Beste lezer,

De vakantieperiode ligt voor vrijwel iedereen weer achter ons, de diverse fabrikanten zijn druk bezig met de organisatie van huisshows of creatieve alternatieven hiervoor en we maken ons klaar voor de grote aanloop naar het einde van het jaar, traditioneel de beste periode van het jaar voor onze branche.

Preventieve maatregelen, genomen op nationaal of regionaal niveau, kunnen ertoe leiden dat plannen op het allerlaatste moment aangepast moeten worden of, erger nog, niet door kunnen gaan. Dit vraagt van u een grote mate van flexibiliteit en mogelijk extra inspanningen. Simar automatisering probeert u in deze onzekere tijden te ondersteun; alle informatie van uw leveranciers wordt door ons zorgvuldig en vlot verwerkt, zodat u met een minimale inspanning altijd verzekerd bent van de laatste artikelinformatie betreffende de producten in uw portfolio.

Daarnaast ontvangt u, zoals u van ons gewend bent, regelmatig onze nieuwsbrieven met hierin extra tips en trucs.

Wist u trouwens dat u de laatste Simar nieuwsbrieven heel gemakkelijk kunt teruglezen? U hoeft hiervoor alleen te klikken op het rechter icoontje op uw Simar Client en de gewenste nieuwsbrief te openen.

Wij wensen u, ook voor deze editie, weer veel leesplezier!

Met vriendelijke groet,

Directie en medewerkers van Simar


Tips en Trucs administratief: Inkoopoverzicht order

Hebt u zicht op wat u nu eigenlijk verdient aan een verkochte keuken of badkamer? En hebt u enig idee uit welke componenten die marge bestaat en hoe deze zich onderling verhouden? Kennis en inzicht hierover blijken steeds weer cruciaal voor een goede bedrijfsvoering. Simar biedt u daarvoor een handige tool met een overzicht, dat met een simpele muisklik direct kan worden opgeroepen.

Het ‘Inkoopoverzicht Order’ geeft u op zéér duidelijke wijze, voor ieder artikel, de netto verkoopprijs excl. BTW, de inkoop op voorcalculatie-basis, en de behaalde marge als een percentage van zowel uw inkoop als uw verkoop.

Bovendien krijgt u onderaan in het overzicht een totaaltelling, waarbij direct inzichtelijk wordt gemaakt hoeveel korting er op de order is weggegeven en wat uw brutowinst is op deze order. Deze brutowinst wordt niet alleen als bedrag getoond maar ook als een percentage van uw inkoop- en verkoopbedrag.

Dit geweldige overzicht is direct beschikbaar in de Business en Enterprise Edities van KIMS, SIMS en BSV-Sales. U gaat hiervoor in de Simar Client naar KIMS/SIMS of BSV-sales> Managementfuncties> Overzichten> Inkoopoverzicht orders.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Tips en Trucs Design: Help Center, hulp in Design heeft iedere gebruiker iets te bieden

Of u nog maar net begonnen bent met het maken van ontwerpen in SIMAR-Design FX of dat u er al jaren mee werkt, het Help Center heeft iedere gebruiker iets te bieden aan aanvullende informatie.
Voor de startende SIMAR-Design FX gebruiker is de handleiding ‘Getting started’ een echte aanrader.
De meer ervaren SIMAR-Design FX gebruiker kan profiteren van de vele ‘How to … handleidingen’ waarin allerlei mogelijkheden en handigheidjes heel duidelijk in woord en beeld worden uitgelegd. U kunt hierbij denken aan onderwerpen als ‘Nis voor inbouwapparaat aanpassen’ of ‘Tekenen van een schuin plafond met dakraam’, als kleine greep uit deze handleidingen.
Daarnaast bestaat ook nog de rubriek FAQ. De helpdesk post hier regelmatig de meest gestelde helpdeskvragen op met de daarbij behorende antwoorden. Bijvoorbeeld vragen als ‘Ik mis opties bij automatisch plaatsen?’ of ‘Hoe selecteer ik meerdere artikelen tegelijk?’. Allemaal vragen waar iedere gebruiker wel eens mee te maken krijgt.
Het Help Center is recent uitgebreid met het kopje ‘Oefenvideo‘s’. Via deze knop kunt u de vijf Simar Webinars terugkijken.
Wij wensen u veel lees- en kijkplezier!

