Beste lezer,
Bij het verschijnen van de nieuwsbrief in maart stonden we aan het begin van een periode van thuiswerken en voorzichtigheid. De termen “lockdown” en “anderhalve meter samenleving” waren toen nog niet bekend. Nu, zo’n anderhalve maand later worden er langzamerhand versoepelingen van de maatregelen aangekondigd. Met z’n allen kijken we hoe we een vorm vinden hoe we samen de ‘anderhalve meter samenleving’ kunnen creëren.
Soms brengen noodgedwongen opgelegde beperkingen ook kansen met zich mee. Zo zijn we bij Simar begonnen met het aanbieden van Webinars. Met verschillende thema’s laten we u als gebruiker nog beter kennis maken met de vele mogelijkheden die ons systeem te bieden heeft. En dit blijkt een groot succes. Meer info over de Webinars vindt u verderop in deze nieuwsbrief.
Nu de regels langzaam aan het versoepelen zijn en de vraag naar cursussen blijft binnen komen zijn we druk bezig met de voorbereidingen om de cursussen weer fysiek te kunnen laten plaatsvinden op onze cursuslocaties in Amsterdam en Tilburg. Uiteraard met veel minder deelnemers per cursus (maximaal 4 cursisten en een cursusleider) en met het in acht nemen van de anderhalve meter maatregel. Verder zijn de hygiëneregels aangescherpt en verwachten wij van cursisten en cursusleider dat iedereen gezond is. Wij hopen begin juni weer een aantal cursussen te kunnen aanbieden. De cursusagenda vindt u verderop in deze nieuwsbrief.
Ons verkoopteam werkt iedere dag vanuit kantoor en zijn telefonisch voor u bereikbaar. Met het afleggen van spontane bezoeken aan onze klanten wordt nog even gewacht. Heeft u echter behoefte aan een persoonlijk gesprek dan zijn onze verkoopmedewerkers zeker bereid een afspraak in te plannen bij u op de zaak. Uiteraard met inachtneming van alle maatregelen zoals deze voor ons allen gelden.
En heeft u behoefte aan een consultancyafspraak bij u op de zaak? ook daarin zijn wij bereid deze met u in te plannen. Eventueel kunnen wij ook een consultancyafspraak op afstand, telefonisch voor u inplannen.
Voor verkoop of consultancy afspraken neemt u contact op met telefoonnummer 020-4808282 of u stuurt een e-mail naar verkoop@simar.nl of secretariaat@simar.nl
In deze nieuwsbrief vindt u weer verschillende tips en trucs die we graag met u willen delen.
Wij wensen u veel leesplezier en belangrijk: Blijf gezond !
Met vriendelijke groet,
Directie en medewerkers van Simar
Tips en Trucs administratief: Prijsafspraken voor Sanitair en Tegelspecialisten
Gebruikers van SIMS en de Simar Tegelmodule hebben diverse mogelijkheden om debiteur afhankelijke kortingen en netto artikelprijzen te hanteren.
- Debiteur afhankelijke korting: hierbij worden regelmatig terugkerende klanten ingedeeld in klantgroepen (A-Z). Voor iedere klantgroep zijn verkoopkortingen in te stellen per groothandelsgroep. Behalve klanten kunnen ook vestigingen worden ingedeeld in één van de kortingsgroepen A-Z.
- Beheer netto artikelprijzen: Hier heeft u de mogelijkheid om per artikel aan te geven welke netto prijs u wil berekenen. Deze netto prijs kan afhankelijk worden gemaakt van een vestiging of een project en kunnen een beperkte geldigheidsduur hebben (Geldig van / tot). Deze netto prijzen zijn van toepassing op alle klanten die kopen in een bepaalde vestiging of binnen een bepaald project
- Tabblad ‘Instellen artikelen’ binnen debiteur afhankelijke korting: hier is het mogelijk om ook per klantengroep netto artikelprijzen in te stellen
Bovenstaande instellingsmogelijkheden zijn beschikbaar in de Business- en Enterprise Edities van SIMS en de Simar Tegelmodule. Indien u vragen heeft over deze mogelijkheden dan helpt onze helpdesk u graag verder.
