operationeel en werken op volle kracht om u met al uw vragen te ondersteunen. Dat doen onze medewerkers grotendeels vanuit huis en wij streven ernaar om eventuele overlast hierdoor tot een minimum te beperken.

Zoals iedereen in Nederland, moeten ook wij ons aanpassen aan de beperkende maatregelen die van kracht zijn. Gelukkig kunnen wij met behulp van het internet heel veel klanten bereiken en bedienen. Mocht dat in uw specifieke geval een keer niet gelukt zijn, dan vragen wij u vriendelijk om ons even per mail te berichten zodat wij alsnog contact met u kunnen opnemen.

• Voor algemene zaken kunt u uw mail sturen naar secretariaat@simar.nl
• voor verkoop gerelateerde vragen kun u uw mail sturen naar verkoop@simar.nl
• voor de helpdesk kunt u uw bericht sturen naar helpdesk@simar.nl
• voor de afdeling boekhouding kunt u uw bericht sturen naar debiteuren@simar.nl.

Wij helpen u graag!

Zoals het klokje thuis tikt…

Wij werden en worden nog steeds op het hart gedrukt om fysieke contacten zoveel als mogelijk te vermijden en daar waar mogelijk thuis te werken en ook thuis te blijven.

Vakanties werden geannuleerd, boodschappen en huishoudelijke artikelen ingeslagen en wij gingen massaal van start om onze woningen te verbeteren. Of we nu keukens, badkamers, haarden, vloeren of andere woninginrichting verkopen, wij maken in onze branche ongekend drukke tijden mee, met een gezonde omzetstijging en realistische marges. Het CBS meldt dat in september zelfs de hoogste omzetgroei is gerealiseerd bij winkels in DHZ, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting.

Simar ondersteunt u graag met onze krachtige software en internetproducten om u de volledige controle te geven over uw drukke werkzaamheden.
(Bron: CBS)

SIMAR Kalender 2021 

Hebt u al aangeven onze SIMAR Kalender te willen ontvangen?

Mocht u dit nog niet hebben gedaan maar u wilt deze alsnog ontvangen, stuur dan een e-mail naar secretariaat@simar.nl.


Test uw kennis

Soms zitten handige functies enigszins verscholen in de diverse schermen van onze software.
Met deze rubriek tonen we een klein gedeelte van één van onze schermen. Aan u is dan de vraag om het juiste scherm te kiezen uit 4 mogelijke oplossingen. Hiermee test u en/of verbreedt u uw kennis over de functionaliteit van onze software.

Het goede antwoord treft u aan de onderzijde van deze kolom.

De vraag voor deze editie:

Is dit een opname uit:
a) afbeelding revisie
b) afbeelding extra velden
c) afbeelding klantcontact
d) afbeelding ordervoortgang


De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het prachtige resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met SIMAR-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie


TIP TIP TIP TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo’n tip waarvan u denkt: “dat is handig”, laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl


Nieuwe bestanden:

Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

– Airone Administratief
– Airone Grafisch

Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *

Ga vanuit de Simar Client naar ”Systeemprogramma”s”-> ”Inlezen Bestanden”-> klik op de grote knop ”Voortgang”.

Voortgang-knop-standaardplaatje

*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met het programma ‘Inlezen Bestanden’ van Simar.


Stel een vraag aan de helpdesk:

U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
– Telefonisch:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500
U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur.

– E-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be

Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker gezonden.


Cursussen:

Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.

Klik HIER om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.


Speciale cursussen:

Naast de reguliere cursussen geeft Simar tevens cursussen voor specifieke software-toepassingen.

Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail naar secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Voorgaande nieuwsbrieven:

Klik HIER voor het archief van de nieuwsbrieven.


De nieuwsbrief doorsturen:

Kent u een collega die deze Simar nieuwsbrief niet ontvangt? Stuur deze

nieuwsbrief dan door via de daarvoor bestemde link onder aan deze nieuwsbrief.

Aanmelden voor de volgende nieuwsbrief kan natuurlijk ook. Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en u ontvangt in het vervolg de nieuwsbrieven.


Antwoord “Test uw kennis”

Het juiste antwoord moet zijn

b) extra velden.
Dit zijn de velden die u zelf kunt aanmaken en beheren. Ze zijn te vinden in het tweede scherm van de offerte/order, direct na het scherm met de naam- en adresgegevens en kunnen u waardevolle inzichten geven.

U kunt bijvoorbeeld een veld aanmaken “bekend door”. Met de informatie die u hieruit haalt kunt u weer schakelen in uw marketing budget. Deze velden zijn ‘verplicht’ te maken zodat u zeker weet dat iedereen ze invult.

Een krachtige tool die u veel informatie kan verschaffen over en voor uw bedrijfsvoering.

Indien u hier vragen over heeft, kunt u uiteraard onze helpdesk raadplegen.
Zij helpen u graag verder!