Open het Help Center via het tabblad Help en maak uw keuze.

Gebruikt u nog een oudere versie van SIMAR-Design?
Opent u dan het Help Center via het tabblad Start in de groep Speciaal en het onderstaande icoon verschijnt.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Tips en Trucs KOMAS: Nieuwe functionaliteit in KOMAS (per direct beschikbaar)

In de vorige nieuwsbrief hebben wij de nieuwe GUI 2020 aangekondigd. Deze nieuwe GUI (Graphic User Interface) geeft een nieuwe look en feel aan KOMAS. Een bijkomend voordeel is dat er geprogrammeerd wordt in een andere ‘taal’. In deze taal hebben we meer en andere mogelijkheden dan voorheen. Wij willen u dan ook met trots de volgende nieuwe schermen tonen.

1: Saldibalans op het scherm ( Uitbreiding op papieren overzicht 2200)

Tot op heden was het alleen mogelijk om de saldibalans te printen. Vanaf nu is het ook mogelijk om deze cijfers in een saldibalans op het scherm te presenteren. Een mooie functionaliteit van dit scherm is dat nu ook de onderliggende mutaties per grootboekrekening direct zichtbaar zijn (drilldown). Op deze manier heeft u veel sneller inzicht in uw administratie.
Doordat nu ook een kolom ‘Afwijking’ is toegevoegd, kunt u snel zien hoe sterk de afwijking is met de periode waarmee u vergelijkt (vorig jaar, voorgaande periode, etc.).

2: Periodevergelijking op het scherm (Uitbreiding op papieren overzicht 2601 en 2602)

Met deze optie presenteert u de financiële resultaten per periode (maand) op het scherm. Aan dit scherm is ook een kolom ‘Totaal’ toegevoegd, zodat het totaal van de gezamenlijke periodes direct in beeld komt.
Ook met deze optie is het mogelijk de onderliggende mutaties per grootboekrekening op te vragen (drilldown), zodat meteen duidelijk is waaruit het bedrag van die periode is opgebouwd. Op deze manier kunnen afwijkingen snel inzichtelijk worden gemaakt.

Overige aanpassingen

Andere pluspunten:
• Springen (bladeren met F11, F12) naar de volgende grootboekrekening
• Mutaties opvragen van de grootboekrekening
• Zoeken op het scherm (o.a.: bedragen, deel van een grootboekrekening)
• Sorteren van kolommen en de volgorde van kolommen wijzigen
• Saldi uitsplitsen op kostenplaatsen

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Kent u deze functie al: Beperking aanlevering

In de Enterprise versie van onze software is een nieuwe functie opgenomen: ‘Beperking aanlevering’. Deze maakt het mogelijk om van bepaalde weken aan te geven dat in die week het eigen magazijn gesloten is, en dat er dus in die week of weken geen goederen ontvangen kunnen worden.

Door de weken waarin het magazijn gesloten is aan te geven, zal het systeem hier rekening mee houden bij het bestellen van orders en zal het een waarschuwing geven als er toch voor zo’n week een leveringsbevestiging wordt ingevoerd.

De functie moet apart worden aangezet (in de preferenties) en is alleen beschikbaar in de Enterprise editie van KIMS en SIMS. Bij de helpdesk is een handleiding over deze nieuwe functie beschikbaar.

Kent u deze functie al:Vlaamse taal

Hoewel de Nederlandse en de Vlaamse taal sterk op elkaar lijken, zijn er toch verschillen in woordkeuze en benamingen. Woorden als ‘dampkap’ en ‘microgolfoven’ zijn voorbeelden van Vlaamse woorden in de keukenbranche. We ondersteunen daarom bij het afdrukken ook de taalkeuze ‘Vlaams’. Bij de klantgegevens in de order kunt u al aangeven wat de voorkeurstaal van deze klant is (Vlaams of Frans).

In het afdrukscherm kunt u opnieuw kiezen in welke taal u de offerte of order afgedrukt wilt hebben, waarbij we als default instelling de klantenkeuze gebruiken.