Tips en Trucs administratief:
Ditmaal hebben wij een aantal extra tips en trucs voor u die wij van harte aanbevelen. Het betreft een tweetal functies die momenteel zeer populair zijn bij onze gebruikers en een nieuwe functie:
- Hier worden uw service-medewerkers enorm blij van! Als er via de module MijnMontage serienummers of FD-nummers zijn ingevoerd, dan worden deze nu zichtbaar in orderinformatie. (Extra kolom op tabblad Artikelen, rechts van de omschrijving; alleen actief als er serienummers beschikbaar zijn).• Het scherm orderinformatie toont nu op overzichtelijker wijze ook de berichten die automatisch door het systeem gegenereerd en verzonden zijn. Tabblad Berichten.• NIEUW! Veranderde werkwijze voor het kopiëren van gekoppelde afspraken in de Simar plannings-agenda, alsmede meerdaagse afspraken. Op veler verzoek zijn er nu een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd waardoor het nu veel gemakkelijker wordt om wijzigingen in de planning bij meerdaagse afspraken door te voeren. Zo is het bijvoorbeeld nu mogelijk om de startafspraak (start-datum) te wijzigen zonder veranderingen aan te brengen in de vervolgafspraken.
Voor wie vaker kopie-afspraken maakt in de agenda voor meerdere personen, bijvoorbeeld voor een badkamer installatie, kan nu makkelijk afspraken kopiëren voor meerdere mensen, waarbij de kopie-afspraken ook automatisch gekoppeld zijn aan dezelfde order als de bron-afspraak. Hierdoor verschijnt de afspraak óók in de MijnMontage app bij de monteur waar de kopie afspraak bij staat! Bij het verplaatsen van de start-afspraak blijven de kopie-afspraken staan waar ze staan en is het onbedoeld verdwijnen van kopie-afspraken verholpen.
Voor alle vernieuwingen in de agenda is een informatieblad beschikbaar, dat onze helpdesk u opverzoek graag verstrekt.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Gratis Simar Webinars:
Simar Webinars blijken een schot in de roos! Wij hebben inmiddels al een drietal verschillende Webinars gehouden en deze blijken enorm goed aan te slaan bij onze klanten. Na aankondiging iedere donderdag, zijn de Webinars al binnen een dag volgeboekt! Ook zijn de reacties na afloop van een Webinar érg positief.
Onder de deelnemers is een enquête gehouden en hieronder het resultaat.
Omdat de Webinars zo’n succes zijn is het aantal beschikbare plaatsen uitgebreid en herhalen we regelmatig de Webinars om zo iedereen de kans te bieden deze te kunnen volgen.
Onderstaande webinars worden op dit moment aangeboden:
We krijgen ook veelvuldig de vraag of de Webinars ook als filmpje terug te zien zijn. Aan deze optie wordt hard gewerkt en zodra deze mogelijkheid beschikbaar is zullen wij u hiervan op de hoogte brengen.
De speciale nieuwsbrief editie m.b.t. de Webinars wordt nu naar alle applicatiebeheerders binnen uw organisatie gestuurd. Is deze niet bekend dan gaat deze e-mail naar de default contactpersoon.
Uiteraard is iedereen uitgenodigd voor onze Webinars. Mocht u de uitnodiging niet rechtstreeks zelf ontvangen dan vragen wij u zich te richten tot uw applicatiebeheerder of contactpersoon binnen uw organisatie.
Tips en Trucs KOMAS: Opheffen Blokkering
In sommige gevallen blijkt het nodig te zijn om een blokkering op een functie op te heffen in KOMAS, omdat een gebruiker bijvoorbeeld niet op de juiste manier het programma heeft afgesloten. De systeembeheerder kan met deze functie die blokkering opheffen, zodat weer met de functie gewerkt kan worden. Er dient wel nagegaan te worden of er niemand anders bezig is als deze functie wordt uitgevoerd.
Deze functie is te vinden onder KOMAS > Systeem Beheer > Opheffen blokkering
Selecteer het bedrijf waarvan een functie is geblokkeerd en druk op OK om de blokkering op te heffen.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Kent u deze functie al: Prognoseweek bij afroep
Dit is een nieuw veld in het offerte/orderscherm. Wanneer u kiest voor de leverweek ‘Afroep’ dan verschijnen nu twee nieuwe velden waarin u een geschatte prognose kunt zetten voor de week en jaar waarin de klant verwacht de keuken geleverd te willen hebben.