Opmerkingen:

• Deze zomer is de woordenlijst met vertalingen geactualiseerd en zijn er functies toegevoegd om het gebruik van de Vlaamse taal te vergemakkelijken. Zorg daarom dat u een recent service-pack hebt (augustus 2020 of nieuwer).

• Als bij u de taalkeuzelijst andere talen aanbiedt, of het Vlaams er niet tussenstaat: dit kunt u instellen in het scherm Instellingen | Layout en teksten | Taalinstellingen.

• Afhankelijk van hoe recent uw systeem is kan het zijn dat niet alle lay-outs en briefhoofden ook in het Vlaams ingesteld zijn. U kunt daarvan een melding krijgen. Ook kan het zijn dat u wel een Vlaams briefhoofd hebt, maar dat dit niet correct is ingevuld. Neem in dat geval contact op met onze helpdesk. Er zijn diverse hulpmiddelen om dit relatief gemakkelijk op te lossen.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.

(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen

Het winnende ontwerp van deze maand is van:

De heer Michel de Ridder van de firma Grando Keukens en Bad Middelburg

Eervolle vermelding:

– de heer Wout Duenk van de firma Keukencentrum de Graafschap te Aalten
– de heer Wilbrand Hardeman van de firma Velthuizen Keukens te Woudenberg

Klik hier om alle prijswinnaars en eervolle vermeldingen te bekijken.

We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?

Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.

De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.

Champagneglazen

Proost !

Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.


Achter de schermen:

Er gebeurt weer veel bij de programmeerafdeling. Op dit moment zijn wij diverse schermen opnieuw aan het maken, waarbij we gebruik maken van de nieuwste technieken en waarbij we ontvangen wensen en tips zoveel als mogelijk meenemen in het nieuwe ontwerp. De komende periode zult u dan ook regelmatig kennis gaan maken met deze vernieuwde schermen.

Een handige nieuwe functie die wij de afgelopen periode hebben gemaakt is het registreren van het FD/Serienummer van de keukenapparatuur in de order. Deze informatie is later bij het melden van een service weer beschikbaar en sturen wij mee bij het melden van een defect richting de leveranciers. U vindt dit nieuwe invoerscherm bij KIMS/SIMS | Bewaken binnenkomst | Invoeren FD/serienummer.

Overigens kan de monteur het serienummer ook invullen in de MijnMontage app.

Zoals u in onze nieuwsbrief van mei heeft kunnen lezen, hebben wij de Orderinformatie gegevens binnen de DIMS viewer herschreven en inmiddels uitgeleverd in ons nieuwste servicepack. De gegevens zijn overzichtelijker en uitgebreid met een e-mailadres indien beschikbaar.

U vindt alle genoemde nieuwe functies in het actuele service-pack.

Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).


Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:

Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.

Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl

Nieuwsbrief

September 2020

Laatste nieuws:

Back-up

De ‘R’ is weer in de maand en daarmee krijgt uw computer hardware te maken met schommelingen in temperatuur en vochtigheidsgraad. En dat zijn doorgaans de redenen waardoor harde schijven problemen gaan geven.

Let u erop dat u regelmatig een goede back-up maakt? Daarmee kan onze helpdesk u in vele gevallen uit de brand helpen als het onverhoopt mis gaat met een harde schijf!

Trainingscapaciteit en COVID-19 maatregelen:

Wij zien momenteel dat door onze klanten veel energie wordt gestoken in het aantrekken van goede medewerkers. Het is druk, de verkoop loopt bij velen ‘als een trein’ en het is dan ook niet verwonderlijk dat men op zoek gaat naar een extra medewerker voor in de showroom of back-office. Maar, net zoals dat geldt voor goede allround vakmensen voor de montage, er is sprake van een schaarste.

We zien dus een instroom van nieuwe mensen in onze branche, die voorheen in een totaal andere branche werkzaam zijn geweest. Deze mensen hebben behoefte aan training en zo zien wij bij Simar dat de behoefte aan training sterk is toegenomen en nog steeds groeit.
Helaas hebben ook wij te maken met beperkende maatregelen die wij, in ieders belang, strikt naleven. Zo is o.a. de capaciteit van onze cursuslocaties gehalveerd, om zo voor onze cursisten de minimale afstand van anderhalve meter te kunnen garanderen.