Als u dit gegeven hebt vastgelegd, kunt u het op verschillende plaatsen gebruiken. Bijv. in ordervoortgang. Standaard is dit hier niet te zien, maar u kunt via de instellingen van ordervoortgang zelf een kolom toevoegen, en zet dan @2825 in die kolom. Via dat zelfde @code kunt u het gegeven ook opnemen in het voorblad. Het is zelfs mogelijk een automatisch bericht te koppelen dat enkele weken voor de prognoseweek de klant een e-mail stuurt. Dat vraagt wat meer handigheid om zo’n bericht te definiëren, maar onze helpdesk heeft hiervoor een handleiding en helpt u graag.
Om deze nieuwe functie te verkrijgen hoeft u alleen maar het actuele service pack te downloaden en te installeren.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Wij zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen
Het winnende ontwerp van deze maand is van:
De heer Henk Jan Haase van de firma Keukenstudio Regio Oost te Rijssen
Eervolle vermelding:
– de heer Bert Golsteyn van de firma Cala Keukens & Interieur te Tessenderlo
– de heer Wout Duenk van de firma Keukencentrum de Graafschap te Aalten
Klik hier om alle prijswinnaars en eervolle vermeldingen te bekijken.
We zijn op zoek naar de mooiste ontwerpen gemaakt met onze software. Heeft u ook een ontwerp gemaakt waar u trots op bent?
Is het ontwerp goed aangekleed met accessoires en verlichting? Stuur het ons toe in .jpg formaat naar prijsvraag@simar.nl vergezeld van uw naam en de firma waarvoor u werkt. Iedere maand kiezen wij een winnaar en zullen wij het winnende ontwerp in de nieuwsbrief tonen.
De winnaar ontvangt als dank een fles bubbels om te toosten op het winnende ontwerp.
Proost !
Ingezonden tekeningen kunnen door Simar automatisering bv worden gebruikt voor publiciteitsdoeleinden. Door het inzenden van tekeningen stemt de verzender hiermee in.
Achter de schermen:
Elders las u al over handige veranderingen voor meerdaagse afspraken in de agenda. Daarnaast zijn de programmeurs druk geweest met nieuwe vormen van elektronische communicatie. U kunt nu de Quooker heetwaterkranen elektronisch bestellen. Elektronisch bestellen kan ook bij een aantal Duitse keukenleveranciers. Daarbij is het noodzakelijk om SIMAR-Design en KIMS-Sales geïntegreerd te gebruiken. In het elektronisch bestelproces zijn nog enkele verbeteringen aangebracht, zo is het nu mogelijk zelf te beslissen welke tekeningen worden meegestuurd. Tenslotte wordt er gewerkt aan een betere presentatie van de Orderinformatie gegevens binnen de DIMS Viewer (document archiveren).
De eerste twee nieuwe zaken zijn al opgenomen in het actuele service-pack, de overige genoemde functies volgen binnenkort.
Nieuwe communicatie mogelijkheden
Elektronische communicatie in de keten blijft zich ontwikkelen, omdat dit leidt tot efficiëntere processen, met tijdsbesparing en minder fouten. De afgelopen periode hebben we in samenwerking met leveranciers twee nieuwe communicatiefaciliteiten toegevoegd aan ons systeem.
Bij Quooker kunt u nu elektronisch bestellen. Op het moment van dit schrijven start de ondersteuning hiervan door Quooker. Bij de elektronische bestelling ontvangt u direct het orderbevestigingsnummer. Als u hier gebruik van wilt maken, vraagt u bij de vertegenwoordiger van Quooker een gebruikerscode en wachtwoord aan, en installeert u het actuele Service Pack van onze software. Daarna kunt u dit elektronisch bestellen op gebruikelijke wijze instellen. De helpdesk kan u desgewenst hierbij ondersteunen.
AEG verzorgt met ingang van deze maand elektronische conditiebestanden ten behoeve van de Simar klanten. Raadpleeg uw contactpersoon bij AEG voor toezending hiervan. Ook hiervoor download u het actuele service-pack waarna u AEG toegevoegd ziet aan de lijst van conditiebestanden die u kunt inlezen m.b.v. het programma ‘Inlezen bestanden’. In de lijst vindt u deze functie onder de naam ‘Electrolux’. Deze keuze is ook geschikt voor AEG en Zanussi.
Bij vragen kunt u altijd even contact opnemen met onze helpdesk.
(e-mail: helpdesk@simar.nl of helpdesk@simar-belgium.be).