Wij adviseren u daarom met nadruk om niet te lang te wachten met het reserveren van cursusplaatsen voor uw nieuwe medewerkers. En mocht u te maken krijgen met een wachtlijst, dan hopen wij een beroep te mogen doen op uw begrip hiervoor. Voor het reserveren van cursusplaatsen kunt u contact opnemen met het secretariaat van Simar automatisering bv en vragen naar Bas. secretariaat@simar.nl

Detailhandel groeit als enige commerciële sector

De horeca, transport en zakelijke dienstverlening laten in 2020 door de coronacrisis de grootste krimp zien. De detailhandel groeit dit jaar als enige bedrijfssector.

Vooral supermarkten en online shops profiteren doordat consumenten minder op vakantie gaan, vaker zelf koken en drukke winkelcentra mijden.

Bron: Qumedia


Test uw kennis

Soms zitten handige functies enigszins verscholen in de diverse schermen van onze software.
Met deze rubriek tonen we een klein gedeelte van één van onze schermen. Aan u is dan de vraag om het juiste scherm te kiezen uit 4 mogelijke oplossingen. Hiermee test u en/of verbreedt u uw kennis over de functionaliteit van onze software.

Het goede antwoord treft u aan de onderzijde van deze kolom.

De vraag voor deze editie:

Is dit een opname uit:

Is dit een opname uit:
A – de Simar Tekstverwerker
B – de Simar Agenda
C – de Simar module DIMS-Lite
D – de Simar module DIMS-Pro


De mooiste ontwerpen op onze website:

We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het prachtige resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met SIMAR-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie


TIP TIP TIP TIP

Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo’n tip waarvan u denkt: “dat is handig”, laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl


Nieuwe bestanden:

Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:

Bruynzeel sanitair
3D – Störmer Villeroy&Boch
Störmer Villeroy&Boch
3D – Samsung België
Samsung België
3D – Bosch Accent België
Bosch Accent België
3D – Warendorf
Warendorf

Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl

Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *

Ga vanuit de Simar Client naar ”Systeemprogramma”s”-> ”Inlezen Bestanden”-> klik op de grote knop ”Voortgang”.

Voortgang-knop-standaardplaatje

*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met het programma ‘Inlezen Bestanden’ van Simar.

Stel een vraag aan de helpdesk:

U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
– Telefonisch:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500
U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur.

– E-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be

Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker gezonden.


Cursussen:

Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.

Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.

Klik HIER om naar de speciale Simar website te gaan waar het totale aanbod beschreven staat.

Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.


Speciale Cursussen:

Naast de reguliere cursussen geeft Simar tevens cursussen voor specifieke software-toepassingen.

Meer informatie over de inhoud van deze cursussen vindt u HIER

Heeft u zelf wensen op het gebied van opleidingen voor uzelf of uw medewerkers? Neem dan even contact op met de Simar Groep via e-mail naar secretariaat@simar.nl. Na ontvangst van uw bericht nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.


Antwoord “Test uw kennis”

Het juiste antwoord moet zijn

A – de Simar Tekstverwerker
De Simar Tekstverwerker is uitgerust met een krachtige tool om standaard documenten te voorzien van data uit offertes en orders om zo brieven, e-mail berichten enz. geheel automatisch op te maken en verzendklaar te maken.
Ook indien u in een externe tekstverwerker zoals Microsoft Word een standaard document heeft dat u met enige regelmaat gebruikt, dan kunt u dit document heel gemakkelijk importeren in uw Simar software met behulp van de Simar Tekstverwerker. In het menu onder Bestand klikt u de optie ‘’ ‘Importeren uit Windows’ aan of u gebruikt de sneltoets-combinatie .
De Simar Tekstverwerker is een bijzonder krachtig stuk software, waarin vele handige functionaliteiten zitten verwerkt. Kijkt u eens in de twee handleidingen die er voor de Tekstverwerker zijn. Deze kunt u vinden in de Simar Client. Druk op de toets en zoek in het veld Overige handleidingen naar ‘Tekstverwerker: algemeen’ en ‘Tekstverwerker: speciale functies’.
Wij wensen u veel gebruiksgemak.
Indien u hier vragen over heeft, kunt u uiteraard onze helpdesk raadplegen.
Zij helpen u graag verder!