Suggesties of aanbevelingen voor de nieuwsbrief:
Sinds het uitkomen van de eerste editie van onze nieuwsbrief hebben wij al vele enthousiaste reacties gehad. Omdat deze nieuwsbrief primair voor u als gebruiker is geschreven, willen wij informeren of u wellicht zelf suggesties en/of aanbevelingen heeft voor deze nieuwsbrief, waarmee wij u en alle overige gebruikers nog beter van dienst kunnen zijn.
Wij horen graag van u via ons e-mailadres nieuwsbrief@simar.nl
Nieuwsbrief
Mei 2020
Laatste nieuws:
Thuiswerken:
Een groot gedeelte van de medewerkers van Simar automatisering werkt nog steeds vanuit huis en… we zijn nog steeds op volle sterkte! Net als u hebben ook wij ons moeten aanpassen aan de huidige situatie en dank zij de flexibiliteit van onze collega’s en zeker niet in de laatste plaats, uw eigen flexibiliteit, weten wij de situatie het hoofd te bieden. Namens alle collega’s willen wij u hiervoor graag danken!
Vakantieperiode:
De vakantieperiode staat voor de deur. En ondanks het feit dat de geplande vakanties voor velen dit jaar niet door kunnen gaan, zullen velen wél afwezig zijn. Probeer er met uw planning voor te zorgen dat er altijd iemand aanwezig is binnen uw bedrijf met volledige gebruikersrechten, zodat onze helpdesk in voorkomende gevallen zo snel als mogelijk kan assisteren met uw vragen. Mogen wij u adviseren om nog even te controleren of u met enige regelmaat een goede back-up maakt van uw Caché-database?
Ook bij Simar zullen tijdens de vakantieperiode medewerkers afwezig zijn; hierdoor kan het voorkomen dat de door u gewenste medewerker tijdelijk niet beschikbaar is. Simar automatisering zal zoals gebruikelijk wél de gehele vakantieperiode geopend blijven om u optimaal van dienst te zijn.
IMM Cologne 2021
Nadat alle belangrijke beurzen, presentaties en jaarvergaderingen voor dit jaar wel zijn afgelast in verband met de beperkingen rond het COVID-19 virus, lijkt het er op dat de IMM Cologne -met daarbij de LivingKitchen- van komend jaar de eerste vakbeurs is in de branche die weer volop kan functioneren. Deze beurs staat gepland van 18 tot en met 24 januari 2021.
Meer informatie op www.imm-cologne.com
SIMAR-Design FX versie 7:
In maart gaven we al aan dat de laatste hand werd gelegd aan de SIMAR-Design FX versie 7 en met gepaste trots delen wij u mede dat deze nu voor u beschikbaar is.
Heeft u onlangs de SIMAR-Design FX versie 6 geïnstalleerd en wilt u graag over naar SIMAR-Design FX versie 7? Stuur een e-mail naar secretariaat@simar.nl en wij sturen u de uitnodiging voor de kosteloze installatie naar de nieuwe versie.
Werkt u nog met de SIMAR-Design FX versie 2 of versie 5 stuur dan ook een e-mail naar secretariaat@simar.nl Voor de nieuwe versie moet uw hardware aan bepaalde eisen voldoen en wij sturen u dan het hardwarecontrole formulier toe. Als u de hardware gecontroleerd heeft en het formulier ingevuld en ondertekend naar ons terugstuurt dan ontvangt u tevens de uitnodiging voor de kosteloze installatie naar de nieuwe versie.
We delen nogmaals de meest in het oog springende vernieuwingen met u:
- Aanpassen van lettertype en -grootte in een bestaande tekening
- Interactief 360-graden panorama, waarbij het ontwerp vanuit meerdere posities kan worden bekeken (Volg ook de gratis Webinar nr. 1)
- Wijzigingen in het automatisch tekenen van werkbladen
• Toevoeging van Rendergereedschap om fotorealistische beelden verder na te bewerken, inclusief een groot aantal bijzonder fraaie en nuttige artistieke filters.
Test uw kennis
Soms zitten handige functies enigszins verscholen in de diverse schermen van onze software.
Met deze rubriek tonen we een klein gedeelte van één van onze schermen. Aan u is dan de vraag om het juiste scherm te kiezen uit 4 mogelijke oplossingen. Hiermee test u en/of verbreedt u uw kennis over de functionaliteit van onze software.
Het goede antwoord treft u aan de onderzijde van deze kolom.
De vraag voor deze editie:
Is dit een opname uit:
A – Instellingenscherm Automatische Berichten?
B – Scherm Wijzigen afleverweek?
C – Scherm Orderplanning Weekagenda, tabblad Levering?
D – Overzicht te verwachten goederen bij Bewaken Binnenkomst?
De mooiste ontwerpen op onze website:
We krijgen steeds meer hele mooie ontwerpen binnen voor onze maandelijkse wedstrijd. In de nieuwsbrief is helaas maar plaats voor één winnend ontwerp en we moeten dat ook nog relatief klein afdrukken. Daarom hebben we alle prijswinnaars, maar ook een groot aantal net-niet prijswinnende ontwerpen op onze website gezet. Laat u inspireren door de fraaie ontwerpen die uw collega’s maken. En staat u er zelf bij: wees gerust trots op het prachtige resultaat. Natuurlijk weten we dat je hele mooie dingen kunt maken met SIMAR-Design, maar ook wij zijn onder de indruk van de fraaie inzendingen. Bekijk hier de collectie
TIP TIP TIP TIP
Vanuit Simar geven we vele tips en suggesties voor het gebruik van onze software. We weten dat onze klanten regelmatig handige werkwijzen ontdekken of creatief gebruik maken van onze software. Heeft u zo’n tip waarvan u denkt: “dat is handig”, laat het ons dan weten. Mogelijk kunnen we ook andere klanten een plezier doen met uw tip. Geef uw tips door via e-mail: tips@simar.nl
Nieuwe bestanden:
Onderstaand een overzicht van nieuwe bestanden die zijn toegevoegd:
– Er zijn op dit moment geen nieuwe bestanden.
Wilt u een bestand bestellen; e-mail naar secretariaat@simar.nl
Wist u trouwens dat u zelf de voortgang van ons bestandsbeheer kunt raadplegen? *
Ga vanuit de Simar Client naar ”Systeemprogramma”s”-> ”Inlezen Bestanden”-> klik op de grote knop ”Voortgang”.
*) Uitsluitend mogelijk indien u werkt met het programma ‘Inlezen Bestanden’ van Simar.
Stel een vraag aan de helpdesk:
U kunt de helpdesk bereiken op de volgende manieren:
– Telefonisch:
NL op 020-4808286
BE op 09-3959500
U wordt automatisch doorverbonden met een beschikbare medewerker van de juiste helpdesk voor uw vraag. De helpdesk is bereikbaar maandag t/m vrijdag van 8:45-12:30 uur en van 13:00-17:00 uur.
– E-mail: stuur uw bericht naar
NL helpdesk@simar.nl
BE helpdesk@simar-belgium.be
Uw vraag wordt automatisch naar de juiste medewerker gezonden.
Cursussen:
Om goed vertrouwd te raken met de uitgebreide functionaliteit van onze softwareproducten is het volgen van een cursus zeer aan te bevelen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.
Ook het volgen van een vervolgcursus voor de meer gevorderde gebruikers behoort tot de mogelijkheden.
Klik HIER om het totale aanbod te bekijken.
Heeft u aanvullende wensen t.a.v. het cursusaanbod van Simar automatisering? Is er bij u of uw medewerkers behoefte aan training op een specifiek onderdeel van onze software? Laat het ons weten. Wij bespreken graag met u welke mogelijkheden wij hebben voor het geven van extra trainingen op maat.
Antwoord “Test uw kennis”
Het juiste antwoord is:
B – Scherm Wijzigen afleverweek
In het scherm Wijzigen afleverweek kan een brief worden verzonden aan de leverancier. De brief herkent meerdere fases en ook meerdere bestanden bij één leverancier. Er wordt één brief per leverancier gemaakt. In combinatie met het gebruik van SimarMail zijn de verzonden brieven ook terug te vinden in orderinformatie.
Bij het doorgeven van wijzigingen via e-mail wordt een vaste tekst gebruikt. Wanneer u kiest voor een brief, krijgt u de keuze welke brief u wilt gebruiken (uit de tekstverwerker).
De tekst die gebruikt wordt voor het verzenden van een uitstel e-mail is te beheren.
Heeft u vragen over het gebruik van het scherm Wijzigen afleverweek? De Simar helpdesk kan u daarbij van dienst zijn. Dit scherm is aanwezig in alle varianten van onze pakketten KIMS, SIMS en BSV-Sales
Indien u hier vragen over heeft, kunt u uiteraard onze helpdesk raadplegen.
Zij helpen u graag verder!